logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Stonic I

Lekker eigenwijs

De Kia Stonic wint als occasion geleidelijk meer waardering. De concurrentie in deze klasse is bijzonder hevig, maar de vraag naar compacte SUV’s neemt alleen maar verder toe. De Stonic weet daarbij ook steeds meer mensen aan zich te binden. En terecht.

Pluspunten
  • Rijdt redelijk comfortabel
  • Aardige interieurruimte
  • Best betrouwbaar
  • Onderscheidend uiterlijk
Minpunten
  • Moet het opnemen tegen enorme concurrenten

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij de KIA Stonic kan het voorkomen dat de motor niet start en op het dashboard brandt het waarschuwingslampje van de rijstrooksignalering. De oorzaak is een kapotte krukassensor. Na langer doorstarten slaat de motor wel aan, het lampje blijft branden en dit systeem, evenals bijvoorbeeld voetgangersherkenning, werkt inderdaad niet. Het verstandigst is het om direct naar de garage te rijden en een nieuwe krukassensor te laten monteren.
  • De driecilindermotor kan wel eens op twee cilinders gaan lopen. Dat merkt iedereen echt direct. Het is niet verstandig hiermee door te rijden, dat kan leiden tot dure reparaties. De oorzaak is dat de injector van één cilinder niet werkt. De Wegenwacht kent een noodprocedure, waardoor de motor weer even normaal draait, maar uiteraard moet in de garage wel zo spoedig mogelijk de definitieve reparatie worden uitgevoerd.
  • Als de Stonic niet start omdat de sleutel niet wordt herkend, is starten toch mogelijk door de sleutel/afstandsbediening tegen de startknop te drukken. Dat is natuurlijk een noodgreep, er moet waarschijnlijk alleen een nieuw batterijtje in de afstandsbediening.

Over de Kia Stonic:

Technisch is de Stonic verwant aan de Rio, maar het is een compleet andere auto. De Rio is heel ingetogen, de Stonic lijkt steeds te roepen ‘kijk mij eens!’. Daarbij zijn de gekozen kleuren van belang. Er zijn enorm veel combinaties mogelijk, mede omdat alleen het dak al in vijf kleuren leverbaar is. Als gezinsauto blijken niet alleen praktische eigenschappen te tellen. Vooral de jeugd weet een leuk uiterlijk en een lekker kleurtje ook enorm te waarderen.

Uitvoeringen en varianten

  • Aanvankelijk was de Stonic er met keuze uit drie benzinemotoren en één diesel.
  • De 1,2 liter basismotor is een viercilinder zonder turbo, goed voor 62 kW/84 pk. Die motor is maar net een jaar leverbaar geweest, tot herfst 2018.
  • Deze is toen vervangen door de 74 kW/100 pk sterke versie van de 1,0 liter driecilinder met turbo.
  • Dezelfde motor is er vanaf de verkoopstart ook in een versie met 88 kW/120 pk.
  • De 1,6 liter dieselmotor levert 81 kW/110 pk.
  • Alleen de 88 kW benzineversie is ook beschikbaar met een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppelingen.
  • Alle andere Stonics hebben een handgeschakelde vijfbak voor de benzineversies en een zesbak voor de diesels.
  • De normale uitvoeringen heten EconomyLine (alleen 1.2), ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine (vanaf 2018) en ExecutiveLine.
  • De Business Navigator en Business DynamicLine, beide met de dieselmotor, zijn in najaar 2018 vervangen door de DynamicLine en DynamicPlusLine.
  • Tijdelijke versies zijn de Design Edition (2018) en de ComfortPlusLine Navigator (alleen 88 kW, 2017/18).

De Kia Stonic als occasion

De Stonic is typisch een auto die vooral door particuliere automobilisten wordt gekocht. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom de dieselversies hier vrijwel niet zijn te vinden. De 1,2 liter basismotor zit toch in zo’n 30% van het hele aanbod, de rest zijn 1,0 Turbo’s.

Het aanbod is zo groot dat het in vrijwel alle gevallen mogelijk moet zijn om in de eigen omgeving een heel geschikt exemplaar te vinden. Een kleine complicatie kan daarbij zijn dat wellicht speciaal gezocht wordt naar één bepaalde combinatie in de kleuren van carrosserie en dak.

Naar verhouding zijn er best veel Stonics met bescheiden kilometerstanden voor hun leeftijd. Dat is maar in geringe mate een voordeel, want ook deze Kia is kwalitatief zo goed dat een flinke ‘praktijkervaring’ beslist geen bezwaar is. Los daarvan ben je vaak beter af met een exemplaar dat vooral snelweg heeft gereden en daarmee wat meer kilometers, dan met eentje die nauwelijks ooit warm is geworden.

Een aanzienlijk deel van alle gebruikte Stonics staat te koop bij de dealers van het merk zelf. Daarvoor is ook veel te zeggen, want Kia geeft liefst zeven jaar fabrieksgarantie, maar daarbij is het wel een voorwaarde dat de auto nauwkeurig volgens fabrieksspecificaties wordt onderhouden. Dat is bij exemplaren die door de dealer worden aangeboden uiteraard altijd wel het geval. De dealers bieden die auto’s aan onder het label Kia Certified Used.

De proefrit

Ondanks zijn vrij compacte maten, is de Stonic ruim genoeg voor vier volwassenen van gemiddeld postuur. De bagageruimte (352 l) is normaal voor dit formaat auto. De afwerking van het hele interieur is netjes en degelijk. De voorstoelen zitten prima. De achterbank is wat plat en vlak, maar dat heeft met het oog op kinderstoeltjes en dergelijke ook zijn voordelen.

De zitpositie is iets hoger dan in een compacte hatchback, maar juist voor een compacte SUV aan de lage kant. Het onderstel is stevig afgestemd, maar zeker niet tè hard. Afhankelijk van het soort asfalt is bij kruissnelheid wel wat afrolgeluid van de banden hoorbaar.

De veel voorkomende driecilinder valt vooral ten opzichte van soortgenoten van andere merken op door de fijne trekkracht bij lagere toerentallen. In combinatie met de prettig schakelende zesbak maakt dit de Stonic tot een gevoelsmatig lekker vlotte auto. Het motorische geluidsniveau op kruissnelheid is aangenaam laag. Bij zeer wisselend gebruik reden we globaal 1 op 14, een redelijke waarde voor het soort auto.

Conclusie

De Kia Stonic is een prima alternatief voor de zeer populaire bestsellers onder de compacte SUV’s. Hij ziet er leuk uit, rijdt voor het soort auto erg prettig, is voldoende ruim en bovendien is het kwalitatief een zeer goed product, zoals we van Kia gewend zijn. Prima ding!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Stonic.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Wolters, IJsselstein

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.