logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Scénic II

Familiebezit

Renault - (Grand) Scénic

Pluspunten
  • Erg hoge zit, redelijk comfortabel
  • Ruim en veelzijdig
  • Uiterlijk bijna tijdloos
Minpunten
  • Zeer storingsgevoelig, veel herhalende euvels

Wat vindt de Wegenwacht?

De Scénic heeft last van diverse elektronische storingen en blijkt overgevoelig voor straling van buitenaf, zoals radiozenders of bepaalde verlichting. In geval van een trekhaak kan vocht in de stekkerdoos voor de gekste storingen zorgen. Vocht en vuil in stekkers ontregelt de boordcomputer en daarmee heel de auto. De individuele bobines laten het regelmatig afweten. Als de motor op drie cilinders loopt, niet doorrijden, als er snel aan zo’n bobine is te komen, is het zó gemaakt. De elektrisch bediende handrem is soms niet vrij te krijgen. Het stuurslot blokkeert als de auto met de wielen uitgedraaid tegen een stoeprand staat. De Renault Card weigert als er vocht of vuil in zit, of als er vuil in de sleuf in het dashboard zit.
Renault is de bedenker van de middenklasse MPV. Toen andere merken daarop net hadden gereageerd met een vergelijkbaar model, kwam Renault al met deze, de tweede generatie van de Scénic. Als gezinsauto is dit nog steeds een heel gewilde occasion.

Waar praten we over?

Renault speelde met dit model heel goed in op de wensen van het moderne gezin. Praktisch gesproken zit de kracht van dit model vooral in z’n variatiemogelijkheden, met gemakkelijk uitneembare stoelen, die ook anders kunnen worden opgesteld, op verschillende hoogtes te plaatsen hoedenplank en elk hoekje en gaatje is benut als opbergvak. Het bolle spiegeltje bij de binnenspiegel waarmee pa en ma de volgende generatie achterin in de gaten kunnen houden, bewijst hoe Renault met zijn klanten meedenkt. Uiterlijk is de Scénic ook nog eens een aardige en tijdloze verschijning. Het gekke is dat dit model, zeker in een ‘goeie’ kleur, ook kinderen blijkt aan te spreken. Plotseling kunnen die ook een stem hebben in de keuze van een gezinsauto!

Uitvoeringen en varianten

Na de ‘korte’ Scénic verscheen een jaar later ook de Grand Scénic. Die is 23 centimeter langer en is als optie ook geleverd met twee extra zitplaatsen. De variatie in uitvoeringen is enorm, omdat Renault werkte met combinaties van uitvoeringen en ‘ambiances’, plus een groot aantal opties. De uitvoeringen heten basis, luxe en comfort, de ambiances Authentique, Expression, Dynamique, Privilège, maar daarbij is niet alles met alles te combineren. Daarnaast zijn er tijdelijke uitvoeringen geweest zoals de Tech, Tech Line, Tech Road, Business Line en Conquest. Bij de benzinemotoren zien we de 1,4 liter (72 kW/97 pk), 1,6 (83 kW/112 pk), 2,0 (99 kW/135 pk) en 2,0 Turbo (vanaf 2004, 120 kW/163 pk). De lijn diesels omvat vijf motorvarianten: 1,5 dCi (63 kW/85 pk en vanaf 2004 ook 78 kW/106 pk), 1,9 dCi (88 kW/120 pk en alleen in 2005/6 96 kW/130 pk) en 2.0 dCi (vanaf 2006, 110 kW/150 pk).

De Renault (Grand) Scénic als occasion

Niet alleen de variatie is enorm, hetzelfde geldt voor het aanbod. Scénic occasions staan bij wijze van spreken op elke straathoek. De vraag is naar verhouding het sterkst naar rijk aangeklede exemplaren in gewilde kleuren. Die zijn dus ook relatief duur. Wie als occasionkoper vooral praktische ruimte zoekt, doet er goed aan juist te kijken naar een vrij eenvoudige Authentique. Die zijn een stuk minder gewild en dus ook vriendelijker geprijsd. Juist gezien de storingsgevoeligheid van de Scénic is inzage in een gedegen onderhoudshistorie belangrijk, plus een Nationale Auto Pas, die je mooi naast elkaar kunt leggen. De Grand Scénic is gemiddeld maar iets duurder, maar nog veel ruimer. Van de Grand Scénic bestaan ook versies als bestelwagen, die zijn particulier niet interessant. Diesels zijn in grote aantallen geëxporteerd, maar zijn particulier ook zelden aantrekkelijk.

De proefrit

De zitpositie, vooral achter het stuur, is opvallend hoog. Daar moet je maar net van houden. Het idee dat je daardoor meer ziet, is puur suggestie, maar je voelt je wel een beetje ‘op een troon’ zitten. Door z’n interieurmaten is de Scénic wel heel geschikt voor bestuurders met een groot postuur, al is dat per geval verschillend. De Scénic is –terecht- vooral op comfort afgestemd. Oneffenheden in de weg worden heel goed verwerkt. Op de snelweg is de auto mooi stabiel. De wegligging is op zich goed, maar in bochten helt de carrosserie wel wat over, wat door de hoge zit extra sterk wordt gevoeld. Rustig aan, te hard door bochten kan wagenziekte opwekken. De Renault Card went snel, maar is niet praktischer dan een gewone sleutel. Ondanks de hoge bouw en een stevig rijklaar gewicht (vanaf 1.300 kilo) is met een gewone 1,6 benzine toch rond 1 op 12 te rijden.

Conclusie

De economische crisis van 2009 heeft de verkoop van en vraag naar middenklasse-MPV’s wat getemperd. Dit is ook niet de allergoedkoopste manier om je als gezien te verplaatsen. Daarbij is de technische reputatie van deze Renault intussen ook berucht. Desondanks blijft deze generatie van de (Grand) Scénic nog steeds populair en zal dat ook nog jaren blijven.
Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.