Auto Review Dacia Dokker I
Volumetransport
De Dacia Dokker is als occasion bijzonder interessant voor de groep kopers die véél ruimte nodig heeft, over een relatief bescheiden budget beschikt en toch in een vrij jonge auto wil rijden. Die groep is niet zo groot, maar hun waardering voor de Dokker is groot!
- Pluspunten
- Heel veel ruimte voor het geld
- Best betrouwbaar
- Minpunten
- Tamelijk anoniem uiterlijk
- Rijdt redelijk maar niet meer dan dat
Wat vindt de Wegenwacht?
- Het komt wel eens voor dat een Dacia Dokker niet meer wil starten, als gevolg van een niet werkende brandstofpomp. Die zit in de brandstoftank. In de regel volstaat het als de Wegenwacht precies op de juiste plek een stevige klap tegen de tank geeft. Als de pomp dan weer werkt, is het euvel verholpen.
- Komt dit vaak voor, dan wordt het tijd voor een nieuwe pomp, of een compleet nieuwe tank.
- De schakelaar van de verlichting wil nog wel eens kapotgaan. Deze zal vervangen moeten worden. Als noodoplossing kent de Wegenwacht een truc om de lampen alsnog te laten branden.
- Het contactslot wil wel eens defect raken. Het lukt dan niet om de sleutel om te draaien. Dit moet worden vervangen. De Wegenwacht kan de auto met een noodgreep toch starten, zodat naar de garage kan worden gereden om het contactslot te laten vervangen.
- Bij de 1,5 dCi-dieselmotoren komt veelvuldig voor dat de turbo kapotgaat, meestal bij een kilometerstand tussen de 120.000 en 150.000. Daar kan de Wegenwacht uiteraard niks mee, dan moet de Dacia op transport naar de garage.
Over de Dacia Dokker
In het recente verleden was het een klasse op zich: de personenauto-uitvoeringen van lichte bestelwagens. Voor dat concept was best veel te zeggen, met name voor mensen met een groot gezin, of een hobby die om veel ruimte vraagt. Die klasse is door fiscale maatregelen vrijwel weggevaagd, maar de Dacia Dokker bleef trouw vast aan dit idee. Daarmee is deze Dacia voor die betrekkelijk kleine kopersgroep wel een schot in de roos.
Uitvoeringen en varianten
- Dacia biedt de Dokker-koper keuze uit drie verschillende motoren, benzine, diesel en LPG.
- Er zijn twee benzinemotoren. De basismotor is een 1,2 liter viercilinder met 84 kW/115 pk.
- De 1,2 liter is begin 2019 vervangen door een 1,3 liter motor met 96 kW/130 pk.
- Medio 2015 is er een modificatie op deze motor doorgevoerd, waardoor met name de CO2-uitstoot is verlaagd. Aangezien in ons land daarop de BPM is gebaseerd, had dit een gunstig effect op de nieuwprijs en dus indirect ook op de prijzen van gebruikte exemplaren.
- De dieselmotor is een overbekende 1,5 liter dCi-motor van Renault, goed voor 66 kW/90 pk. Deze motor is in 2018 uit het programma gehaald.
- De ‘Bi-Fuel’ (benzine en autogas/LPG) motor is gebaseerd op een 1,6 liter benzinemotor met 77 kW/105 pk. Deze versie is in ons land alleen geleverd in 2018/’19.
- Bij de benzineversies en de ‘Bi-Fuel’ kennen we de uitvoeringen Ambiance en Lauréate, plus de wat sportiever uitgeruste Stepway.
- Daarnaast zijn er enkele langer lopende actiemodellen geweest, met name de ’10th Anniversary’ (jubileum van Dacia via Renault in Nederland, 2015/’16) en de Robust (2016/’17).
- Met de dieselmotor kennen we de Dokker alleen als Lauréate en ’10th Anniversary’.
De Dacia Dokker als occasion
De ‘digitale zoektocht’ naar een mooie gebruikte Dokker wordt bemoeilijkt door het feit dat een deel van het aanbod bestaat uit gesloten bestelwagens. De personenauto-versies zijn op de bekende sites niet apart uit te splitsen, maar die zijn op de foto’s direct te herkennen aan de zijruiten in en achter de schuifdeuren in de flanken.
Die bestelwagens vertekenen ook het beeld als het gaat om de motoriseringen. De personenauto-uitvoeringen zijn voornamelijk geleverd met de benzinemotor. Een jonge, gebruikte Dokker is soms nog wel te vinden bij een officiële Renault-dealer. Die zal de auto graag aanbieden met het pakket ‘Renault TOP-occasion’, dat onder meer een jaar garantie omvat. Verder is de Dokker vooral te vinden bij niet-merkgebonden autobedrijven.
De proefrit
Achter het stuur van de Dokker is direct zijn basis duidelijk, als afgeleide van een bestelwagen. De zitpositie is hoog en niet verticaal verstelbaar. De hele afwerking en uitvoering van het dashboard en het verdere interieur is betrekkelijk eenvoudig, maar wel functioneel. De schuifdeuren in de flanken herinneren ook duidelijk aan die bestelwagen-basis. Het goede nieuws is dat hetzelfde geldt voor de fantastische ruimte in het interieur. Die schuifdeuren bieden een ruime instap naar de achterbank voor drie personen, desnoods volwassenen.
De achterbank is 1/3, 2/3 gesplitst, de rugleuningdelen kunnen in die verhouding plat, maar de zitplaatsen kunnen in hun geheel wegklappen. Met alle zitplaatsen in positie bedraagt de bagageruimte tot aan de onderkanten van de zijruiten al 800 liter (!), met ‘alles plat’ wordt dat zelfs 3.000 liter. Op naar de bouwmarkt! De Dokker rijdt bijzonder gemakkelijk, als men eenmaal gewend is aan het formaat van de auto en de wat andere zit. Met een lengte van 436 cm en vooral een hoogte van 181 cm is het bepaald geen kleine auto. Wie regelmatig veel heeft te vervoeren en niet in één ruk naar de andere kant van Europa wil rijden, doet met een nette gebruikte Dokker beslist geen gekke keuze. Wij reden proef met een dieselversie, die met z’n vrij bescheiden vermogen, maar keurige trekkracht sterk genoeg is voor het gebruik waarvoor de Dokker is bedoeld.
Conclusie
Er bestaat een kleine groep kopers die precies wil wat de Dokker biedt. Voor hen is deze Dacia een schot in de roos, met name nu de enigszins vergelijkbare auto’s van andere merken uit de markt geprijsd zijn.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Dacia Dokker.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
