Auto Review Land Rover Range Rover Sport III (L461)
Verspilde energie
Land Rover Range Rover Sport P510e Autobiography
- Pluspunten
- Prachtig van binnen en van buiten
- Heerlijke aandrijflijn
- Riant rijbereik louter op stroom
- Minpunten
- Stevig prijskaartje
- Wint nauwelijks remenergie terug
De nieuwste Range Rover Sport doet nauwelijks onder voor de majestueuze SUV waarnaar hij is vernoemd. Helaas wordt zijn potentie nog minder benut dan bij de reguliere Range Rover al het geval is.
Conclusie
De nieuwe Range Rover Sport is niet alleen voor wie ‘m kan betalen een begerenswaardige SUV. Ook als droomauto doet de Land Rover het goed, met zijn aansprekende prestaties, weelderige interieur en imposante uiterlijk. Het is bovendien een van de meest praktische plug-in hybrides die we kennen. Juist daarom steekt het zo dat de Britten grotendeels aan regeneratie voorbij zijn gegaan. Dat mag je letterlijk verspilde energie noemen.
Type auto en prijs
Je zou bijna vergeten dat het bij Range Rover niet gaat om een merk, maar een typenaam. Er bestaan inmiddels een Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover Sport én de reguliere Range Rover, maar de fabrikant is en blijft Land Rover. Bij het horen van dat merk denk je al gauw aan trouwe werkpaarden, die onder de meest extreme omstandigheden moeten functioneren. Range Rovers zijn eerder luxe poezen: ze staan heus hun mannetje in het terrein, alleen komen de auto’s daar nooit. Niet zo gek wanneer je ziet wat de eenvoudigste uitvoering van de Sport kost: daarvan beginnen de prijzen bij € 104.548. Wanneer je een beetje leuk voor de dag wilt komen, zit je zomaar aan de 143 mille die voor onze testauto verschuldigd is. Die is onder meer voorzien van vierwielbesturing, 23-inch (!) lichtmetalen velgen en meervoudig verstelbare-, gekoelde én verwarmbare voorstoelen. De Sport is inmiddels aanbeland bij z’n derde levensfase. Deze generatie is niet alleen in naam maar ook onderhuids een échte Range Rover: het oermodel werd begin 2000 nog gebouwd op het onderstel van de toenmalige Land Rover Discovery. In vergelijking met zijn voorganger(s) gaat de Sport er qua afmetingen en aandrijflijnen op vooruit. Land Rover heeft zijn best gedaan om de sportieve semi-terreinwagen er anders uit te laten zien dan de standaard Range Rover. Zo heeft de SUV een scherper gelijnd front en een andere achterzijde. In de lengte schelen de beide luxe wagens een centimeter of tien, in aanschaf gaat het al gauw om tienduizenden euro’s. Land Rover verstrekt 3 jaar of 100.000 kilometer fabrieksgarantie op de Sport. Voor problemen met het batterijpakket kun je 6 jaar of 150.000 kilometer bij de dealer aankloppen.
Hoe rijdt de Range Rover Sport P510e?
Een van de krachtbronnen waarmee je de Range Rover Sport voortaan kunt bestellen, is een extra potente plug-in hybride aandrijflijn. De combinatie van een benzine- en elektromotor is in dat geval goed voor 510 pk, 700 Nm koppel en een trekgewicht van maar liefst drie ton. De benzinemotor is voor het eerst sinds tijden weer een zescilinder. Dat rijdt niet alleen fantastisch, zo klinkt de krachtbron ook! Het trekgewicht van de Range Rover is ongeveer gelijk aan wat de SUV zélf weegt. Dat wil niet zeggen dat je de toevoeging ‘Sport’ in de typenaam met een korreltje zout moet nemen: de Land Rover is gemeen snel en ligt voor dit type auto strak op de weg, mede geholpen door technische kunstgrepen als een systeem dat voorkomt dat de SUV teveel overhelt in de bocht. De Range Rover mag dan niet van links naar rechts bewegen: naar voren duiken doet -ie mede dankzij de standaard luchtvering wél. Goed anticiperen blijft dus het devies, om ongelukjes op de met kostbaar suède beklede achterbank te voorkomen. De Sport houdt ondertussen jouw medeweggebruikers in het oog. Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschik je over de complete aanvullende veiligheidsuitrusting, met hulpsystemen als dode hoek bescherming, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning. Een 3D camera zit dan gelukkig ook bij de prijs inbegrepen, want vanwege het bescheiden glasoppervlak en de fikse raamstijlen zie je achter het stuur van de Range Rover maar weinig om je heen.
De Range Rover Sport P510e van binnen
We schreven het al: de nieuwe Range Rover Sport heeft standaard luchtvering. Schakel je de motor uit, dan ‘knielt’ de SUV om de uitstap te vergemakkelijken. De bestuurder beschikt over twéé zonnekleppen, zodat je nooit verblind kunt raken onderweg. En mocht je twijfelen of je een bepaalde parkeergarage wel binnen kan, dan vind je de afmetingen van de semi-terreinwagen in het infotainmentsysteem. Kortom: dit is geen auto voor op safari, maar voor de shopping mall. Op de achterbank zou je dan ook zweren dat je in een reguliere Range Rover zit: de been- én hoofdruimte is royaal, net als het aantal stroompunten dat de passagiers tot hun beschikking hebben. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 647- en maximaal 1.491 liter. Wij waren op stap met een plug-in hybride uitvoering met een volwaardig reservewiel: onder de bagagebodem is daarom geen plek voor de meegeleverde laadkabels. Die slingeren nu los door de kofferbak. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er geen gelijke laadvloer. Die achterbank is overigens elektrisch bedienbaar. Het geluid dat de rugleuning daarbij maakt, is alleen weinig ‘premium’. Hetzelfde geldt voor de verzonken deurgrepen van de Range Rover Sport: daaraan hoor je niet af, dat je met een auto van anderhalve ton onderweg bent…
De Range Rover Sport P510e en het milieu
Benzine, diesel, een tweetal semi-elektrische aandrijflijnen en een volledig elektrische variant in de pijplijn: het motorenaanbod komt qua lengte in de buurt van de overweldigende hoeveelheid opties die je op de Range Rover Sport kunt bestellen. De Land Rover is een van de weinige stekkerhybrides waarmee je aan een snellaadpaal terecht kunt, met een maximale laadsnelheid van 50 kW. Het batterijpakket is 38,2 kWh groot, zodat je - op papier - meer dan 100 kilometer kunt afleggen, voordat de 3.0-liter zescilinder aan het werk moet. In de praktijk kwamen wij tot 80 stuks, wat voor het woon/werk-verkeer van de meeste mensen meer dan genoeg is. Het gemiddelde brandstofverbruik bedroeg tijdens onze testperiode 1 op 70,7! Toch is het een gemiste kans dat er niet met deze plug-in hybride te regeneren valt: ondanks verschillende rijmodi ben je aangewezen op de mechanische remmen wanneer je snelheid wilt afschudden. Juist op die momenten kan de Sport zijn stevige gewicht nauwelijks verhullen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
