logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Megane III

Doe maar gewoon?

Renault - Mégane

Pluspunten
  • Redelijk comfortabel
  • Kwalitatief veel beter dan voorganger
Minpunten
  • Vrij ingetogen uiterlijk
  • Onwennige zitpositie

Wat vindt de Wegenwacht?

In navolging van de Laguna heeft Renault ook de Mégane naar een veel hoger kwaliteitspeil getild. Opvallend is in dit verband de toepassing van een ander, beter type individuele bobines, die voorlopig storingvrij blijven. Eén euvel is bij deze Méganes wel bekend. Bij sommige exemplaren loopt de kabelboom net te strak langs de versnellingsbak. Daar zit bij gas geven en loslaten altijd beweging in. Daardoor kan de kabelboom doorslijten, wat veroorzaakt dat de injectoren geen stroom krijgen en dan stopt de motor er vanzelf mee. Een noodreparatie is wel mogelijk, maar daarna volgt in de garage nog een flinke ingreep, waarbij de kabelboom ook iets moet worden verlegd. Bij andere Méganes kennen we voorlopig geen karakteristieke euvels.
De generatie van de Renault Mégane voor deze was een eigenzinnige auto. Renault heeft dit model bewust minder opzienbarend gemaakt, maar enorme verkoopaantallen bleven uit. Als occasion maakt dat ‘m juist best interessant, mits je een paar eigenschappen accepteert.

Waar praten we over?

Aan die voorganger kleefden twee bezwaren. Het uiterlijk was bepaald niet ieders smaak en de kwaliteit was niet om over naar huis te schrijven. Die kritiek heeft geleid tot deze. Kwalitatief is dit een reuzenstap vooruit. Zie bijgaande column van de Wegenwacht, waaruit blijkt dat er met deze Mégane-generatie niet veel mis gaat. Uiterlijk is deze Mégane een moderne, maar redelijk ingetogen auto. Er zijn enkele opvallende details aan te wijzen, zoals de forse stootstrips onder aan de portieren. Ver doorgetrokken koplampen en grote achterlichten zien we bij allerhande merken.

Uitvoeringen en varianten

De Mégane is er als vijfdeurs hatchback, tweedeurs coupé, vijfdeurs Estate en sinds begin 2010 ook als Coupé/Cabrio. Er zijn in de serie vijf benzinemotoren bekend, waarbij we de sportversie buiten beschouwing laten. De 1,6 liter 16-klepper is er in een basisversie met 74 kW/100 pk en met 81 kW/110 pk. De TCe 130 is een 1,4 liter met turbo en zoals de naam suggereert 96 kW/130 pk. De normale 2,0-16V met 103 kW/140 pk is er alleen in combinatie met een CVT-transmissie. Tot slot is er de TCe 180, zijnde een 2,0 liter met turbo en 132 kW/180 pk. Er zijn twee varianten van de 1,5 liter dCi-dieselmotor, met 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Authentique, Expression, Parisiènne, Dynamique, GT en Privilège, waarbij deze laatste alleen in het begin is geleverd. Als tijdelijke versies noteren we nog de Bose en de GT-Line.

De Renault Mégane als occasion

Als occasion heeft deze Mégane duidelijk last van de reputatie van zijn voorganger. Daardoor hebben occasionkopers minder vertrouwen in deze, maar dat is helemaal niet meer terecht. Het gevolg is dat de vraag naar gebruikte Méganes van dit model achterblijft bij de grote bestsellers in deze klasse en dat opent perspectieven. Wie hier doorheen prikt, treft een rijk aanbod gebruikte Méganes tegen wat vriendelijker prijzen in een veel minder overspannen markt. Ofwel: er zijn er genoeg en je hoeft niet overhaast te beslissen uit vrees dat het buitenkansje dat je vindt snel weg zal zijn. Zo’n vaart loopt het dus niet. Deze Mégane wordt zowel nieuw als gebruikt dus ondergewaardeerd. Realiseer je wel dat wanneer je de Renault over enkele jaren weer wilt inruilen, de situatie niet veel beter zal zijn.

De proefrit

Deze Mégane is juist in een gewone uitvoering een heel comfortabel rijdende auto. Kies niet voor een sportversie, maar vooral de TCe 130 met z‘n sterke en soepele turbomotor is een aanrader. De Mégane eist wel wat gewenning van zijn bestuurder. Om te beginnen geldt dat voor de zitpositie. Er zijn mensen die het niet opvalt, anderen storen zich er aan zo lang ze de auto rijden, maar je kunt er ook aan wennen: het stuur staat niet recht voor de bestuurder, maar links van de middellijn van de stoel. Dat komt niet bij veel auto’s voor. Ander puntje is het instrumentarium, met een wat merkwaardige mix van digitale en analoge aanduidingen, alsof Renault geen echte keuze kon maken. Achterin is de vijfdeurs Mégane ook ruim genoeg voor volwassenen, al is de zitting van de achterbank wel wat laag, wat betekent dat je weinig steun aan de bovenbenen hebt. Met een inhoud van ruim 400 liter is de bagageruimte ook royaal. De zin van de sleutelkaart in plaats van een sleutel begrijpen we nog steeds niet. Afhankelijk van de uitvoering zijn de werking van het Carminat-navigatiesysteem en de combinatie cruise control/snelheidsbegrenzer een complimentje waard. Met een TCe 130 moet een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 te halen zijn.

Conclusie

Hij is miskend, deze Mégane. Dat vraagt een beetje durf en inzicht van de occasionkoper, maar als je overweg kunt met die paar eigenaardigheden, zoals de zitpositie, heb je er wel een fijne gebruiksauto aan. Lage inruilwaarde? Nou en? Gewoon doorrijden zo lang je het fijn vindt, dan heb je per saldo nooit duur gereden.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Renault-dealer van Kerkhof & Visser

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.