Auto Review Ford Fiesta VII 1e facelift
Zuinig en soepel
Ford - Fiesta 1.0 (80 pk)
Ford lepelt zijn ultrazuinige driecilindermotor nu ook in de Fiesta. In de minst krachtige vorm levert deze motor 65 pk. Wij testen hem als iets krachtiger 80 pk-versie. De auto valt met deze motor in de 20 procent bijtellingsklasse. De krachtbron is niet alleen schoon, hij blijkt ook (net) sterk genoeg voor deze compacte Ford.
Conclusie
De Ford Fiesta 1.0 is in de 80-pk uitvoering interessant voor iedereen die op zoek is naar een compacte auto met ruime binnenmaten. De driecilinder krachtbron is net sterk genoeg voor deze Ford. Je moet de kleine motor af en toe helemaal doortrekken tot in de hoge(re) toerenregionen om vlot met het overige verkeer mee te komen. Dan is de motor goed hoorbaar. Bovendien haal je in de praktijk dus bijna nooit het opgegeven brandstofverbruik van 1 op 23. Wij scoorden 1 op 17. Ergonomisch is deze Fiesta niet feilloos. Vooral de kachelbelbediening zit erg laag en het zicht naar achteren is beperkt.
Type auto en prijs
De Ford Fiesta is een compacte auto met erg goede rijeigenschappen. De auto is leverbaar met diverse motoren. Nieuw is de levering van de driecilinder benzinemotor. Dit kleine motortje staat bekend om zijn zuinigheid. In grotere modellen wordt hij geleverd met turbo. In de Fiesta is de krachtbron ook turboloos leverbaar en wekt dan 65 of 80 pk op. De testauto is uitgerust met de 80 pk-versie. Ford claaimt dat deze motor gemiddeld 4,3 liter brandstof per `100 kilometer verbruikt. Dat staat gelijk aan 1 op 23,2. De Fiesta is standaard voorzien van een handgeschakelde vijfbak. De testauto heeft bovendien een start-stopsysteem. De Fiesta is er vanaf 13.895. De vijfdeurs testauto is er vanaf € 17.450. Voor dat geld krijg je een goed aangeklede auto met een motor die net krachtig genoeg is om lekker vlot met het overige verkeer mee te komen. Wil je meer power dan zul je voor een driecilinder Ecoboost motor moeten gaan. Die leveren dankzij een turbo naar keuze 100 of 125 pk.
Hoe rijdt de Ford Fiesta 1.0 (80 pk)
De Fiesta heeft een erg goed weggedrag. De auto heeft een comfortabel veer- en dempgedrag. Kleine oneffenheden worden een tikkeltje stoterig doorgegeven, wat samenhangt met de korte wielbasis. In bochten reageert de Fiesta subliem. Je kunt hem hard een bocht laten ronden zonder dat dat dramatische reacties tot gevolg heeft. De besturing is rond de middenstand wat indirect. Het schakelen voltrekt zich probleemloos. Onder de 2000 toeren per minuut levert de 80 pk- driecilinder benzinemotor niet veel trekkracht. Je moet hem op toeren houden om lekker vlot door te rijden. Volgens Ford duurt de 0-100 km/h sprint 14,9 seconden en dat is niet bepaald spectaculair. Je hoort de motor tijdens zo’n acceleratie flink; hij maakt dan een heel karakteristieke driecilinderroffel. Omdat je de naald van toerenteller nogal eens rond de 3.000 toeren hebt valt het niet mee het opgegeven verbruik te halen van 1 op 23,2. Wij haalden een praktijkverbruik van 1 op 16 zonder tekeer te gaan.
De Ford Fiesta 1.0 (80 pk) van binnen
Van binnen oogt de Fiesta uiterst modern. Hij is bovendien verrassend ruim voor een auto in deze klasse, ook achterin. Maar niet alles laat zich even gemakkelijk bedienen. Zo is de bediening van de airconditioning erg laag geplaatst waardoor je je ogen van de weg moet halen om hem te bedienen, wat niet echt veilig is. En we zijn geen fan van de bedieningen van de radio en de satellietnavigatie. Het wemelt van de knopjes en ze zien er allemaal hetzelfde uit. Lastig om ze te bedienen terwijl je rijdt. De testauto had extra bedieningen op het stuurwiel, wat enigszins hielp. Een ergonomisch minpunt is het feit dat de dashboardverlichting altijd aan is, dus ook als de verlichting niet is ingeschakeld. Zo maak je in de schemer makkelijk de denkfout dat je met je dimlicht aan rijdt, terwijl dat in werkelijkheid uitstaat. Verder is het zicht rondom niet perfect. Vooral schuin naar achteren ontnemen de brede achterste raamstijlen en de kleine zijruiten behoorlijk wat zicht.
De Ford Fiesta 1.0 (80 pk) en het milieu
De Fiesta heeft een A-label en valt in de 20 procent bijtellingscategorie. De krachtbron is dus keurig schoon en springt op papier zuinig om met brandstof. In de praktijk blijkt dat je het opgegeven gemiddelde brandstofverbruik van ruim 1 op 23 niet haalt. Je moet de motor aardig op toeren houden om een beetje vlot door te rijden. Een gemiddeld verbruik van 1 op 17 bleek realistischer, ondanks het start-stopsysteem.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
