Auto Review MG Ehs I
MG EHS: zuinige stekker-Chinees
MG EHS
- Pluspunten
- Verbruik
- Ruimte
- Minpunten
- Kachel beïnvloedt brandstofverbruik
Na het succes van de volledig elektrisch aangedreven MG ZS EV pakt het Chinese merk nu door met een plug-in hybride variant, de MG EHS. De vraag is nu: MG EHS: zuinig stekker-Chinees?
Conclusie
De MG EHS is een prima gezinsauto voor een keurige prijs. Hij biedt meer dan voldoende hoofd- en beenruimte en ook het bagageruim is flink. De rijeigenschappen zijn comfortabel. Het brandstofverbruik is netjes, al zal veel afhangen van de discipline van de bestuurder om de auto op te laden telkens wanneer dat kan. Jammer is het feit dat de mogelijkheden beperkt zijn voor wat betreft het hybride-rijden. Je kunt bijvoorbeeld geen stroom bewaren voor een later moment in de rit. En ook de regeneratiemogelijkheid – dus het terugwinnen van stroom tijdens remmen – is erg beperkt en kun je niet beïvloeden.
Type auto en prijzen
Het is met de MG EHS een beetje zoals met een popgroep die zijn eerste, daverende nummer 1 hit scoort. Leuk, maar wordt het volgende nummer nét zo´n succes. Of blijkt het om een eendagsvlieg te gaan? Met MG is het precies hetzelfde; die geheel elektrische versie, de ZS, verkoopt goed maar gaat dat bij deze stekkerhybride ook lukken? Deze versie is in elk geval duurder dan de volledig elektrische ZS. De plugin hybride is er vanaf € 34.985 waar de EV € 30.985 kost. Opmerkelijk want normaal gesproken zie je het omgekeerde. De MG EHS is er als Edition 1 en als Luxury. Achter mij staat de Luxury. Die kost € 37.985 en is best rijk uitgerust met bijvoorbeeld een panoramadak, dynamische knipperlichten achter – zeg maar net zoals je bij Audi’s vaak ziet – kunstleer, een 10-inch infotainment systeem en Apple Carplay. De auto is er met één type aandrijflijn. Die bestaat uit een 10-traps automaat, één elektromotor en een 1,5 liter viercilinder benzinemotor en samen zijn die goed voor een maximaal vermogen van 258 pk en maar liefst 480 Nm. Het batterijpakket is 16,6 kWh groot en de auto zou puur elektrisch 52 km kunnen afleggen. Garantie: 5 jaar of 150.000 km. En als je ‘m gaat private leasen houd dan rekening met een prijs van rond de 500 euro per maand. Wat de Chinezen trouwens slim doen – want MG is Chinees - is dat zij door de naam MG te kopen eigenlijk meeliften op het Europese imago van het van oorsprong Britse merk. Veel mensen zullen niet direct doorhebben dat zij een Chinese auto kopen en geen Engelse.
Hoe rijdt de MG EHS?
De MG rijdt óf geheel elektrisch, óf laadt automatisch de batterijen op en bepaalt dan wanneer je weer even elektrisch voort kunt bewegen en wanneer je op benzine rijdt. Er is dus ook maar één rijstand en dat is de stand EV. Net als bij de Mitsubishi helpt de brandstofmotor vooral de elektromotor - hij heeft er maar één -, in plaats van dat de elektromotor af en toe bijspringt. Daarbij gedraagt de brandstofmotor zich soms wat wonderlijk. Meermalen hadden wij tijdens onze test dat de benzinemotor om onduidelijke reden kort inhield om meteen daarna weer wat te versnellen. Wat ook heel raar is, is dat kachel van deze stekkerhybride nog werkt met motorwarmte. Hij heeft geen elektrische kachel. En dat betekent dus dat als het koud is de motor soms aanslaat en de EV het even niet doet! Oftewel; in de kou is je verbruik hoger dan bij warm weer! De MG EHS stuurt nogal zwaar en gevoelloos. Niet echt fijn. De vering is mooi soepel maar de dempers zijn juist straf afgesteld. Daardoor voelt hij vooral op korte oneffenheden wat springerig. De MG heeft een actieve rijstrookassistent in combinatie met adaptieve cruise control en je kunt dus beperkt autonoom rijden op de snelweg. Werkt allemaal prima. Wat ook goed is: de auto heeft standaard een 360 graden camera en als je bij een kruising staat en je knippertje aan doet, geven de camera’s weer wat er naast de auto gebeurt. Verder heeft hij een zogeheten ‘omkerende radar’. Lijkt heel wat maar is gewoon een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Wel heel handig trouwens!
De MG HS van binnen
De MG E is een gezinsauto dus we verwachten veel gebruiksvriendelijke zaken. Hoe zit dat bij de MG? Nou, gewoon goed. Zo heb je voldoende bakjes en vakjes en bekerhouders en heb je zowel voor- als achterin twee keer een USB-aansluiting. Verder is er Apple Carplay. Het infotainmentscherm zit keurig hoog maar je moet wel erg hard op het scherm drukken voordat het reageert. Je vindt er de nodige informatie over het verbruik en het laden. In het digitale instrumentarium zit je dan ook nog een boordcomputer. Maar alles bij elkaar is er zoveel in dat instrumentarium gepropt dat alle letters en cijfers erg klein zijn. Wat irritant is, is dat het beeld van het head-up display (projecteert rijgegevens in de voorruit) niet is af te stemmen op mensen met een lengte van pakweg 1 meter 85 of groter. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar. Maar de zittingen van zowel de voorstoelen als de achterbank zijn aan de korte kant. De afwerking is helemaal niet verkeerd; er zijn zachte materialen gebruikt en het geheel ziet er modern en verzorgd uit. Aan een publieke laadpaal heeft de MG vijf uur nodig om weer vol te geraken.
De MG EHS en het milieu
Het gemiddelde brandstofverbruik van de MG bedroeg tijdens onze verbruiksronde 1 op 16,8, wat helemaal niet zo verkeerd is. Maar de kachel hoefde dan ook niet aan! Die ronde is zo’n 200 km lang en leidt van Den Haag naar Airport Lelystad. Heen over de snelweg en terug binnendoor. Een verbruikscijfer geven is erg lastig. Dat hangt vooral samen met de discipline van de bestuurder om de auto bij een laadpaal op te laden zodra hij de kans krijgt. Jammer is het feit dat de mogelijkheden beperkt zijn voor wat betreft het hybride-rijden. Je kunt bijvoorbeeld geen stroom bewaren voor een later moment in de rit. En ook de regeneratiemogelijkheid – dus het terugwinnen van stroom tijdens remmen – is erg beperkt en kun je niet beïvloeden.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de MG EHS.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
