logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I30 III 1e facelift

Op de plaats rust!

Hyundai i30 Wagon 1.5T-GDI 48V N Line Sky

Pluspunten
  • Grote kofferbak
  • Standaard (mild) hybride aandrijflijn
  • Rijke (veiligheids)uitrusting
Minpunten
  • Bescheiden been- en hoofdruimte
  • Veel bandengeruis
  • Stevige prijs

Hyundai levert voortaan standaard een mild hybride aandrijflijn in hun vernieuwde i30. Da’s goed voor het milieu, maar schiet de compacte middenklasser er verder wat mee op?

Conclusie

Een opfrisbeurt blijkt onvoldoende om de Hyundai i30 Wagon vooruit te helpen in het C-segment. De stationwagen behoudt zijn positie in de middenmoot, met een grote kofferbak, een milieuvriendelijke aandrijflijn en een rijke (veiligheids)uitrusting als belangrijkste pluspunten. Zijn uitgebreide fabrieksgarantie geldt weliswaar als pré, maar vinden we niet genoeg om het stevige prijsniveau te rechtvaardigen. Voor hetzelfde geld koop je bij Ford namelijk een soortgelijke gezinsauto, waarvoor je weliswaar minder lang op coulance van de merkdealer kunt rekenen, maar die je in de tussentijd wel meer rijplezier biedt.

Type auto en prijs

Hyundai is er in drie modelgeneraties i30 nog niet in geslaagd om het erepodium te betreden binnen het segment compacte middenklassers. De huidige versie stamt uit 2017 en onderging in 2020 een opfrisbeurt. Daarbij werden zowel de buiten- als de binnenzijde bijgepunt. Bovendien is de i30 voortaan leverbaar met voor dit model nieuwe aanvullende rijhulpsystemen. De Hyundai heeft een vanafprijs van € 25.645 of € 349 in de maand, wanneer je kiest voor private lease. Bij Volkswagen en Ford verlangen ze soortgelijke bedragen voor een Golf of Focus. Een alternatief als de Peugeot 308 is duizend euro voordeliger. Dat prijsvoordeel loopt op wanneer je kiest voor een stationwagen: bij de Fransen hebben ze die al voor een kleine 26 mille klaar staan, terwijl de Koreanen er minimaal 29.000 euro voor verlangen. Hyundai lepelt echter standaard een mild hybride aandrijflijn in het vooronder: bij de concurrentie is die niet overal leverbaar of er moet voor worden bijbetaald. Behalve als vijfdeurs of stationwagen kun je de i30 ook bestellen in een derde koetsvariant: de i30 Fastback is een coupé met vier portieren. Daarvan begint de prijslijst echter bij een kleine 34 mille. Welke Hyundai je ook kiest: het merk biedt 5 jaar fabrieksgarantie zónder kilometerbeperking. Dat doen weinig automerken hen op dit moment na.

Hoe rijdt de i30 Wagon 48V

De 48V-schildjes op de flank van de i30 Wagon wijzen op de aanwezigheid van een mild hybride aandrijflijn. Dat wil zeggen, dat de Hyundai is uitgerust met een grotere startmotor met z’n eigen batterijpakket. Energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt daarin opgeslagen en kan worden aangesproken tijdens het accelereren. Idealiter levert dat de gebruiker ook een gunstig verbruikscijfer op, maar daarover later meer bij ons testonderdeel ‘De i30 Wagon 48V en het milieu’. De milieuvriendelijke techniek zit hoe dan ook bij de vanafprijs van de compacte middenklasser inbegrepen. Wij maakten onze testkilometers met de nieuwe topversie: de N Line, voorzien van een 160 pk en 253 Nm sterke viercilinder benzinemotor. Met een trekgewicht van 1.420 kilogram kan er een redelijke caravan achter de stationwagen. De letter ’N’ staat bij Hyundai voor hun meest sportieve modellen: ‘hot hatches’ met een bulk vermogen en een stevig prijskaartje. Wanneer je daar de centen niet voor hebt, maar wel graag een potent uitziende familiewagen voor de deur hebt staan, kun je bij de dealer voor dit uitrustingsniveau terecht. De sportstoelen waarmee de i30 in dat geval is uitgerust, zitten weliswaar voortreffelijk maar maken de auto ongeschikt voor lange bestuurders. Het zijn namelijk uit de kluiten gewassen exemplaren, waardoor je met een lengte boven de 1.90 meter met je kruin tegen het - in ons geval glazen - plafond komt te zitten. Laat je zo’n panoramadak achterwege, dan zou het nét moeten passen. Toen de huidige i30 in 2017 op de markt verscheen, droegen wij als kritiekpunten aan dat de besturing onnauwkeurig werkte en dat de compacte middenklasser wel wat extra geluidsisolatie kon gebruiken. Het eerste minpunt kunnen we wegstrepen, want voortaan hoef je in de Hyundai niet meer continu kleine stuurcorrecties door te voeren. Helaas dringen banden- en windgeruis onverminderd eenvoudig de cabine binnen. Onze testauto was voorzien van een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die haast ongemerkt zijn werk deed. Die omschrijving is overigens van toepassing op de complete rijbeleving van de i30: er valt weinig op aan te merken, maar ook niet over op te scheppen. De Hyundai beschikt over een drietal rijstanden, maar de ‘Sport’-modus verschilt nauwelijks van de reguliere rijstand. In standje ‘Eco’ merk je dat de i30 daadwerkelijk minder gretig op het gas reageert. ‘Laat die modus dan maar ongemoeid’, denk je nu wellicht. Maar helaas: de Koreanen hebben besloten dat de stationwagen uitgerekend in die stand start! Je zult de i30 dus elke rit opnieuw van de spaarmodus af moeten halen. De gefacelifte Hyundai is voortaan leverbaar met extra rijhulpsystemen, zoals een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde. Bovendien remt de i30 tegenwoordig uit zichzelf voor fietsers; voorheen deed de C-segmenter dat alleen voor voetgangers of andere auto’s. Opmerkelijk is wel, dat een aantal van die voor de gezinswagen nieuwe systemen volgens de Nederlandse importeur niet leverbaar zijn op de door ons gereden N Line uitvoering. Dode hoek signalering bijvoorbeeld. Wie mooi wil zijn, moet schijnbaar werkelijk pijn lijden. Het zicht rondom pakt vanwege het bescheiden glasoppervlak en de fikse raamstijlen bescheiden uit. Gelukkig behoort een achteruitrijcamera tot de standaarduitrusting.

De i30 Wagon 48V van binnen

Ook aan de binnenzijde heeft Hyundai het nodige aan de i30 verspijkerd. Zo prijkt er een nieuw infotainmentscherm bovenaan de middenconsole, met een grotere diameter. Althans: in onze testauto. Standaard beschikt de i30 nog over het kleinere origineel. Voor de functionaliteiten maakt dat gelukkig niet uit: een ondersteunende dienst als Apple CarPlay zit bijvoorbeeld bij de vanafprijs inbegrepen. Hoewel je voorin de beschikking hebt over verschillende oplaadvoorzieningen voor je mobiele apparatuur, blijven de achterpassagiers van zulke handigheidjes verstoken. Wie langer is dan gemiddeld, zal de rugleuning van de voorstoel tussen zijn of haar knieën moeten nemen. Een rugleuning, die bovendien is bekleed met hard plastic. Een bouwmateriaal dat eenvoudig beschadigd raakt en de kans op krassen is in een gezinsauto als deze nu eenmaal groot. Hoewel een glazen dak voorin kostbare centimeters hoofdruimte afsnoept, kun je achterin wél prima rechtop zitten. Vanwege de bescheiden middentunnel is het zelfs mogelijk om daar met drie personen plaats te nemen. De kofferbak van de Hyundai is een belangrijke troef in dit deel van de markt: met een inhoud van minimaal 602- en maximaal 1.650 liter kan de i30 zich nog altijd meten met de grootste slokoppen binnen dit segment. Onder de - vlakke - laadvloer gaan ook nog eens verschillende bagagecompartimenten schuil, waar je kleine spullen kunt opbergen. Handig!

De i30 Wagon 48V en het milieu

Zoals gezegd, beschikt de vernieuwde Hyundai i30 standaard over een mild hybride aandrijflijn. Die is er echter in twee smaken. Gekoppeld aan een 120 pk sterke driecilinder benzinemotor én met de door ons gereden vierpitter. Daarvoor geven de Koreanen een verbruikscijfer op van 1 op 18,2. Wij kwamen tot een praktijkscore van 1 op 15,7.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.