logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Fabia III 1e facelift

Rechts ingehaald

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk

Pluspunten
  • Prijs
  • Rijcomfort
  • Aanbod hulpsystemen
Minpunten
  • Ruimte
  • Veiligheidsuitrusting optioneel

De Skoda Fabia was jarenlang een ijzersterke aanbieding in het B-segment. Een facelift ten spijt, beginnen de jaren nu te tellen voor de kleine gezinsauto. En de belangrijkste concurrentie komt notabene uit eigen huis!

Conclusie

Een opfrisbeurt kan niet verhullen dat de Skoda Fabia alweer wat ouder is: de binnenruimte blijft achter bij die van de concurrentie en hoewel de veiligheidsuitrusting modern mag worden genoemd, staan de meeste hulpsystemen op de optielijst. Zijn comfortabele rijeigenschappen en scherpe vanafprijs hebben echter nog niets aan aantrekkingskracht ingeboet, al moet je wel heel calvinistisch zijn ingesteld, wil je met het instappertje uit de voeten kunnen.

Type auto en prijs

De Skoda Fabia is een van de voordeligste kleine gezinsauto’s die je nieuw kunt kopen, zonder dat het model een budgetlabel opgeplakt heeft gekregen. Wie voor € 15.590 het instappertje aanschaft, moet echter genoegen nemen met een spartaanse uitrusting. Airconditioning ontbreekt en de ramen moeten nog met de hand worden geopend. In 2018 onderging de Fabia een bescheiden opfrisbeurt, waarbij behalve de buitenzijde ook de veiligheidsuitrusting werd aangepakt. De Skoda is als een van de weinige B-segmenters leverbaar als stationwagen. De meerprijs voor die carrosserievariant bedraagt € 900. De Seat Ibiza en Volkswagen Polo gelden niet zomaar als alternatief, maar delen onderhuids de nodige onderdelen met de Fabia. De aanschafprijs van die zustermodellen ligt echter honderden euro’s hoger. Daar stellen de Seat en de Volkswagen een rijkere (veiligheids)uitrusting en een grotere bagageruimte tegenover.

Hoe rijdt de Fabia

In de zomer van 2017 keerde de ANWB het complete, toenmalige B-segment binnenstebuiten. De Skoda Fabia, op dat moment nog niet gefacelift, maakte indruk tijdens de uitwijkproef, waarbij de kleine gezinsauto niet uit zijn spoor te krijgen viel. De krachtbron uit die auto was gelijk aan de motor waarmee we de opgefriste versie beproeven: een 95 pk en 160 Nm sterke driecilinder mét turbo. Het trekgewicht bedraagt 1.000 kilogram. Hoewel de driepitter een bescheiden motorinhoud heeft van slechts 1.0-liter, kun je er heerlijk mee doorrijden. Voorwaarde is wel, dat je de krachtbron op toeren houdt. Binnen de Volkswagen-groep hebben de grote publieksmerken een duidelijke rol: Seat is de sportieve van het stel, Volkswagen de beste allrounder en een Skoda koop je vanwege het geboden rijcomfort. De Fabia mag dan als een blok op de weg liggen; de koets gaat wel ‘hangen’ wanneer je er met enthousiasme een rotonde mee neemt. Voor dergelijke excercities kun je beter een Seat kopen. De kleine Skoda is op zijn best tijdens het afleggen van grotere afstanden: dan ga je pas echt waarderen met welk gemak de Fabia oneffenheden in het wegdek trotseert en hoeveel ruimte je hebt voorin. Voor het mooie zou hij alleen een tandje stiller mogen zijn: je kunt onderweg duidelijk de rijwind en de afrolgeluiden van de banden horen. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de testauto wel op winterbanden stond: dergelijk rubber kan een nadelig effect hebben op het geluidscomfort. Skoda heeft de facelift van de Fabia aangegrepen om de aanvullende veiligheidsuitrusting van de gezinsauto uit te breiden met dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de achterzijde van de auto. Beide hulpsystemen moeten overigens van de optielijst komen, zoals dat voor zo’n beetje de complete veiligheidsuitrusting geldt. Een noodstopsysteem bij stadssnelheden wordt pas vanaf het tweede uitrustingsniveau standaard meegeleverd. Adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning moeten sowieso los worden bijbesteld. Dankzij z’n grote ramen is de Fabia wel redelijk overzichtelijk.

De Fabia van binnen

Zijn tussentijdse opfrisbeurt is grotendeels aan het interieur van de Fabia voorbij gegaan. Weliswaar zien we een nieuwe bekledingsstof op de stoelen, maar het dashboard bleef ongewijzigd. Het scherm van het infotainmentsysteem oogt daardoor nog altijd smalletjes. Hoewel het binnenste van de Skoda netjes in elkaar steekt, zijn daarvoor sombere kunststoffen gebruikt. Daar helpt geen frivole carrosseriekleur aan! De ergonomie is al net zo ‘recht toe, recht aan’, wat in dit geval als een pré geldt: alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht. Dat geldt ook voor de talrijke handigheidjes aan boord, die de van oorsprong Tsjechische autofabrikant sinds jaar en dag op diens modellen levert: een paraplu onder de passagiersstoel, een ruitenkrabber mét bandenprofielmeter achter het tankklepje en een houder voor je parkeerkaartje aan de voorruit. De kofferbak heeft met minimaal 330- en maximaal 1.150 liter een behoorlijke omvang, maar toonaangevend kan deze niet meer worden genoemd. Sinds 2014 zijn diens zustermodellen de Volkswagen Polo en Seat Ibiza compleet vernieuwd, waardoor ze tientallen liters extra bergruimte bieden. Verder is het jammer dat een dubbele bagagebodem voorbehouden blijft aan de stationwagenvariant. In de door ons gereden hatchback dus geen vlakke laadvloer! De haakjes, lussen en vakken die we in de kofferbak van onze testauto aantroffen, passen weliswaar goed bij het imago van Skoda, maar blijken wel afkomstig van de optielijst: de Nederlandse importeur rekent € 110 voor die gebruiksmogelijkheden. Om de vijfde deur te sluiten, heeft de Fabia een lus in plaats van een handvat. Het werkt, maar oogt minder chique. Bovendien missen we een stroompunt achterin. Op de achterbank is de hoofdruimte in orde, maar wie langer is dan 1.90 meter, zal de rugleuning van de voorstoel tussen zijn knieën moeten nemen. Een forse middentunnel verhindert dat er achterin meer dan twee personen plaatsnemen.

De Fabia en het milieu

Skoda levert de Fabia in Nederland met drie verschillende benzinemotoren: eentje zonder en twee mét turbo. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 75- tot 110 pk. Onze testauto viel daar met 95 stuks mooi tussenin. Voor die versie geeft de fabriek een gemiddeld brandstofverbruik op van 1 op 21,7. Wij realiseerden in de praktijk een – nog altijd hele nette! – score van 1 op 18.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.