logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Captur I

Leuk, ruim en comfortabel

De Renault Captur is als occasion enorm populair. Dit is de troef van het merk in de klasse die ‘urban crossovers’ heet en daarin is de Captur vanaf zijn introductie marktleider. Terecht: hij ziet er leuk uit, er zitten een hoop slimme details in en hij rijdt gewoon fijn.

Pluspunten
  • Flexibel interieur
  • Lekker ruim
  • Comfortabel
  • Prima betrouwbaarheid
Minpunten
  • Heel populair, dus relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Renault Captur is wel eens een beetje panisch en waarschuwt de bestuurder soms met iets tè verontrustende kreten. Het komt wel eens voor dat de ladingsensor van de accu kapotgaat. Op het dashboard verschijnt dan de tekst: ‘starten kan tot motorschade leiden’. Dat is wat overdreven en bovendien wìl de motor helemaal niet starten. De Wegenwacht maakt de Captur zonder kosten weer rijdend. Zonder die sensor doet-ie het wel, in de garage moet er dan later wel een nieuwe in worden gezet. Aan de Wegenwacht ook de taak de bestuurder ervan te overtuigen dat starten nu wel verantwoord is.
  • De distributieketting is meer dan eens aan vroegtijdige vervanging toe is. Dat is een kostbare reparatie.

  • Bij andere kleine elektronische storingen verschijnt ook al gauw de melding ‘Kans op motorschade, STOP!’. In de regel weet de Wegenwacht dit wel te verhelpen. Indien nodig is het slim een foto te maken van de storingsmelding in de apparatuur van de Wegenwacht. Dat kan later nodig zijn om de garage duidelijk te maken wat er aan de hand was.
  • De verlichtingsschakelaar wil nog wel eens kapotgaan, waardoor de lampen het niet meer doen. De Wegenwacht kan hier een noodoplossing voor maken, zodat de verlichting het voor nood weer doet. De schakelaar dient in de garage vervangen te worden.
  • Een zijruit gaat ineens naar beneden en gaat niet meer omhoog. Dit kan worden veroorzaakt door vocht in de elektronica, in de deur. De wegenwacht kan hiervoor een noodoplossing maken zodat het raam weer dicht zit. Hierna dient de definitieve reparatie wel in de garage uitgevoerd te worden.

De Renault Captur is als occasion enorm populair. Dit is de troef van het merk in de klasse die ‘urban crossovers’ heet en daarin is de Captur vanaf zijn introductie marktleider. Terecht: hij ziet er leuk uit, er zitten een hoop slimme details in en hij rijdt gewoon fijn.

Over de Renault Captur

Technisch is de Captur nauw verwant aan de Clio. Niettemin is het een heel andere auto, die ook is bestemd voor een heel andere groep kopers. De Captur is vooral een gezinsauto, met lekker veel ruimte en niet te vergeten een sterk onderscheidend uiterlijk. Tot de praktische details behoren een verschuifbare achterbank, volop opbergmogelijkheden en zelfs een dashboardkastje in de vorm van een schuifla.

De Captur valt vaak op in het verkeer, door de talloze leuke kleurencombinaties waarin de auto is geleverd. Een auto voor kleurrijke mensen, dus! Juist door die kleurenpracht hebben niet zelden ook de kinderen een stem in de aanschaf. Slim: dat zijn de klanten van de toekomst!

Uitvoeringen en varianten

  • Het aantal varianten in technische zin is heel overzichtelijk. De belangrijkste benzinemotor is de zeer moderne 0,9 liter driecilinder met 66 kW/90 pk.
  • Er is ook een 1,2 liter viercilinder met 88 kW/120 pk. Die motor was in eerste instantie alleen gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie met dubbele koppelingen. Vanaf juni 2016 is de 1.2 TCE ook leverbaar met een normale handbak.
  • Daarnaast is er de 1,5 liter diesel met eveneens 66 kW/90 pk en met ingang van 2015 is er ook een uitvoering van die motor met 81 kW/110 pk. I
  • In de zomer van 2017 is er een facelift op de Captur geweest, maar die had geen gevolgen voor de leverbare motoren.
  • De normale uitvoeringen volgen de gebruikelijke benamingen van Renault: Authentique, Expression en Dynamique. De basisversie is er uitsluitend met de twee basismotoren.
  • De sterkere diesel is er alleen als Dynamique.
  • Na de facelift is de line-up in uitvoeringen Life, Zen, Intens, Edition One en Initiale Paris. Niet alle motoren zijn in alle uitvoeringen beschikbaar.
  • In 2014 was er een tijdelijke actieversie ‘Helly Hansen’, in 2015 de Xmod, in 2015/6 de Barista en 2016/7 de Signature Wave.

De Renault Captur als occasion

Er staat een enorm aanbod gebruikte Capturs in het land. De jongere exemplaren zijn nog wel te vinden bij de Renault-dealerorganisatie.Los van de Renault-dealers zien we ook Capturs bij dealers van andere merken en in de occasionhandel. De Captur is typisch een model dat ook nieuw voornamelijk particulier wordt gekocht. Dat verklaart mede het bescheiden aanbod diesels, dat minder dan 10% van wat er te koop staat. Ruim 20% van het aanbod heeft een automatische transmissie en daar is vooral voor een auto die veel in de stad of in de file wordt gebruikt heel veel voor te zeggen. De geweldige variatie in kleuren is in het occasionaanbod in mindere mate terug te zien: toch te veel zwart, wit of grijs. Het ontbreekt veel Nederlandse autokopers aan durf. Wie per se zo’n felblauwe met wit dak wil, zal even moeten zoeken.

De proefrit

Gezien de technische overeenkomst is het opmerkelijk dat de Captur heel anders aanvoelt dan de Clio. Door de andere bouw van de auto, is de zitpositie in de Captur een stukje hoger, dat hoort nu eenmaal bij dit soort auto’s. Hetzelfde geldt uiteraard voor de hogere instap. Wat vanaf de eerste meter ook direct opvalt, is het fijne veercomfort van de Captur. Hij verwerkt oneffenheden uitstekend, lijkt in bochten wel iets over te hellen (komt mede door de hoge zit), maar hij is zo stabiel als een TGV. Daarbij is de Captur door zijn hogere bouw ook best lekker ruim.

Met de achterbank (met één hand te verschuiven) in de achterste stand zitten ook twee volwassenen hier uitstekend. Bank naar voren, dan groeit de bagageruimte van 377 naar 455 liter en dat is méér dan wat je in middenklasse-hatchbacks vindt. Handig trouwens, dat die bank met één hand is te verschuiven, zowel vanuit het interieur als de bagageruimte. In het interieur valt het tablet-achtige paneel op het dashboard op. Dat ziet er heel modern uit en laat zich intuïtief bedienen. Het eventueel aanwezige fabrieksnavigatie-systeem komt van TomTom en werkt uitstekend.

De 0,9 liter motor is best stil, alleen bij flink accelereren laat hij zich horen en is dan ook herkenbaar als driecilinder. Klopt: dat is het ook. Ondanks dat de Captur hoger en zwaarder is dan bijvoorbeeld de Clio, is die driecilinder toch niet echt ondermaats. Voor normaal gebruik is die sterk genoeg. Reken op een gemiddeld verbruik rond 1 op 14, waarbij op dit punt het verschil tussen de handgeschakelde 0,9 liter of de 1,2 liter met automaat verwaarloosbaar is.

Conclusie

De Captur is terecht een zeer courante occasion. Hij is lekker onderscheidend, ruim en comfortabel en behoorlijk betrouwbaar. Als je een mooie vindt in de gewenste kleurstelling en met een fatsoenlijk prijskaartje, dan is het zaak snel toe te slaan. Er zijn al heel snel kapers op de kust!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Captur.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Renault Nieuwendijk Aalsmeer

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.