logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Alfa Romeo Giulia II (952)

Elke Romeo wil een Giulia!

De Alfa Romeo Giulia is als occasion best gewild. Voor het merk is het alleen maar goed dat de Giulia een wat breder publiek aanspreekt dan alleen ‘Alfa-fanaten’. Er zijn ook andere particuliere kopers die gráág zo’n Italiaanse ‘berlina’ willen rijden. Terecht!

Pluspunten
  • Niet alleen bedoeld voor autoliefhebbers
  • Rijdt voortreffelijk
  • Zeer geslaagd model
  • Behoorlijk betrouwbaar
Minpunten
  • - Zeer gewild, daardoor relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Het kwaliteitsniveau van Alfa Romeo ligt op een behoorlijk hoog niveau. Feit is wel dat een technisch hoogwaardig product als deze Giulia vereist dat die volledig volgens fabrieksspecificaties wordt onderhouden.

  • Vermogensuitval door te weinig of verkeerde motorolie zijn bekend, maar dat is alleen de eigenaar te verwijten, niet de auto.
  • Bij de Wegenwacht is wel een storing bekend, waardoor onder meer klimaatregeling, alarm, inklapbare buitenspiegels en de USB-poort niet meer werken. Dat komt doordat een bepaalde zekering (nr. 36) is doorgeslagen. De oorzaak daarvan is dat de kabelboom net tegen de middenconsole aanloopt en daarop na verloop van tijd doorslijt. De Wegenwacht legt de kabelboom iets anders, isoleert deze en vervangt uiteraard de zekering.
  • Direct na een (koude) start is het beter niet direct diverse elektrische functies te gebruiken. Denk hierbij aan de zijruiten, elektrisch verstelbare stoelen, of de airco op volle capaciteit. De laadcapaciteit van de dynamo is dan nog niet volledig en dat kan zo tot storingen leiden. De Wegenwacht kan de boel resetten en zal ook even de capaciteit van de accu controleren. Een accu die aan vervanging toe is, zal dit probleempje verergeren.

De Alfa Romeo Giulia is als occasion best een gewilde auto. Naarmate er meer exemplaren als occasion op de markt komen, neemt ook de vraag toe van particuliere kopers die gráág zo’n Italiaanse ‘berlina’ willen rijden. Daar is ook best veel voor te zeggen.

Over de Alfa Romeo Giulia

De grotere middenklasse waarin de Giulia valt, wordt traditioneel nogal beheerst door enkele merken. Wie eens lekker iets anders wil, kan kiezen voor de Giulia. Inmiddels heeft die zijn kwaliteiten wel bewezen. Veel zakelijk gereden Giulia’s (vooral leaseauto’s) zijn als occasion beschikbaar gekomen. Wie weer eens wat anders wil, zonder in te boeten in kwaliteit en andere praktische zaken, doet met een Giulia een prima keuze.

Uitvoeringen en varianten:

  • De Giulia is er uitsluitend als vierdeurs sedan.
  • Er zijn drie benzinemotoren en vier diesels beschikbaar.
  • De belangrijkste benzinemotor is de 2,0 liter turbo, met 147 kW/200 pk, die standaard is gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie.
  • Er is ook een 206 kW/280 pk sterke versie van die motor, voorbehouden aan de uitvoering ‘Veloce’, die altijd beschikt over vierwielaandrijving en de eerder genoemde automaat.
  • De topversie heet ‘Quadrifoglio’, voorzien van een 2,9 liter V6 met twee turbo’s en goed voor 375 kW/510 pk. Tot begin 2018 is die versie geleverd met een handgeschakelde zesbak. Vanaf de introductie is die er ook met een eveneens achttraps automatische transmissie.
  • Er is een voor dit model volledig nieuwe 2,2 liter viercilinder dieselmotor ontwikkeld, die bestaat in drie specificaties: 100 kW/136 pk, 110 kW/150 pk (vanaf najaar 2018: 118 kW/160 pk) en 132 kW/180 pk.
  • De minst sterke versie heeft altijd een handgeschakelde zesbak, de middelste is er optioneel ook met de achttraps automaat en die is standaard op de derde diesel.
  • Bij de diesels is er ook een extra krachtige Veloce-uitvoering, met 154 kW/210 pk uit dezelfde 2,2 liter motor, voorzien van vierwielaandrijving en standaard ook de automaat. Deze is echter alleen in 2021 geleverd.
  • Naast de apart genoemde, extra krachtige uitvoeringen is de Giulia er in een basisversie zonder verdere aanduiding en daarnaast een meer compleet uitgeruste Super.
  • In 2016/17 was er bij de 100 kW- en 132 kW-diesels een tijdelijke versie, de Ecobusiness, vanaf begin 2017 kent de 132-kW-versie een tijdelijke versie Advanced Efficiency.
  • In 2021 en 2022 is het programma stapsgewijs verder uitgedund, in 2023 heeft de Giulia een bescheiden facelift gekregen, de serie hierna vallen buiten deze occasiontest.

De Alfa Romeo Giulia als occasion

De Giulia is vanaf de start vooral verkocht als zakenauto, al dan niet op een leasecontract. Deze exemplaren zijn na afloop van die contracten, na drie of vijf jaar, geleidelijk als occasions op de markt gekomen. De benzineversies zijn hier ook zwaar in de meerderheid, slechts zo’n 15% van het aanbod is een diesel. Het spreekt voor zich dat de Quadrifoglio wel heel schaars is, de vierwielaangedreven Veloce is redelijk goed te vinden. Wie per se zo’n versie wil, heeft keuze te over. Minder dan 10% van alle aangeboden Giulia’s heeft een handgeschakelde transmissie. Het Giulia occasionaanbod staat voorlopig in hoge mate bij de officiële agenten van het merk. Het complete, actuele aanbod bij die bedrijven èn de voorwaarden waaronder ze hun occasions leveren, is te vinden op www.spoticar.nl, de occasionsite van het Stellantis-concern waartoe ook Alfa Romeo behoort. Geleidelijk duikt de Giula ook vaker op bij dealers van andere merken, bij merkspecialisten en niet-merkgebonden autobedrijven. De vraag is dermate sterk, dat er ook wel exemplaren uit de ons omringende landen worden ingevoerd. Dat kàn een aantrekkelijke mogelijkheid zijn, mits er voldoende zekerheid wordt geboden over de onderhoudshistorie.

De proefrit

De Giulia scoort met een ragfijne besturing. Voor een auto van dit formaat is hij opvallend wendbaar, heeft een uitstekende wegligging en dito richtingsstabiliteit. Hij stuurt heel nauwkeurig en direct, waarbij de keuze voor àchterwielaandrijving een sterke, positieve invloed heeft. Daarbij is hij in de rijmodus ‘N’ –op de keuzeschakelaar ‘DNA’- stevig, maar beslist niet oncomfortabel geveerd. In ‘D’ is de vering stugger, maar de wegligging niet beter. De Giulia rijdt dus bijzonder prettig, voor wie van lekker sturen en een vlotte rijstijl houdt. Het uiterlijk is eveneens een belangrijke factor in de aantrekkelijkheid van een Giulia. Het front is markant, bijna brutaal, maar vooral driekwart van achteren is hij wat anoniem. De vormgeving van het interieur is naar verhouding beter geslaagd, al is de afwerking met veel hard, matzwart plastic wat onder de maat voor een zakenauto in deze klasse. Voor de bediening van tal van functies op het centrale display is gekozen voor een handige draai-/druk-/schuifknop. Een leuk detail is de startknop òp het stuurwiel: het is niet praktischer, alleen weer eens wat anders. Voorin staan twee uitstekende stoelen. Op de achterbank is het voor twee volwassenen wat krap en ook de bagageruimte blijft achter bij de grootste concurrenten. De handgeschakelde zesbak vraagt om een stevige aanpak, maar beloont dat met fijne, nauwkeurige schakelwegen. De achttraps automaat werkt subliem.

Conclusie

De Giulia is een heel welkome aanvulling op het aanbod vierdeurs sedan in de wat grotere middenklasse. Hij is er niet alleen voor de ‘Romeo’s’ die compleet aan het merk verslingerd zijn, maar ook voor een grote groep veeleisende automobilisten die hiermee een alternatief hebben voor de gevestigde merken in deze klasse.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Zeeuw Automotive, Zwijndrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.