logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes A-Klasse I (W168)

Stralen alle sterren?

Mercedes-Benz - A-klasse

Pluspunten
  • Matige rijeigenschappen
Minpunten
  • Vreemde zitpositie
  • Niet bijzonder ruim
  • Niet de verwachte kwaliteit

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn voor deze A-klasse generatie verschillende, vaker voorkomende euvels bekend. Achterveren breken vaker dan normaal en ook de achteraslagers laten het relatief vaak afweten. Het brandstofpomprelais houdt er wel eens mee op, dan stopt de motor en start niet meer. Soms wordt de contactsleutel niet door de auto herkend. Een inhoudende motor kan worden veroorzaakt door een vervuilde luchtmassameter. Soms is dat schoon te maken, vervanging is erg kostbaar. Het elektronische oliepeil is niet zo betrouwbaar als het lijkt. Een goede inzage in de onderhoudshistorie is dus heel wenselijk.
Over sterke merken gesproken… de ster van Mercedes-Benz staat wereldwijd symbool voor kwaliteit en klasse. Het imago van het merk is zó sterk dat het niet heeft te lijden onder de soms wat mindere producten waarop die ster staat.

Waar praten we over?

Productdifferentiatie, de consequente uitbreiding van een bestaand assortiment, is een tendens die we bij vrijwel alle merken zien. Mercedes-Benz was destijds een voorloper, toen een voormalig directeur vond dat het merk in alle klassen vertegenwoordigd zou moeten zijn. Daaraan danken we onder meer de A-klasse, die in 1998 verscheen en bij een vroege rijtest omkiepte in de sindsdien beroemd geworden ‘elandtest’. De A-klasse werd niettemin onthaald door een voor het merk heel nieuwe klasse kopers. Die kwamen erachter dat dit compacte model niet het kwaliteitsniveau heeft dat van met merk verwacht mag worden, maar dat werd bedekt door de trots dat men nu wel Mercedes rijdt. Het imago is zo sterk dat een en ander ‘onder ons’ is gehouden en de A-klasse geen aantasting voor de reputatie van Mercedes-Benz is geworden. De eerste A-klasse werd in 2004 opgevolgd door een wat dynamischer gelijnd model.

Uitvoeringen en varianten

Vier benzinemotoren en twee diesels zijn speciaal voor de A-klasse ontwikkeld. De benzineversies zijn de A140 (1,4 liter, 60 kW/82 pk), A160 (1,6 liter, 75 kW/101 pk), A190 (1,9 liter, 92 kW/125 pk) en A210 (2,1 liter, 103 kW/140 pk). De diesels zijn de A160 CDI (1,7 liter, 55 kW/75 pk) en A170 CDI (70 kW/95 pk). Voor de uitvoeringen zijn de gebruikelijke Mercedes-benamingen Classic, Elegance en Avantgarde gebruikt. Sinds 2001 zijn de meeste varianten er ook met een 17 centimeter langere wielbasis en dus veel meer beenruimte achterin.

De Mercedes-Benz A-klasse als occasion

Nog steeds is er aanbod te over van dit model. Dat komt voor een deel door de goede verkoop in het eerste paar bouwjaren. De prijzen zijn nu zover gedaald dat er A-klasses te koop staan in de allerlaagste prijsklassen. ‘Mercedes-rijden’ is dus al voor een paar duizend euro bereikbaar. Die goedkoopste exemplaren hebben vaak enorme kilometerstanden, blijkbaar bieden ze dus wel de levensduur die bij het merk hoort. Ongeveer een kwart van het aanbod bestaat uit diesels. Ondanks alles is de A-klasse steeds overgewaardeerd geweest en toen ze jonger waren, bleven de prijzen bovengemiddeld hoog.

De proefrit

In alle eerlijkheid laat de A-klasse weinig heel van het rijcomfort en –plezier zoals je dat van een Mercedes verwacht. Door de vreemde constructie met een dubbele bodem (die nooit is benut), zit je hoog, maar zonder de daarbij doorgaans te verwachten beenruimte. Met name achterin is die beperkt. Door die hoge zit lijkt de auto meer over te hellen dan werkelijk het geval is. De rechtuitstabiliteit is goed, de wegligging gemiddeld, waarbij in bochten een sterk onderstuur optreedt. De matige afwerking van het gewelfde kunststof dashboard is ook niet Mercedes-waardig.

Conclusie

De wens een auto van dit topmerk te bezitten is heel begrijpelijk, maar in geval van de A-klasse moet je nogal wat accepteren. Vaak te hoge occasionprijzen, matige rijeigenschappen, een eigenaardige constructie en de kwaliteit is ook niet van het niveau dat we van Mercedes-Benz verwachten. Dit model is de naam Mercedes eigenlijk niet waardig en is altijd onterecht overgewaardeerd geweest.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Rüttchen Personenwagens Breda BV

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.