Auto Review Citroen C4 Aircross I
Stoer en betaalbaar
Citroën - C4 Aircross
Conclusie
De C4 Aircross heeft ondanks zijn Japanse afstamming toch voldoende Citroën-karakter meegekregen. Vooral de neus, met de kenmerkende double-chevrongrille en de verticale ledverlichting geeft hem veel meer personality dan zijn Mitsubishi-broer. Ook de fijne Citroën HDi-diesel is een pluspunt van de C4 Aircross. Als alternatief voor de razend populaire Koreaanse modellen in deze klasse is de C4 Aircross zeker het overwegen waard.Type auto en prijs
Laat je niet in de war brengen door de typenaam C4 Aircross. Met de 'gewone' Citroën C4 heeft deze SUV namelijk helemaal niets te maken. Het is in principe een Mitsubishi ASX, maar dan met een Citroën-neus en -achterkant. Die hem overigens heel goed staan. De C4 Aircross ziet er stoer uit en heeft een heel behoorlijke uitrusting. Voor € 23.995 koop je de eenvoudigste versie met 1,6 liter benzinemotor en voorwielaandrijving. De 1,6 liter diesel kost € 29.995 voor de voorwielaangedreven versie. Wil je een diesel met vierwielaandrijving dan staat er minimaal € 34.095 op het prijsetiket.Hoe rijdt de Citroën C4 Aircross
In deze SUV zit je lekker hoog met een goed uitzicht op de weg. De rijeigenschappen zijn, voor het type auto, helemaal niet slecht. Je voelt de C4 Aircross wel wat overhangen in bochten, maar het veercomfort is verder wel goed en het stuurgedrag is in orde. Citroën mag zijn C4 Aircross dan door Mitsubishi laten bouwen, ze hebben er wel hun eigen dieselmotor ingestopt. Een fijne HDi met een vermogen van 115 pk oftewel 84 kW. Het maximumkoppel bedraagt 270 Nm en wordt al bij 1750 toeren bereikt. Dat betekent gewoon dat deze diesel lekker veel trekkracht heeft. Erg lawaaiig is hij niet, eigenlijk is het windgeruis in de Aircross hinderlijker dan het motorgeluid. In de vierwielaangedreven versie kun je met een draaiknop kiezen uit drie standen. In de 2WD stand worden alleen de voorwielen aagedreven en rij je het zuinigst. In de 4WD stand doen ook de achterwielen mee, maar de mate waarin wordt automatisch bepaald, afhankelijk van de omstandigheden. In de 'Lock' stand wordt het vermogen 50/50 over voor- en achterwielen verdeeld. Ideaal in het terrein of bij een dik pak sneeuw.De Citroën C4 Aircross van binnen
Citroën staat bekend om zijn vaak eigenzinnige, soms zelfs extreme, interieurdesign. Maar dat is bij de C4 Aircross niet het geval. Vrijwel het hele interieur is rechtstreeks uit de Mitsubishi ASX afkomstig. Er is overigens weinig mis mee. De Aircross biedt lekker veel binnenruimte, comfortabele en goed verstelbare stoelen en alles ziet er netjes afgewerkt uit. Er is ook een groot panoramadak leverbaar, met een elektrisch bediend zonnescherm. En uiteraard kun je kiezen voor allerlei luxe extra's, zoals een fraai geluids- en navigatiesysteem met achteruitrijcamera.De Citroën C4 Aircross en het milieu
De C4 Aircross is uitgerust met een aantal voorzieningen die de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk beperken. Belangrijkste hiervan is een stop-startsysteem. De 1,6 liter benzinemotor heeft energielabel B en produceert 135 gram CO2 per kilometer. Hij valt daarmee tot 1 juli 2012 nog in de 20% bijtellingsregeling. Bij de 1.6 diesel produceert de 2WD versie 119 gram CO2, de 4WD komt tot 129 gram per km. Beide versies hebben energielabel C en de bijtelling bedraagt 25%.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
