Auto Review Suzuki Sx4 II 1e facelift
Onverminderd onopvallend
Suzuki - S-Cross 1.4 Boosterjet Allgrip
Conclusie
Ondanks een nadrukkelijke nieuwe snuit valt de Suzuki S-Cross nog altijd weg te midden van alle andere crossovers. Het is weliswaar een praktische auto met een volwassen veiligheidsuitrusting, maar wat het de rijeigenschappen aangaat, zijn er betere alternatieven voor handen. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, kan echter niet om de Japanner heen. Maar laat dan ook de vierwielaandrijving achterwege, die niet eens bijdraagt aan een hoger trekgewicht.Type auto en prijs
In een marktsegment dat het van uiterlijk vertoon moet hebben, is de Suzuki S-Cross een ietwat anonieme verschijning. De crossover kwam in 2015 verder in het nauw toen zijn onderhuidse tweelingbroer de Vitara werd geïntroduceerd. Weliswaar biedt die minder binnenruimte, maar de auto ziet er wel een stuk uitbundiger uit. Een facelift moet de positie van de S-Cross verstevigen, met naast een markanter front ook een uitgebreide veiligheidsuitrusting en een tweetal nieuwe motoren. Voorheen droeg de Suzuki de modelnaam ‘SX4 S-Cross’, maar bij de opfrisbeurt hebben de Japanners die wat ingekort. Prijzen beginnen bij € 21.842 voor een voorwielaangedreven exemplaar. Voortaan wordt de S-Cross gepositioneerd als alternatief voor modellen als de Nissan Qashqai en Kia Sportage. Voorheen golden ook de Renault Captur en Opel Mokka als concurrenten, maar daar heeft Suzuki de Vitara tegen in stelling gebracht. Kies je voor de S-Cross, dan houd je in vergelijking met de Nissan en Kia de nodige centen op zak. Geld waarvan je eventueel een vierwielaangedreven exemplaar kunt aanschaffen.Hoe rijdt de Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Allgrip
Hoewel de S-Cross van buiten stevig is aangepakt, werd zijn grootste manco ongemoeid gelaten: de crossover beschikt nog steeds over een gevoelloze besturing. Bij het model van vóór de facelift moest je op de snelweg geregeld stuurcorrecties geven. Dat ‘zoekerige’ weggedrag behoort gelukkig tot het verleden, maar je hebt nog altijd nauwelijks een idee wat de voorwielen doen. Bij lagere snelheden lijkt de semi-terreinwagen juist over een magnetische middenstand te beschikken. Laat je het stuur vieren in een bocht, dan draait het stuurwiel met een ongewone felheid terug naar het midden. Iets om bedacht op te zijn. Verder is de S-Cross opvallend stug: bij 120 kilometer per uur stuiter je letterlijk van je stoel wanneer je onderweg een oneffenheid tegen komt. Zolang het wegdek niet te ruw is, bevallen die stoelen overigens uitstekend. De zittingen zijn lang, zodat ook lange bestuurders er steun van hebben. De Suzuki beschikt ook over een aangename, hoge instap. Onder de kap van onze testauto lag een voor dit model nieuwe benzinemotor. De 1.4-liter Boosterjet is 140 pk sterk en goed voor een maximum koppel van 220 Nm. Een fijne krachtbron met een trekgewicht van 1.200 kilogram, of je nu hebt gekozen voor een vierwielaangedreven uitvoering of niet. De motor doet in betrekkelijke stilte zijn werk; bij snelheden boven de 100 kilometer per uur zijn het vooral de wind en de banden die zich aan de inzittenden laten horen. Zowel de benzinemotor als de veiligheidsuitrusting zijn afkomstig van de Vitara. Ook (het High Executive-uitrustingsniveau van) deze S-Cross beschikt voortaan over een radar, die zowel de adaptieve cruise control als de remassistent tot dienst is. Remmen tot stilstand is er in beide gevallen niet bij; het blijft dus zaak dat je zelf het omringende verkeer in de gaten houdt. Daartoe beschikt de Suzuki over een stel uit de kluiten gewassen buitenspiegels en een optionele achteruitrijcamera. Het zicht rondom is redelijk, al heeft de crossover een lelijke dode hoek schuin naar achteren vanwege zijn petieterige derde zijruitje.De Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Allgrip van binnen
Onze testuitvoering had een catalogusprijs van meer dan 32 mille. Dat voel je niet aan de auto af, met zijn uit harde plastics vervaardigde interieur. Dat het binnenste van de S-Cross niet zo luxe oogt, wil echter niet zeggen dat de crossover slecht in zijn spullen zit. Wij noteerden onder meer stoelverwarming en een uitgebreid infotainmentsysteem, dat zich wispelturig liet bedienen. Het ene moment moesten we heel hard op het aanraakscherm drukken, het andere bleek de nabijheid van onze wijsvinger al genoeg. De kofferbak kent een brede laadopening en een dubbele laadvloer. Bovendien is er een stroompunt aanwezig. Je kunt achterin minimaal 430- en maximaal 875 liter aan bagage kwijt. Dat is een imponerende hoeveelheid in vergelijking met een Captur of een Mokka, maar tegenover een Qashqai of een Sportage valt de laadruimte toch een beetje tegen. De Suzuki beschikt wel over een zo goed als vlakke laadvloer. Op de achterbank kunnen twee volwassenen of drie kinderen prima zitten, mits je niet hebt gekozen voor een uitvoering met panoramadak (standaard op het duurste uitrustingsniveau). Dat neemt veel hoofdruimte in. In geopende toestand geeft het dak juist een hoop ruimte; het gaat open tot aan de achterbank.De Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Allgrip en het milieu
Liefhebbers van Suzuki SUV’s met een dieselmotor zijn voortaan op de Vitara aangewezen: de S-Cross is niet langer leverbaar met een zelfontbrander. Behalve de door ons gereden 1.4-liter benzineversie kun je ook kiezen voor een exemplaar met 1.0-liter inhoud. Die krachtbron is goed voor 112 pk. Een start/stopsysteem behoort tot de standaarduitrusting, welke motorisering je ook kiest. De folder vermeldt een fabrieksverbruik van 1 op 17,8 voor een handgeschakelde, vierwielaangedreven S-Cross. Wij kwamen daar enigszins bij in de buurt met een praktijkscore van 1 op 14.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
