Auto Review Toyota Yaris III
Verstandige koop
Toyota - Yaris
- Pluspunten
- Opvallend ruim
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Nogal stevig geveerd
- Vrij ingetogen model
Wat vindt de Wegenwacht?
Deze generatie Yaris doet zijn reputatie eer aan, hij is net als zijn voorgangers vrijwel perfect betrouwbaar. Bij de Wegenwacht zijn maar drie kleinigheden bekend. Bij versies met een automatische transmissie (dus ook de Hybrid), kan het voorkomen dat de transmissiehandle niet uit de ‘P’ wil. Dit kan twee oorzaken hebben: de accu is leeg of de remlichtschakelaar is kapot. De Wegenwacht kent wel een noodgreep om de pook uit de P te halen, maar als de oorzaak niet wordt weggenomen, zal dit telkens opnieuw moeten gebeuren. De lege accu lost in principe zichzelf op onder het rijden, de remlichtschakelaar moet z.s.m. worden vervangen. Rijden zonder remlichten is ronduit gevaarlijk. Bij exemplaren met een key-less systeem (sleutelloze bediening) kan het zijn dat de auto niet start door een storing in dat systeem. Er brandt dan een geel lampje op het dashboard. Dit is op te lossen door de sleutel of afstandsbediening tegen de startknop te houden, voor herkenning. Als het lampje nu groen wordt, start de auto weer wel. Bij de Hybride-versie komt het ook voor dat de motor niet start door een software-storing, die weer is ontstaan door te weinig spanning in de hybride-accu. De Wegenwacht kent een simpel trucje, dat de bestuurder ook zelf kan uitvoeren: handrem aantrekken, automaat in P, contact aan, rempedaal stevig indrukken en de startknop 15 seconden vasthouden. Als de Yaris weer rijdt, lost het probleem zichzelf op. Eén opmerking is nog op zijn plaats: juist omdat je ze zo zelden nodig hebt, zijn Toyota-onderdelen schreeuwend duur àls dat wel eens het geval is.
Deze derde generatie van de Toyota Yaris is als occasion erg geliefd. Er is inmiddels een heel groot publiek overtuigd van de kwaliteit die Toyota levert. De Yaris valt in de meest gewilde klasse in ons land en die twee factoren bepalen samen dat er stevige prijzen worden gevraagd.
Waar praten we over?
Al vele jaren zijn de opeenvolgende Yaris-modellen de meest populaire auto’s in de leeftijdsgroep 55+. Dat is een constatering, maar zeker geen veroordeling en Toyota voelt dit ook als een compliment. De wat oudere koper is wars van modieuze flauwekul, is veeleisend, stelt prijs op kwaliteit, maar is daartegenover ook loyaal en bereid geld uit te geven. Daarmee is de Yaris in nog grotere mate een zeer goede keuze onder verstandige mensen. Gek genoeg groeit de kopersgroep van de Yaris als occasion qua leeftijd ‘aan de onderkant’, steeds meer wat jongere mensen beginnen ‘m ook te waarderen.
Uitvoeringen en varianten
De derde generatie Yaris is er als drie- en vijfdeurs. Er komen vijf verschillende motoriseringen in deze Yaris voor. In het voorjaar van 2017 heeft de Yaris een ingrijpende facelift gehad, waarbij niet alleen het uiterlijk wat is gewijzigd, maar ook de onderhuidse techniek. Dat had ook gevolgen voor het motorenaanbod.
De 1,0 liter driecilinder (51 kW/69 pk) is bekend uit de kleinere Aygo. De 1,3 liter is een viercilinder, die niet alleen wat krachtiger is (73 kW/99 pk), maar ook soepeler en hij ‘loopt’ natuurlijk mooier. Toch is juist deze motor bij de facelift vervangen door een geheel nieuwe 1,5 liter (82 kW/111 pk), een technisch mooi gemaakte, zeer moderne krachtbron, die in de Yaris uitstekend tot z’n recht komt. Er is ook een 1,4 liter diesel (66 kW/90 pk), maar die mede bij gebrek aan belangstelling bij de facelift uit het programma gehaald. In het voorjaar van 2012 verscheen deze Yaris ook als Hybride, uiterlijk direct herkenbaar aan het iets anders front met blauw logo. Die heeft een zeer zuinige 1,5 liter motor, plus een flinke elektromotor, die samen ook 74 kW/100 pk leveren. Voor alle duidelijkheid: dat is niet dezelfde motor als de hiervoor genoemde 1,5 liter. Het aanbod als driedeurs is steeds heel beperkt, tot slechts enkele uitvoeringen. De hybride is er uitsluitend als vijfdeurs, dat gold daarvoor trouwens ook voor de diesel. De Hybrid heeft standaard een traploze automatische transmissie, op de normale 1,3 en de vervangende 1,5 is die ook beschikbaar.
De aanvankelijke uitvoeringen heetten Comfort, Aspiration, Dynamic en Executive. Deze twee laatsten, alleen geleverd als 1,3, zijn respectievelijk in 2013 en al in 2012 uit het programma gehaald. De uitvoering Now vervangt vanaf 2014 de Comfort, sinds 2014 is er ook een 1,0 Trend als topversie met de kleinste motor. Na de facelift is de line-up: Comfort, Aspiration, en Executive. In 2018 heeft de Aspiration plaats gemaakt voor de Active, de Dynamic kwam weer terug in het programma. Tijdelijke uitvoeringen zijn onder meer de Energy, Energy Plus, Design Sport en Y20. De zeer sportieve en kostbare Yaris GRMN laten we hier buiten beschouwing.
De Toyota Yaris als occasion
Deze Yaris is opnieuw zo’n auto die je bijna blindelings als occasion kunt kopen. Als het geen schade-auto is geweest en hij is netjes onderhouden, dan kun je er vrijwel geen buil aan vallen. Dan is het een kwestie van zoeken naar de juiste uitvoering, goede kleur en de aardigste verkoper. Toyota-dealers hebben niet zelden een wachtlijstje van potentiële kopers voor een nette gebruikte Yaris, in afwachting van een mooie inruiler. Kijk op www.toyota.nl/occasions voor het actuele aanbod en de aanvullende zekerheden die de officiële dealers aan hun occasions verbinden. Normaal gesproken staat er volop aanbod in het land, dus stad en land afreizen voor een Yaris is zinloos. Wie alleen stadsverkeer rijdt, kan met de 1,0 wel uit de voeten, maar als je ook wel eens snelweg wilt rijden, kies dan voor de 1,3, of als het past in het budget, de erg fijne, nieuwe 1,5. Zelfs de Hybrid is best gemakkelijk te vinden, maar voor die aankoop moet eerst een rekensom worden gemaakt. In het algemeen geldt dat een normale 1,3 of 1,5 al zo zuinig is, dat het lang gaat duren voordat de meerprijs van de Hybrid kan worden terugverdiend met het nog lagere verbruik. Veel overtuigde hybride-kopers kiezen ook liever voor de wat grotere en ruimere Auris of Prius. De CVT-automaat op een normale 1,3 of 1,5 is wel een aanrader en daarvan zijn er best veel in omloop, omdat de meerprijs bij aanschaf relatief klein was. De diesel is in ons land nauwelijks verkocht en dus ook hoegenaamd niet te vinden.
De proefrit
De Yaris biedt geen opwindende rijervaring, maar brengt vier volwassenen wel gerieflijk van A naar B. Vooral achterin is hij opvallend ruim. Bij de vijfdeurs is ook de uitsnede van de achterportieren mooi hoekig, wat een gemakkelijke instap bevordert. De bagageruimte is met 347 liter inhoud één van de grootste in deze klasse. Het dashboard is vrij eenvoudig, maar goed afleesbaar en overzichtelijk. De voorstoelen zijn in de rug wat aan de slappe kant. De besturing is vrij doods en gevoelloos. De bekrachtiging is vrij sterk, wat er mede voor zorgt dat de Yaris wel lekker makkelijk manoeuvreerbaar is. De Dynamic-uitvoering heeft een nogal hard afgestemd onderstel, dat komt het comfort niet ten goede. Met een 1,3 reden we met gemak 1 op 15, gemiddeld is 1 op 16 ook best te halen. Onder gelijke omstandigheden zal een 1,0 niet of nauwelijks zuiniger zijn. De nieuwe 1,5 van na de facelift is dat wel, daarmee is 1 op 17 best haalbaar. Met de Yaris Hybrid rij je zonder na te denken zo maar 1 op 20.
Conclusie
De Toyota Yaris is bij uitstek een ‘gezond-verstand-auto’. Hij is geen enkel opzicht speciaal, maar doet alles wat hij moet doen en doet dat nog goed ook. De sterkste troef is de onkreukbare betrouwbaarheid, met dank aan Toyota’s zeer hoge kwaliteitsniveau. Die reputatie is terecht en werkt ook door in de stevige restwaardes voor gebruikte Yarissen.
Concurrenten:
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
