Auto Review Toyota Auris II
Compacte Prius
Toyota - Auris Hybrid
Conclusie
De Auris Hybrid biedt behoorlijk wat voordelen. Om te beginnen is hij belastingvrij en valt hij in de 14 procent bijtellingsklasse. Verder zijn de rijeigenschappen goed en is de binnenruimte in orde. De ergonomie is op detailpunten voor verbetering vatbaar. Verder is het zicht rondom matig en is er wat teveel bandengeruis hoorbaar. De CVT loeit meer dan je zou wensen, al is het wel minder erg dan in de vorige Auris Hybrid. Ondanks die onvolkomenheden is deze Auris een aanrader voor iedereen die schoon en zuinig (lees: belastingvrij) wil rijden. Je krijgt in feite een compacte Prius voor een heel prettige prijs.Type auto en prijs
Dit is de tweede generatie van de Toyota Auris. De auto is van voor tot achter nieuw. Een van de voordelen van dit nieuwe ontwerp is dat van meet af aan rekening kon worden gehouden met een hybride-versie. Dat betekent dat de accu’s en de aandrijflijn nu zo zijn weggewerkt dat je net zoveel binnenruimte hebt als bij een gewone Auris. Prijzen beginnen bij € 18.750 voor de Auris 1.3 VVTi Comfort. Dat is een benzineversie. De goedkoopste hybrideversie is er vanaf € 23.750. Andere motoren zijn een 1,6 liter benzine (vanaf 23.230 euro), een 1,4 liter diesel (vanaf € 21.890) en een tweeliter diesel (vanaf 27.905). De Auris Hybrid kent drie uitrustingniveaus. Het gaat om de Aspiration, Dynamic en Executive. Bovendien zijn er de leaseuitvoeringen Hybrid Lease (€ 1.920, op basis van de Aspiration) en Hybrid lease Pro (€ 990, op basis van de Auris Executive). Meest verkochte versie wordt ongetwijfeld de Auris Hybrid Aspiration met Hybrid Lease-pakket. In dat pakket zitten 17 inch lichtmetalen wielen, navigatie, privacy glass, cruise control en een panoramisch dak. Dat is tevens de auto die wij hebben getest. De totaalprijs luidt dan € 26.670 en voor dat geld staat er een behoorlijk rijk uitgeruste auto voor je neus. Vooral als je je bedenkt dat je geen BPM over deze Auris betaalt en geen wegenbelasting!Hoe rijdt de Toyota Auris Hybrid
De Auris Hybrid is mede dankzij zij elektromotor razendsnel uit de startblokken. Maar goed, daarvoor koop je deze auto natuurlijk niet. Je wilt vooral schoon en zuinig rijden en dat doet deze auto als de beste. Je wordt bovendien door hulpmiddelen in het instrumentarium gestimuleerd om zuinig te rijden. Vooral de grote ecometer – die zit op de plek waar je normaal een toerenteller verwacht – helpt je het verbruik laag te houden. Al snel probeer je de naald in het groene eco-gebied te houden en vooral niet in het ‘power’-gebied te komen. In de praktijk betekent dat, dat je rustig optrekt en meer anticiperend gaat rijden. Prima. Toyota claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 25,6. Dat hebben wij in onze test niet gehaald. We bleven steken op 1 op 19 – wat ook niet verkeerd is natuurlijk. Het weggedrag van de Auris Hybrid is dik in orde. Hij veert comfortabel en gaat ook keurig over korte oneffenheden heen. De besturing is lekker direct, al had het wat zwaarder aan mogen voelen. Ga je (te) hard een bocht in dan treedt voorspelbaar onderstuur op – de auto heeft dan de neiging rechtdoor te willen. Als je het gas loslaat (voor veel bestuurders een natuurlijke reactie) trekt de auto keurig zijn neus weer naar de binnenzijde van de bocht en is de controle terug. De CVT – dat is een traploze automaat - doet zijn werk probleemloos, al ‘loeit’ hij tijdens optrekken nog steeds meer dan je zou willen. Het is al beter dan in de vorige versie, maar dat typische CVT-geluid, waarbij de benzinemotor razendsnel naar een hoog toerental klimt, is kennelijk onontkoombaar. Je kunt met het kleine pookje slechts kiezen uit vooruit en achteruit rijden, de neutraal kiezen en de bergversnelling activeren. Daarmee rem je af op de motor als je afdaalt in de bergen.De Toyota Auris Hybrid van binnen
Zakelijkheid is troef in het interieur van de Auris. Alles ziet er strak en serieus uit, wat overigens niet inhoudt dat hij feilloos is. Zo zit de aircobediening erg laag. Je moet je ogen van de weg halen om hem te bedienen, wat niet zo veilig is. Ook het scherm van de navigatie had om die reden hoger geplaatst mogen worden. De afleesbaarheid van de instrumenten is duidelijk, de bedieningen eenvoudig. Wat bergruimte betreft voldoet de auto aan de norm, maar toch hadden we liever iets grotere deurvakken gehad en een extra vakje in de middenconsole voor je telefoon en zonnebril. Het zicht rondom is matig. Vooral de grote voorste raamstijlen zitten soms lelijk in de weg. De uitrusting van deze Auris Hybrid Aspiration Lease is gezien zijn prijs heel behoorlijk. Dat Lease-pakket is een aanrader (zie hierboven, Type Auto en Prijs). Achterin is de auto voldoende ruim, al is het geen uitschieter in zijn klasse. Je kunt er goed met twee volwassenen zitten. Een derde persoon in het midden heeft in elk geval geen last van een middentunnel. Deze Auris is iets ruimer achterin dan zijn voorganger. Hetzelfde geldt voor de kofferbak. Prima, maar ook weer geen uitschieter.De Toyota Auris Hybrid en het milieu
Tja, hier scoort de Auris natuurlijk punten! Dankzij zijn hybrideaandrijving stoot hij maar 87 gr/km CO2 uit. En dat is zo laag dat de auto belastingvrij is en je er tot 2014 geen wegenbelasting over betaalt. Het gemiddelde verbruik van 1 op 25,6 hebben wij trouwens niet gehaald. Wij kwamen tot een nog altijd keurige 1 op 19.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
