Auto Review Honda Jazz IV
Bijzonder geliefd
Honda - Jazz 1.3 i-VTEC
Conclusie
Honda zet met de Jazz opnieuw een in diverse opzichten bijzondere auto op de markt. Zijn ruimte-aanbod is zeer indrukwekkend, hij rijdt fijn en het brandstofverbruik is keurig. De prijzen zijn concurrerender dan voorheen, waardoor er wellicht meer waardering voor het model komt.Type auto en prijs
De klasse met de compacte MPV’s heeft nooit het verkoopvolume bereikt dat er jaren geleden van werd verwacht, maar dat is wel waar de Honda Jazz zich het beste mee kan meten. Concurrenten zijn bijvoorbeeld de Opel Meriva en de Ford B-Max. De basisversie heeft al airco en bijvoorbeeld een vijf inch beeldscherm in het dashboard en wordt geleverd vanaf € 17.850. Een heel belangrijke optie is de CVT-automaat, die ook in de vorige Jazz door veel kopers is besteld. Honda verwacht dat minstens de helft van alle Jazz’ voorzien zal zijn van deze CVT met zeven voorgeprogrammeerde overbrengingen. De meerprijs hiervan verschilt, onder invloed van de CO2 gerelateerde BPM. Je betaalt minimaal € 350 en maximaal € 740, wat hoe dan ook een behoorlijk scherpe meerprijs mag worden genoemd.Hoe rijdt de Honda Jazz 1.3 i-VTEC
De nieuwe Jazz rijdt erg goed. Daar zijn allerhande technische verklaringen voor, die in het concept van de Jazz zitten ingebakken. Wat telt is het resultaat: de Jazz stuurt verrassend fijn en scherp. De bekrachtiging is niet te sterk, de overbrenging is opvallend direct en het onderstel is zo opgezet dat de Jazz bijna gretig de bocht in wil. Niettemin is hij op de snelweg keurig stabiel. Wij reden de duurste uitvoering met een grotere wielmaat; die reageert wat hard op kleine oneffenheden. Waarschijnlijk zijn de versies met 15-inch wielen op dit punt net iets fijner. In het algemeen is de Jazz voldoende comfortabel voor een auto in deze klasse. De benzinemotor is op kruissnelheid best stil, dan zijn alleen wind- en bandengruis echt hoorbaar. Tijdens accelereren is de motor wat nadrukkelijker aanwezig. De CVT-transmissie werkt iets anders dan voorheen. De bediening is even eenvoudig, maar nu zijn er zeven ‘versnellingen’ voorgeprogrammeerd. Met de schakelflippers achter het stuur kun je de transmissie dwingen terug te schakelen om af te remmen op de motor, bijvoorbeeld wanneer je een helling af rijd. Een bijzonderheid van de Jazz, in elk geval in de Elegance uitvoering, is de intelligente snelheidslimiet. Hij heeft een normale cruise-control met daarnaast een instelbare snelheidslimiet. De Jazz voegt daaraan een functie toe. Een camera leest de borden met de geldende maximumsnelheid en geeft die weer op het dashboard. Twee keer de ‘limiter’ indrukken en het systeem neemt de snelheid op het bord aan als limiet. Te snel rijden in bijvoorbeeld stadsverkeer is daarmee uitgesloten.De Honda Jazz 1.3 i-VTEC van binnen
De nieuwe Jazz is ten opzichte van zijn voorganger 95 mm langer geworden, met dezelfde breedte en hoogte. Daarvan was 40 mm nodig voor de langere frontpartij, wat alles heeft te maken met de aangescherpte eisen voor voetgangersveiligheid. Daarmee bleef 55 mm over voor nog meer interieurruimte, waarbij ook de 30 mm langere wielbasis helpt. Vooral de zitruimte achterin is onwaarschijnlijk. Vier uit de kluiten gewassen ‘Hollanders’ passen er gewoon goed in. Het was een geintje van Honda, maar toch: de interieurmaten van de Jazz, in de lengte gemeten, komen overeen met een Mercedes-Benz S-klasse (!). Daarbij houdt de minimale maat van de bagageruimte (354 liter) het midden tussen de Opel Meriva en de Ford B-Max. Met de achterbank plat is dit 1.314 liter. Daarbij kan nu ook de rugleuning van de rechtervoorstoel worden neergeklapt om lange voorwerpen te vervoeren. Voor langbenige bestuurders zijn de zittingen van de voorstoelen wat aan de korte kant, de hoofdruimte is verbazingwekkend. De grote truc van de Jazz is identiek aan de voorgaande generaties. De benzinetank zit onder de bodemplaat, ter hoogte van de voorstoelen. Dat maakt de ‘magic seats’-achterbank mogelijk. Ofwel: de zitting van de achterbank kan in twee ongelijke delen ook verticaal tegen de rugleuning worden geklapt, waardoor een laadruimte met 128 cm inwendige hoogte ontstaat. Door de grotere afstand tussen de voorstoelen en achterbank is deze ook beter bruikbaar dan voorheen. Kom maar op met je kamerplanten, of die twee vouwfietsen, of dat leuke dressoirtje van oma. Hoe vaak je dit nodig hebt? Ach, dat is voor iedereen verschillend, maar de Jazz is hiermee wel uniek (afgezien van andere Honda’s).De Honda Jazz 1.3 i-VTEC en het milieu
Honda maakt het programma van de Jazz heel overzichtelijk. Er is maar één motor leverbaar, een heel moderne 1,3 liter benzinemotor. De compleet nieuw ontwikkelde 1,3 liter motor is zuiniger dan de vroegere 1,2 liter en sterker/sneller dan de vorige 1,4 liter. Bij normaal gebruik moet de nieuwe krachtbron heel spaarzaam zijn. Zijn maximale trekkracht (123 Nm) bereikt hij pas bij 5.000 toeren. Het maximale vermogen ligt op een toch vrij bescheiden 102 pk. Het officiële gemiddelde verbruik bedraagt 1 op 20. Wij realiseerden in het dagelijks verkeer 1 op 17,2. Best netjes, maar niet spectaculair zuinig. Honda beweert overigens dat de versie met CVT spaarzamer is.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
