logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Gla-Klasse I (X156)

De meest compacte SUV van Mercedes-Benz

De Mercedes-Benz GLA is als occasion best gewild, wat logisch is, gezien de populariteit van SUV’s in het algemeen en onderscheidende modellen als deze in het bijzonder. Hét allerbelangrijkste argument om voor de GLA te kiezen, is zonder twijfel het uiterlijk.

Pluspunten
  • Rijdt heel comfortabel
  • Stoer model
  • Heel betrouwbaar
Minpunten
  • Populair, dus relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij de GLA komt hetzelfde euveltje wel eens voor, dat we ook kennen van andere moderne Mercedessen. Dat is een kapotte weerstand op de pluspool van de accu. Dit veroorzaakt dat de startmotor wel ‘inslaat’, maar niet draait, met als gevolg dat de motor dus niet start. De Wegenwacht kan dat heel eenvoudig omzeilen, met een gewone starthulp. Het punt is wel, dat dit zou moeten gebeuren, elke keer als de auto wordt gestart. De enige logische oplossing is daardoor na die starthulp meteen doorrijden naar de garage voor montage van zo’n nieuwe weerstand. Kostbaar is het niet, wel lastig.

Waar praten we over?

Mercedes-Benz heeft in enkele jaren tijd het leveringsprogramma enorm verbreed. Niet alleen is het merk nu in bijna alle klassen vertegenwoordigd, maar ‘de Ster’ is ook sterk in de zogenaamde ‘niches’, dat zijn van die aparte klassen, die elkaar overlappen en kruisen. Deze GLA is om te zien een stoere volbloed SUV, maar onderhuids is er de nodige overeenkomst met zowel de vijfdeurs A-klasse als de vierdeurs CLA. Dat is alleen maar slim van Mercedes, want het publiek ziet deze auto’s toch echt als op zichzelf staande modellen.

Uitvoeringen en varianten

  • In de GLA komen drie benzinemotoren en drie diesels voor, waarbij we de bloedsnelle GLA 45 AMG buiten beschouwing laten.
  • De GLA 180 is de basisversie met een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met turbo, tussenkoeler en directe inspuiting, goed voor 90 kW/122 pk.
  • De GLA200 beschikt over dezelfde motor, maar nu met 115 kW/156 pk.
  • De GLA250 heeft een even moderne 2,0 liter motor, die goed is voor 155 kW/211 pk.
  • De GLA180d heeft een 1,5 liter (Renault-) motor met 80 kW/109 pk.
  • De GLA200d en GLA220 CDI hebben beide een 2,1 liter diesel onder de kap, met respectievelijk 100 kW/136 pk en 125 kW/170 pk.
  • De twee lichtste benzinemotoren hebben standaard een zesversnellingsbak en een zeventraps automaat met dubbele koppelingen als optie. Die automaat is standaard op de GLA250.
  • Deze laatste is er daarnaast ook met de ‘4Matic’-vierwielaandrijving.
  • Bij de diesels zien we een vergelijkbaar beeld: GLA180d en 200d hebben standaard een zesbak en een automaat als optie. De GLA220 CDI heeft altijd de automaat.
  • Dat geldt overigens ook in geval de GLA200d is voorzien van ‘4Matic’, wat uiteraard ook op de GLA220 CDI mogelijk is.
  • Alle versies kennen een naamloze basisversie, gevolgd door de uitvoeringen Ambition, Prestige en in 2016/7 op de GLA180 en GLA180d de Lease Edition.

De Mercedes-Benz GLA als occasion

De GLA is vrijwel uitsluitend als zakenauto nieuw op de weg gekomen. Het resultaat daarvan is dat veel exemplaren aanzienlijke kilometerstanden achter de wielen hebben. Er staat steeds een aanzienlijk aanbod occasions in het land. Daarbij is het wel opvallend dat zowel de diesels als de handgeschakelde versies elk slechts zo’n 15% van het aanbod uitmaken. Oftewel: het overgrote deel betreft benzineversies met automatische transmissie. Bij de officiële Mercedes-Benz-dealers komt deze eerste generatie GLA hoegenaamd niet meer voor, maar er zijn genoeg betrouwbare occasionaanbieders te vinden, die gráág een mooie GLA verkopen.

De proefrit

Het is zeker niet verrassend dat de GLA een bijzonder aangename, comfortabele auto is om te rijden. Die ster staat er niet voor niks op! De wat hogere zitpositie is inherent aan het soort auto. Het onderstel verwerkt kleine oneffenheden soms wat minder, maar is overwegend heel comfortabel. De GLA biedt tenminste de ruimte die je in zo’n model verwacht, inclusief de bagageruimte (421 liter). Achterin kunnen volwassenen ook prima zitten, mits de bestuurder en voorpassagier een gemiddeld postuur hebben.

Het is opmerkelijk hoe ver de voorstoelen naar achteren kunnen schuiven, waardoor ook mensen met heel lange benen toch een goede zitpositie kunnen bereiken, al gaat dat dus wel ten koste van de beenruimte achterin. Opvallend is ook dat de voorstoelen vaste hoofdsteunen hebben. Afgezien daarvan, zijn de stoelen veelzijdig verstelbaar. Een detail dat gewenning vraagt, betreft de vijf grote, ronde uitstroomopeningen van de airco, waarvan niet direct is te zien of die open of dicht zijn. Je kunt ze wel alle kanten op richten. Het rechtop op het dashboard staande ‘tablet’ heeft een grote zwarte rand, waardoor het minstens lijkt alsof het scherm best groter had kunnen zijn.

De populaire automatische transmissie levert ook een belangrijke bijdrage aan het rijcomfort. De ‘bak’ schakelt nauwelijks merkbaar en houdt motortoerental en daarmee het geluidsniveau steeds opvallend laag. We reden de GLA200, die heeft ook bij lage toeren trekkracht genoeg. Door de uitgebalanceerde combinatie van motor en automaat is het wel verklaarbaar, maar daarmee niet minder prettig, dat de GLA opvallend zuinig met brandstof omspringt. Een gemiddeld verbruik van 1 op 14 á 15 is gemakkelijk haalbaar.

Conclusie

Functioneel gezien voegt de Mercedes-Benz GLA niet zo heel veel toe aan wat de A-klasse al heeft te bieden: ruimte en uiterlijk, daar draait het om. Niettemin, wie een erg prettige gebruiksauto zoekt die er ook nog eens lekker stoer uitziet, doet hiermee een heel goede keuze.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benz GLA.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.