Auto Review Ford Kuga III
Betrouwbaar buitenbeentje
De Ford Kuga krijgt als occasion steeds meer waardering. Dat komt vooral door deze generatie. Natuurlijk is het een middenklasse-SUV, net als zijn voorgangers, maar deze is zeer bij de tijd, meer dan die eerdere. Deze Kuga is bovendien gewoon een heel fijne auto.
- Pluspunten
- Modern, stoer uiterlijk
- Heel goede rijeigenschappen
- Heel betrouwbaar
- Ruim interieur
- Minpunten
- Waardering groeit geleidelijk
Wat vindt de Wegenwacht?
- De Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies en/of verbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor.
- Bij deze generatie van de Ford Kuga komt het voor dat de lampjes op het dashboard niet branden als de bestuurder de motor wil starten en prompt slaat de motor ook niet aan. Dit is te herleiden tot een storing in de zekeringkast onder de motorkap. De Wegenwacht demonteert het een en ander, reinigt vervuilde contacten en zet de boel weer in elkaar. Zonder verdere kosten kan de Ford zijn weg vervolgen.
- Het is ook bekend dat er storingen worden veroorzaakt in de elektrische aansluiting bij de trekhaak, bijvoorbeeld in een verloopstekker van 13 naar 7 polen. In dat geval komen er ook storingen voor in het dashboard en de motor wil niet starten.
Over de Ford Kuga
Met deze Kuga-generatie is Ford duidelijk begonnen met een wit vel papier. Resultaat is een mooi vloeiend gelijnde middenklasse SUV. Dat niet alleen, onderhuids is hij voorzien van heel moderne techniek, zelfs als plug-in hybride. Met name die variant is voor veel automobilisten een mooie tussenstap voor wie volledig elektrisch nog net een stap te ver vinden. wie daaraan nog niet toe is, koopt met een ‘gewone’ Kuga ook een heel moderne en prettige gezinsauto.
Uitvoeringen en varianten
De Kuga is beschikbaar met drie motorvarianten. De 1,5 liter driecilinder benzinemotor kennen we al uit diverse andere Fords. Hier zien we die in twee specificaties: 88 kW/120 pk of 110 kW/150 pk. Deze motoren, aangeduid als ‘EcoBoost’, zijn in alle uitvoeringen gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarnaast kennen we de Kuga met een 2,5 liter viercilinder benzinemotor (165 kW/225 pk) als ‘plug-in hybride’. Deze versie kan in de praktijk zo’n vijftig kilometer volledig elektrisch rijden. Als die accu is uitgeput, gedraagt hij zich als een normale ‘full-hybrid’, dus met elektrische ondersteuning bij wegrijden en accelereren. Benzinemotor en elektromotor zijn aan elkaar en aan de voorwielen gekoppeld via een continu variabele automatische transmissie.
De normale uitvoeringen van de Kuga heten Trend, Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X en Vignale. De 88 kW-versie is er alleen in de twee eerste uitvoeringen, de Trend-uitvoering van de 2.5 PHEV is al in de herfst van 2020 uit het programma gehaald.
De Ford Kuga als occasion
De Kuga heeft ‘nieuw’ zowel particuliere als zakelijke kopers. Het voordeel daarvan voor de occasionkoper is dat er een mooie spreiding bestaat in het aanbod, in bouwjaren en kilometers. De invloed van die zakelijke kopers op de occasionmarkt komt pas echt op gang als de leasecontracten van die auto’s aflopen, meestal na drie of vijf jaar. Om aan de vraag vanuit de markt te voldoen, worden er ook wel Kuga’s uit de ons omringende landen geïmporteerd. Dat hoeft absoluut geen bezwaar te zijn, mits de auto wordt aangeboden door een vertrouwd adres en de historie van de auto volledig duidelijk is. Uiteraard is het van belang vooraf de overweging te maken welke versie de voorkeur heeft: de normale benzine-uitvoeringen, of bent u al toe aan een plug-in hybrid? Daarmee kan in feite niemand u helpen. Het mooie is wel dat het totale aanbod aan Kuga-occasions vrijwel fifty/fifty is verdeeld over die twee varianten. Het aanbod is daarbij ook zo groot dat er altijd wel een zeer geschikt exemplaar in de buurt staat.
De proefrit
In elke specificatie is de Kuga een heerlijke, moderne SUV. Hij biedt royale binnenruimte, een aardige bagageruimte (405 liter), erg fijne voorstoelen en een fraai vormgegeven, digitaal dashboard. Op de weg is het ook een heel fijne auto, met een prettig veercomfort, mooi nauwkeurige besturing en prima wegligging. Bij de ‘normale’ 1,5 liter benzineversies valt de heel fijn, nauwkeurig schakelende zesbak op. Een heel mooi en slim detail zijn de plasticstrips, die automatisch tevoorschijn komen als een deur wordt geopend, om daarvan op het verste punt de lak te beschermen tegen aanraking met een muur of een andere auto of zo.
In motorkarakte zijn de 1,5 en 2,5 flink verschillend. Voor de meeste kopers zal ook de 88 kW-versie van de 1,5 liter krachtig genoeg zijn. Natuurlijk is die 110 kW-versie pittiger. Beide scoren bij normaal, gevarieerd gebruik een praktijkgemiddeld van zo’n 1 op 13 á 14. Dat is zeker niet slecht, maar ook niet spectaculair zuinig. De PHEV heeft natuurlijk het voordeel van de bijzonder prettig werkende automatische transmissie. Het brandstofverbruik is dan heel sterk afhankelijk van hoe vaak de accu kan worden geladen. Wie bijvoorbeeld dagelijks minder dan vijftig kilometer woon-werkverkeer rijdt en consequent ‘stekkert’, verbruikt op die ritten helemaal geen benzine. Daarbij is het goed om te weten dat de Kuga PHEV ook mooi zuinig is als hij volledig elektrische rijdt: zo’n 16 kWh/100 km. Met gevarieerd gebruik en regelmatig ‘aan de paal’ is bijvoorbeeld een gemiddeld van 1 op 20 gemakkelijk haalbaar. Een belangrijke tip voor occasionkopers is wel scherp te letten op de verschillen in uitrusting. Zaken als bijvoorbeeld een achterruitrijcamera en adaptieve cruise control bestaan wel in de Kuga, maar zitten op lang niet alle uitvoeringen standaard. Het is maar net hoe belangrijk die voorzieningen worden gevonden.
Conclusie
De Kuga is een mooie en lichtelijk stoere verschijning, een echte moderne SUV. Door z’n binnenruimte is het een heel praktische gezinsauto, waarmee ook uitstekend lange afstanden zijn te rijden. De 1,5 liter benzineversies zijn voor heel veel kopers een prima keuze, maar wie toe is aan ‘stekkeren’ heeft aan de 2.5 ook een uitstekende PHEV.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Kuga.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
