Auto Review Jaguar F-Pace I 1e facelift
Flinke SUV, onmiskenbaar een Jaguar
De Jaguar F-Pace is als occasion niet de meest gevraagde auto in zijn klasse. Nuchter beschouwd is dat best vreemd. Bij een nadere kennismaking blijkt dat de jaguar F-Pace zich prima kan meten met de (Duitse) concurrentie. Tja, zo’n jaguar moet wel in je smaak vallen.
- Pluspunten
- Heerlijk comfortabel
- Fraai en ruim interieur
- Zeer betrouwbaar
- Lekker onderscheidend model
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
De enige vaker voorkomende klacht bij de F-Pace betreft alleen de diesels. De motor start niet meer, als het niveau van de AdBlue te laag is. Feitelijk is dat alleen de regelmatige bestuurders te verwijten, want als die tijdig die vloeistof toevoegt, dan komt deze ‘klacht’ helemaal niet voor. Uiteraard is de Wegenwacht ook in dit geval graag bereid de Jaguar-rijder weer op weg te helpen.
Over de Jaguar F-Pace
Destijds was de F-Pace de eerste SUV van Jaguar. Het model kende een trage start en een echte bestseller is het nog steeds niet. Hier beperken we ons tot de versies na de bescheiden facelift van 2019.
Uitvoeringen en varianten
Alle versies van de F-Pace hebben standaard vierwielaandrijving en zijn voorzien van een achttraps automatische transmissie. Er is een plug-in hybride versie (P400e), maar alle andere versies hebben standaard mild-hybrid techniek, oftewel: er is een elektromotor aanwezig die wel meehelpt, bijvoorbeeld bij accelereren, maar de auto nooit zelfstandig aandrijft. Uiteraard drukt die het brandstofverbruik aanzienlijk.
De basis-benzineversie is de P250, met een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, die in combinatie met de elektromotor een ‘systeemvermogen’ levert van 184 kW/249 pk. De P400 heeft een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 294 kW/400 pk. Topversie van de benzinelijn is de P550 SVR, met een 5,0 liter V8, goed voor, inderdaad, 405 kW/550 pk. De P400e, de plug-in hybride dus, heeft in de basis de 2,0 liter viercilinder van de P250, maar levert in dit geval 297 kW/404 pk.
De F-Pace is er met een keuze uit drie dieselmotoren. De D165 beschikt over een 2,0 liter viercilinder, die 120 kW/163 pk levert. De D200 heeft in de basis dezelfde dieselmotor, maar nu met 150 kW/204 pk. De D300 heeft een 3,0 liter zescilinder in lijn, die goed is voor 221 kW/300 pk.
Met uitzondering van de P550 SVR is er per motorisering een naamloze basisversie, gevolgd door de normale uitvoeringen S, SE en HSE. Alleen de P400 en D300 zijn er ook als Sport, de P550 SVR staat geheel op zichzelf. Die uitvoeringen komen ook voor met de toevoeging R-Dynamic, wat onder meer staat voor een sportief afgestemd onderstel. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Limited Edition, Black.
Jaguar heeft wat geschoven met uitvoeringen. Er zijn individuele uitvoeringen uit het programma verwijderd en dat geldt stapsgewijs tot de lente van 2022 ook voor alle P400-versies, zonder ‘e’ en alle D300’s.
De Jaguar F-Pace als occasion
Een belangrijk deel van alle gebruikte F-Paces wordt aangeboden door de officiële dealers van het merk. Daarvoor is best wat te zeggen, zeker als de auto van uw keuze wordt aangeboden onder het label jaguar.nl/approved-used, wat onder meer staat voor twee jaar garantie en twee jaar pechhulp. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die F-Pace die precies aan alle verwachtingen voldoet en bij een ander autobedrijf staat genegeerd moet worden. In het aanbod gebruikte F-Paces valt op dat een diesel vrijwel onvindbaar is, de benzine mild hybrids en plug-in hybrids zijn volop te vinden. Dat is mooi, want zo kan rustig worden gezocht naar die éne F-Pace die precies aan alle eisen voldoet, in de wetenschap dat de klanten niet in een figuurlijke rij staan.
De proefrit
Uiterlijk is het verschil nauwelijks te zien tussen deze versie en die van voor de facelift. Dat is alleen maar heel slim van Jaguar. Eenmaal op weg rekent de vernieuwde versie keihard af met een aantal minder sterke aspecten van de eerste F-Paces. Nee, dat waren geen grote nadelen, het is vooral een kwestie van verfijningen. Jaguar verdient alleen maar een mooi compliment dat er wordt geluisterd naar de kritiekpuntjes die er op de eerdere versies waren. Nu is de F-Pace een mooie, karaktervolle SUV om te zien, een echte Jaguar. Hij rijdt heerlijk stil en comfortabel, waarbij vooral de erg fijne voorstoelen veel waardering krijgen. Op de weg voelt de F-Pace wel steeds aan als een gróte auto, groter dan die in werkelijkheid is. Het interieur is vooral ook achterin heerlijk ruim, desnoods kunnen drie volwassenen hier prima zitten. De inhoud van de bagageruimte verschilt per technische versie. Een normale F-Pace biedt ruim 600 liter achter de achterbank. Bij een plug-in hybride is dat 485 liter. Dat is nog steeds niet ‘klein’, maar ja, de accu van dat hybridesysteem moet ook ergens blijven. De elektrische actieradius van die versie bedraagt overigens volgens fabrieksopgave 53 km.
Conclusie
Het is echt onterecht dat de Jaguar F-Pace nog steeds niet de waardering krijgt die de auto echt verdient. In alle opzichten kan de auto zich meten met de concurrentie. Blijft het punt van ‘smaak’: een Jaguar moet je natuurlijk ‘passen’. Het merk is natuurlijk heel Brits, staat voor een verfijnde, licht klassieke smaak en onderscheidt zich dus van Duitse zakelijkheid.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jaguar F-Pace.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
