logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan X-Trail III (T32)

Moderne en stoere occasion

Nissan - X-Trail

Wat vindt de Wegenwacht?

De X-Trail is zo betrouwbaar als we van Japanse auto’s verwachten. Er zijn bij de Wegenwacht slechts twee kleine euvels bekend, die wel eens voorkomen. Het gebeurt dat er een hoofdzekering doorslaat, als gevolg van kortsluiting in de koelventilator. De motor stopt dan vanzelf. De Wegenwacht haalt de stekker van de ventilator los en zet er een nieuwe zekering in. De X-Trail rijdt dan in elk geval weer, maar de koelventilator moet wel zo snel mogelijk worden gerepareerd. Als de accu los of volledig leeg is geweest, kan het voorkomen dat de auto zijn sleutel niet meer herkent. Dat kan de Wegenwacht per plekke niet verhelpen, de X-Trail moet dan op transport naar de garage.
De Nissan X-Trail is als occasion geliefd. De X-Trail heeft een prima reputatie als werkpaard met een behoorlijk comfortniveau, waarmee ook in normaal verkeer goed is te leven. Een echte SUV, van het zuiverste water.

Waar praten we over?

Het karakter van de X-Trail is wel iets veranderd, ten opzichte van het verleden. Aanvankelijk was de X-Trail een echte terreinwagen, deze generatie schikt zich naar de tijdgeest en is vooral een serieuze SUV. Noem het een nuanceverschil, maar het is wel belangrijk dit even te noteren. Technisch en in uitvoering komt de X-Trail in zekere mate overeen met de Qashqai, maar de X-Trail is hoger, langer en dus ook ruimer.

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de X-Trail biedt keuze uit slechts één benzinemotor en twee diesels. De 1,6 liter ‘DIG-T’ benzinemotor is een zeer moderne constructie, met onder meer directe inspuiting, vier kleppen per cilinder en uiteraard een turbo met interkoeler. Deze is goed voor 120 kW/163 pk. Deze motor is er alleen in combinatie met een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. De 1,6 liter diesel is er in twee specificaties en ook deze motor is heel modern van constructie, met onder meer vier kleppen per cilinder en een volledig lichtmetalen constructie. In de basisversie (dCi 130) levert deze 96 kW/130 pk, maar er is ook een 130 kW/177 pk-versie (dCi 177). Met beide motoren is de X-Trail er ook met vierwielaandrijving, aangeduid als ‘All-mode’. Zes versnellingen zijn opnieuw standaard, sequentiële automatische transmissie is niet beschikbaar op de All-mode dCi 130, maar wel op de andere technische varianten. De normale uitvoeringen van de X-Trail heten achtereenvolgens Visia, Acenta, Business Edition, Connect Edition en Tekna. Medio 2017 is een facelift op de X-Trail doorgevoerd, maar die heeft vrijwel uitsluitend cosmetische gevolgen, de onderhuidse techniek is ongemoeid gelaten. De uitvoering Connect Edition is toen vervangen door de N-Connecta. Standaard heeft de X-Trail vijf zitplaatsen, als optie is ook een derde zitrij leverbaar, met uitzondering van de basisversie Visia.

De Nissan X-Trail als occasion

Er staat al een behoorlijk aanbod gebruikte X-Trails in het land. Anders dan het leveringsprogramma doet vermoeden, is ongeveer tachtig procent van het aanbod een benzineversie. Daaruit volgt, gezien de vorige alinea, dat ook versies met automatische transmissie zeldzaam zijn; minder dan tien procent. Exemplaren met vierwielaandrijving zijn zo mogelijk nog zeldzamer. Toch is een belangrijk deel van alle X-Trails nieuw ingezet als zakenauto, vaak op een leasecontract en dus kan het aanbod occasions nog groeien als na drie of vijf jaar die contracten aflopen. Veel jonge, gebruikte Nissans staan bij de officiële dealers van het merk. Voor een overzicht, zie: www.occasions.nissan.nl.

De proefrit

De X-Trail is ongeacht de uitvoering een kloeke, stoere verschijning. Echt een auto voor avontuurlijk ingestelde gezinnen. Daarbij rijdt de X-Trail vrijwel even gemakkelijk en comfortabel als bijvoorbeeld de Qashqai. De X-Trail is van binnen lekker ruim, voor vijf inzittenden. De bagageruimte bedraagt een aanzienlijke 550 liter, mits de X-Trail gewoon vijf zitplaatsen heeft. Als zevenzitter is dit wat minder (niet gespecificeerd). De optionele derde zitrij is uitsluitend geschikt voor (kleine) kinderen. Papa, doe je wel rustig aan op rotondes en dergelijke, om wagenziekte te voorkomen? Voorin staan twee goede stoelen, de hele bediening van de X-Trails leidt nergens tot vraagtekens. De afstemming van het onderstel is nogal stevig, kleine oneffenheden worden vrij sterk aan het interieur doorgegeven. Tja, dat heeft er ook mee te maken dat de X-Trail ook op wat zwaarder werk is voorbereid. Zo mag hij bijvoorbeeld –ook met tweewielaandrijving- al twee ton trekken. De 1,6 liter benzinemotor is ruimschoots sterk genoeg. De handgeschakelde transmissie valt op, door de erg prettige bediening.

Conclusie

ls echte SUV is de X-Trail een uitstekende auto voor wie véél ruimte nodig heeft en eventueel een flink aanhangwagen wil trekken. Ook los van die mogelijkheden rijdt de X-Trail prima en het hoge kwaliteitsniveau van Nissan mag niet onvermeld blijven. Het spreekt voor zich dat een X-Trail niet de voordeligste manier is om van A naar B te komen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV Nissan Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.