Auto Review Peugeot 206+ I 2e facelift
Succes in de verlenging
Peugeot - 206+
- Pluspunten
- Rijdt best comfortabel
- Uiterlijk mengeling van modern en wat ouder
- Minpunten
- Elektronica is storingsgevoelig
- Niet zo veel aanbod, wel de jongste 206-en
Wat vindt de Wegenwacht?
Technisch is de 206+ uiteraard vrijwel helemaal identiek aan de 206. Een motor die niet wil aanslaan, kan heel simpel zijn te herleiden tot een kleine storing als vocht in de stekker van de centrale computer, vocht of vuil in de multistekker van de injectie, een losse massaschakelaar of een geactiveerd brandstofonderbreking. Dat laatste kun je eigenlijk geen pech noemen. Die schakelaar onderbreekt de brandstoftoevoer na een harde schok, bijvoorbeeld een aanrijding, maar ook de onzachte aanraking met een stoeprand. Als niet alleen de motor niet start, maar alle elektrische functies zijn ‘dood’, dan kan dat worden veroorzaakt door een kapot multirelais. Als er snel aan zo’n relais is te komen, dan kan de wegenwacht dit snel oplossen. De benzinemotoren die zijn voorzien van individuele bobines per cilinder kunnen door zo’n kapotte bobine ineens op drie cilinders gaan lopen. De motor loopt dan nog wel, maar heel slechts. Niet mee doorrijden, want daar kan de katalysator niet tegen (=duur!). Als er snel aan zo’n bobine is te komen, is het ook in no-time gefikst… door de wegenwacht. Het kan wel ook bij de andere cilinders nog een keer terugkomen. Let bij aankoop van een occasion bij de benzinemotoren op mogelijke olielekkage, vanaf de cilinderkop. Dit wijst op een kapotte koppakking. Zo lang de olie op peil blijft en niet in de dynamo terechtkomt, kan het niet echt kwaad, maar het is beter van niet. Een nieuwe koppakking is kostbaar, minstens € 500. Bij de proefrit is het ook slim om te letten op bijgeluiden uit de voorwielophanging (radio uit!). Dat kan duiden op versleten fuseekogels of wiellagers. Als de speling daarop te groot wordt, is het een APK-afkeurpunt en dus zijn er dan wat kosten te verwachten.Waar praten we over?
De aanleiding om de 206+ uit te brengen, ligt in het feit dat de 207 een duidelijk ander karakter had dan de zeer succesvolle 206. De overstap vanuit de 206 beviel niet elke Peugeot-rijder even goed. De 206 was in sommige landen nog in productie. Wat Peugeot deed, was heel simpel die aloude 206 een facelift geven en die als 206+ opnieuw in Europa introduceren. Uiterlijk is de 206+ als het ware een 206 met het front dat sterk lijkt op dat van een 207. Het gevolg van deze ‘truc’ was dat Peugeot de klanten die de 207 niet konden waarderen, toch voor het merk behouden konden bleven. Met de komst van de 208 veranderde alles weer en was de rol van de 206+ uitgespeeld.Uitvoeringen en varianten
De 206+ was leverbaar als drie- en vijfdeurs. Het motorenaanbod is beperkt tot de bekende 1,1 en 1,4 liter benzinemotoren (resp. 44 kW/60 pk en 55 kW/75 pk) en vanaf 2010 ook de 1,4 liter diesel met 50 kW/68 pk. De 1,1 liter is er aanvankelijk als XR en XS, de 1,4 en de diesel alleen als XS. In 2011 zijn die aanduidingen vervangen door de dan meer gebruikelijke namen Access en Accent. In 2011 is er ter gelegenheid van het 200-jarige bestaan van Peugeot alleen als 1,4 ook de rijker uitgeruste Millesim 200. In 2011 zijn er ook twee tijdelijke actieversies. Voor de 1,4 s dat de Sportium, voor de diesel de ‘Urban Move’.De Peugeot 206+ als occasion
Een enorm verkoopsucces is de 206+ op zich niet geworden, maar de hiervoor geschetste taak in de vorm van behoud van klanten heeft hij goed vervuld. De meeste 206+en zijn intussen wel een keer van eigenaar gewisseld en dus is er ook een redelijk aanbod occasions. Net als toen ze nieuw waren, vervult dit model een functie voor wie graag nog een keer een jongere, gebruikte 206 wenst. Je vindt ze zowel bij dealers als in ‘de handel’. Dit is typisch een auto die nieuw is gekocht door particulieren. Meestal zijn de kilometerstanden relatief laag en dus heeft zo’n Peugeot nog een lang autoleven voor zich. Gezien de betrekkelijke populariteit zijn de prijzen relatief laag, zeker in vergelijking tot wat mooie 206-en in de hoogtijdagen van dat model moesten kosten. De diesels zijn in ons land vrijwel niet verkocht en dus ook zo goed als niet te vinden als occasion. Opvallend in het aanbod is dat handelaren proberen slim in te haken op de 206+ door oudere exemplaren van bijvoorbeeld de 206 SW aan te duiden als 206+. Dat klopt natuurlijk niet.De proefrit
Wie ook in een compacte auto prijs stelt op een prettig veercomfort, zit prima in een 206+. Zeker in vergelijking met veel modernere en later ontworpen auto’s is de 206+ opvallend soepel geveerd en dat is wel zo prettig! Hij stuurt ook best lekker en de voorstoelen zitten beter en geven meer steun dan in een oudere 206. Het dashboard is niet meer het modernste dat we kunnen verzinnen, maar dat is logisch. Er is in de afgelopen jaren ook veel gebeurd in het ruimteaanbod in compacte auto’s. De 206+ mag daarom niet meer tot de ruimste kleintjes worden gerekend. Vooral achterin is de ruimte alleen voor kinderen goed te doen. Motorisch is de 206+ er ook eentje van de oude stempel. Geen moderne technieken en de motorvermogens zijn heel bescheiden. De 1,1 is alleen aan te raden als veel stadsverkeer wordt gereden of bij een heel bedaagde rijstijl. De 1,4 is wat pittiger en daarmee is voor de meeste automobilisten prima te leven. Opvallend is dat de motoren de neiging hebben om voelbaar te ‘kantelen’ in hun ophangrubbers, want er bij hogere kilometerstanden alleen nog sterker wordt. Aan de andere kant valt ook op hoe stil deze motoren zijn. In het interieur overheersen op kruissnelheid alleen windgeruis en bandengeluid. De banden roffelen wel sterk hoorbaar op bijvoorbeeld een klinkerweg. Met een gewicht net boven de duizend kilo –ook dat is ouderwets, in de goede zin- komt de 206+ toch aan een zeer acceptabel brandstofverbruik. Met een 1,4 is een gemiddeld verbruik tussen 1 op 14 en 15 best haalbaar. Een 1,1 kan zuiniger zijn, mits er niet alleen maar stadsverkeer mee wordt gereden en op buitenwegen de motor niet constant zwaar wordt belast.Conclusie
De hausse in populariteit van de 206 is al lang voorbij. Voor wie ‘wars’ is van moderne vormgeving en techniek en gewoon een heerlijke, comfortabele en zeer betaalbare gebruiksauto zoekt, heeft juist een 206+ als occasion best veel te bieden.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
