Auto Review Toyota Avensis II 1e facelift
Risicoloos
Toyota - Avensis
- Pluspunten
- Best comfortabel
- Alternatief voor bestsellers
- Door en door betrouwbaar
- Minpunten
- Uiterlijk niet ieders smaak
Wat vindt de Wegenwacht?
Een Toyota Avensis als pechgeval komt bij de wegenwacht hoogst zelden voor, tenzij de bestuurder de ‘pech’ zelf heeft veroorzaakt. In de eerste bouwjaren van dit model kwam bij bepaalde series van zowel de 1,8 liter benzinemotor als de 2,0 liter D-4D soms overmatig olieverbruik voor. Door oliegebrek zijn er zelfs motoren kapot gelopen. Toyota heeft dit keurig ondervangen door bij al die motoren onder garantie de onderblokken te vervangen, ook al was er niets aan de hand. We hebben ook wel eens het verhaal gehoord dat de transformatoren van Xenon-koplampen (alleen in de duurste versies) een kortere levensduur hebben dan de rest van de auto. Dat is een smetje op het blazoen van Toyota, maar normaal gesproken laat een Avensis je gewoon nooit in de steek.Waar praten we over?
De vormgeving zal daarbij wel een rol hebben gespeeld. Hij is wat eigenzinnig, er zitten wat details in die niet iedereen kunnen bekoren. Tja, daar verander je niks aan, maar moet je een verder uitstekende auto daarom laten staan? Blijkbaar telt uiterlijk in de zakelijke markt zeker zo zwaar als kwaliteit. Los daarvan was deze Avensis ook heel vooruitstrevend. De D-4D dieselmotor met ‘D-Cat’ nam een voorsprong op nieuwe uitlaatgasemissie-eisen. Deze Avensis was tevens de eerste auto met een knie-airbag voor de bestuurder, om in een botsing onzachte aanraking met de stuurkolom te voorkomen.Uitvoeringen en varianten
Het leveringsprogramma van deze Avensis was erg breed. Aanvankelijk waren er drie carrosserievormen: vierdeurs sedan, vijfdeurs Liftback en vijfdeurs Wagon. In 2006 is er een kleine facelift geweest, daarbij is de Liftback vervallen. De basis-benzinemotor is een 1,6 met 81 kW/110 pk, waarmee de auto binnen Nederland goed uit de voeten kan, maar hij heeft niet veel ‘over’. De 1,8 liter met 95 kW/128 pk (vanaf 2006: 100 kW/136 pk) is de meest voorkomende. De 2,0 liter met directe injectie (D-4) levert 108 kW/145 pk. Vanaf 2006 is er ook een 2,4 D-4 met 120 kW/163 pk. Bij de diesels zien we een 2,0 D-4D met 85 kW/115 pk (vanaf 2006: 93 kW/126 pk) en twee 2,2 liters met 110 kW/150 pk en 130 kW/177 pk. Er zijn vier uitvoeringen bekend: Linea Terra, Linea Sol, Linea Luna en Executive. In 2006 kwam de Linea Sol te vervallen. De Linea Terra is al redelijk compleet uitgerust.De Toyota Avensis als occasion
Het gros van alle Avensissen is zakelijk op de weg gekomen, als leaseauto of in eigendom van bedrijven. Het logische gevolg is dat er veel flinke kilometerstanden hebben. Dat zijn twee aspecten die veel particuliere occasionkopers afschrikken, maar dat is niet terecht. Om te beginnen worden leaseauto’s kritisch gevolgd en goed onderhouden. Daarnaast kan een auto beter flink wat snelwegkilometers rijden dan veel korte stukjes. Bovendien is het kwaliteitsniveau van Toyota, juist ook in de Avensis, zó hoog dat die kilometers geen beletsel vormen voor de betrouwbaarheid. Voornoemde argumenten drukken de prijzen wel. Daarnaast heeft de Avensis ook als occasion flink ‘last’ van enkele nadrukkelijk aanwezige concurrenten. Als je daar doorheen breekt, heb volop keuze uit kwalitatief uitstekende gebruikte Avensissen en daar heb je een heel erg goede en fijne auto aan. De diesels maken iets minder dan de helft van het totale aanbod uit.De proefrit
De Avensis is geen uitdagende auto om te rijden, maar blinkt uit in zorgeloos comfort. Dit is zo’n auto die je jarenlang overal heen brengt, zonder ooit de aandacht op te eisen, los van af en toe een grote beurt. Op de weg is de Avensis behoorlijk comfortabel en stil. Voor wie wat meer ruimte nodig heeft, is de Wagon een aanrader.Conclusie
De Toyota Avensis is een kwalitatief uitstekende auto, die prettig rijdt en weinig aandacht vraagt. De occasionprijzen zijn zeer redelijk, maar dat komt door factoren buiten de auto zelf. Wie het durft om niet met de grote meute mee te lopen en eens wat anders te kiezen, biedt deze gebruikte Toyota een uitermate verstandige mogelijkheid.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
