logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q2 I (GA)

Crossover van formaat

Audi - Q2 1.4 TFSI

Geen merk kan zo goed carrosserietypes kruisen als Audi. Met de Q2 denken ze voor het eerst klein, maar dat levert desondanks een crossover van formaat op.

Conclusie

Met de Q2 introduceert Audi voor het eerst sinds tijden een model met een eigen gezicht. Een begerenswaardige auto, vanwege zijn fijne rijeigenschappen en fraaie afwerking. Bovendien is de crossover ook nog eens praktisch bruikbaar. Wie zijn verstand gebruikt, kan voor (veel) minder geld echter net zo goed slagen. Temeer daar de Duitser ondanks allerlei speciale techniek nog altijd vrij dorstig is.

Type auto en prijs

Met diens Q-modellen is Audi in grote mate verantwoordelijk voor de hedendaagse populariteit van crossovers. De Duitsers begonnen met forse kruisingen tussen een personenwagen en een terreinauto, maar zijn met de Q2 inmiddels ook bij de betaalbaardere varianten aanbeland. Bij het luxemerk is zo’n term natuurlijk relatief; met een vanafprijs van € 30.615 is hun kleinste crossover bepaald geen koopje. Afgezet tegen alternatieven als de Mercedes GLA en BMW X1 valt dat prijskaartje overigens alleszins mee: de concurrerende merken vragen minstens 4 mille meer voor hun modellen. De Q2 is de eerste Audi die niet het familiegezicht draagt. Hij is een stuk hoekiger vormgegeven dan zijn broers, die in de achteruitkijkspiegel nauwelijks van elkaar te onderscheiden vallen. Wie op zoek is naar een sportieve en goed uitziende SUV, kan eventueel ook bij Mazda terecht. Voor het geld van de eenvoudigste Q2 rijd je bij de Japanners een vierwielaangedreven CX-3. De Audi is eveneens leverbaar met aandrijving op alle vier de wielen, al blijft die voorziening voorbehouden aan de dikste diesel- en benzineuitvoering.

Hoe rijdt de Audi Q2 1.4 TFSI

De Q2 kun je met recht Audi’s kleinste crossover noemen: de auto is nog geen 4.20 meter lang. Het maakt de standaard voorwielaangedreven gezinswagen lekker wendbaar, al is de koets hopeloos onoverzichtelijk. De ramen zijn klein, de raamstijlen juist fors. Wij gingen op pad in een zogeheten Sport-uitvoering, voorzien van een 150 pk sterke viercilinder krachtbron. Op het moment van schrijven is dat de sterkste benzinemotor waarmee je de Audi kunt bestellen. Het blok heeft een trekgewicht van 1.500 kilogram en beschikt over ‘cilinder on demand’, wat wil zeggen dat de motor fungeert als een tweecilinder wanneer je weinig inspanning van het blok verlangt. Middels een melding op het dashboard word je ook van die momenten op de hoogte gesteld. Vernuftige techniek, die in theorie bijdraagt aan een spaarzaam verbruik. Of dat in de praktijk zo is, lees je onder het kopje ‘De Q2 en het milieu’. De afmetingen van de semi-terreinwagen mogen dan bescheiden zijn, de Q2 is op en top een Audi. Dat betekent een voorbeeldig weggedrag, met een precieze besturing en – in ons geval – een soepel schakelende, zeventraps automaat. Helaas had de importeur op het bestelformulier van de betreffende testuitvoering ook het optionele sportonderstel aangevinkt. De Q2 wordt er plankhard van; een nare karaktertrek die alleen te compenseren valt wanneer jouw auto beschikt over het eveneens optionele ‘Drive Select’-systeem. Daarmee kun je verschillende rijstanden selecteren, waaronder een in deze situatie broodnodige comfortmodus. Kies je voor de sportstand, dan veert de Audi niet alleen op zijn oncomfortabelst, maar wordt de besturing ook hinderlijk zwaar. De spaarmodus maakt het mogelijk om zelf optimaal invloed uit te oefenen op het brandstofverbruik; de Q2 rolt dan extreem uit bij het gas loslaten. Welke rijstand je ook kiest; het blijft aangenaam stil aan boord. De veiligheidsuitrusting moet grotendeels van de optielijst komen, maar is wel behoorlijk uitgebreid met onder meer vermoeidheidsherkenning, actieve rijstrookassistentie (de Audi stuurt zelf tegen wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt), dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Een systeem dat waarschuwt voor een naderende aanrijding en zelf alvast begint met remmen wanneer de bestuurder niet tijdig genoeg reageert (het zogenaamde Audi Pre Sense Front), behoort tot de standaarduitrusting.

De Audi Q2 1.4 TFSI van binnen

Voor zo’n bescheiden auto biedt de Audi een behoorlijke binnenruimte. Weliswaar kunnen volwassenen met een lengte boven de 1.90 meter achterin maar nét hun benen kwijt, maar de hoofdruimte is dik in orde. Hetzelfde geldt voor de brede achterbank, waar je drie kinderen kwijt kunt. De kofferbak heeft een brede laadopening. Klap je de achterbank neer, dan beschikt de Q2 bovendien over een vlakke laadvloer. Die loopt overigens wel als een skischans omhoog. Verder is het een gemiste kans dat de bagageruimte geen dubbele bodem biedt. Dat had makkelijk gekund, wanneer de Duitsers de ondergelegen ruimte iets anders hadden ingedeeld. Nu biedt deze vooral ruimte aan het reservewiel, en dan vooral de toebehoren daarvan. Bagage in de auto zetten werkt dus relatief eenvoudig, maar uitstappen vanaf de achterbank vereist een lenig lijf. De achterste wielkuip heeft namelijk een forse omvang. De interieurafwerking van de Audi is pure verwennerij, zeker wanneer je de optionele sfeerverlichting aan boord hebt waarvan onze testauto was voorzien. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht, alleen zijn die van de verwarming wat priegelig uitgevallen. De achterpassagiers moeten het zonder stroompunten stellen, maar dat hoeft geen probleem te zijn zolang de eigenaar de zogenaamde Audi Phone Box van de optielijst heeft mee besteld. Dit is een speciaal vak achteraan de middenconsole, waar je draadloos je smartphone kunt opladen. Althans; de types die zo’n functie ondersteunen (en dat zijn vooralsnog louter Android toestellen). Tussen de regels door heb je al kunnen lezen dat de aan ons uitgeleende Q2 van vele extra’s was voorzien. De catalogusprijs liep daardoor op tot boven de 50 mille. Dan is het ronduit storend dat je op zo’n kostbare auto standaard de sensoren ziet die ‘keyless entry’ mogelijk maken, maar nog eens een kleine 550 euro moet bijbetalen om ze daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

De Audi Q2 1.4 TFSI en het milieu

Behalve de door ons gereden, 150 pk sterke benzineversie bestaat er ook een eenvoudigere motorisering, goed voor 116 pk. Die betreffende benzinemotor heeft drie cilinders. Daarnaast kun je nog kiezen voor twee dieselmotoren. Het vermogen van die krachtbronnen loopt uiteen van 116- tot 190 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem zit bij de prijs van iedere Q2 inbegrepen. Maar het is veel interessanter om te weten of de cilinderuitschakeling van onze testauto enig effect had op het brandstofverbruik. In de folder meent Audi dat een score van 1 op 19,2 haalbaar moet zijn. In de dagelijkse praktijk noteerden wij een ontnuchterende 1 op 11,9.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.