Auto Review Opel Meriva A 1e facelift
Volwassenen of kinderen achterin?
De Opel Meriva is als occasion nog steeds best gewild. Binnen zijn compacte buitenmaten biedt deze eerste generatie al een heel ruim en flexibel interieur. Nu ze wat ouder worden, komen deze auto’s ook binnen bereik van een andere groep kopers.
- Pluspunten
- Flexibel interieur
- Groot aanbod, blijvend populair
- Minpunten
- Hoog rijklaar gewicht
- Onzeker aanvoelende rijeigenschappen
- Veel kleine storingen
Wat vindt de Wegenwacht?
De Meriva heeft last van diverse euvels die ook in andere Opel-modellen voorkomen. Het systeem van uitlaatgasrecycling vervuilt, waardoor de motor slecht gaat lopen. Kwestie van schoonmaken. De elektrische stuurbekrachtiging valt soms uit, meestal is dat een losse stekker. Uitvallende instrumenten komen vaak voor, dat is een kleinigheid. Water in de linkerachterstijl, waar een massapunt zit, laat de motor afslaan. Als de motor op drie cilinders loopt, direct uitzetten. Dat kan een doorgesleten kabelboom zijn. De motor kan ook uitvallen door een kapot relais op de brandstofpomp, waardoor de benzinetoevoer stopt. Dat is op zich een eenvoudige reparatie, mits er aan zo’n relais is te komen, maar dit zit op een enorm onhandige plek. Reparatie kost daardoor tijd en in de garage wordt dit dus alsnog relatief duur. De halfautomatische transmissie Easytronic is erg storingsgevoelig, reparatie is al gauw heel kostbaar.
Over de Opel Meriva:
Het gaat bij een MPV-achtig model niet alleen om ruimte, maar ook om variabiliteit. De Meriva haalt zijn interieurvolume vooral uit de hoogte. De achterbank is wat de Meriva uniek maakt. Die kan niet alleen omklappen, maar ook verschuiven in de lengte èn de breedte is variabel. Zo kunnen òf twee volwassenen, òf drie kinderen achterin zitten. Het interieur is dus naar behoefte in te delen. Mede door die mogelijkheden is dit eerste model Meriva jarenlang veruit de meest verkochte ‘mini-MPV’ in ons land geweest. Dat is mooi, daardoor is er nog steeds volop occasion-aanbod.
Uitvoeringen en varianten:
In 2005 heeft de Meriva een minimale facelift gehad, waarbij vooral het nodige is geschoven met motoren en uitvoeringen. Aanvankelijk waren er de benzinemotoren 1,4 (66 kW/90 pk), tweemaal 1,6 (64 kW/88 pk en 74 kW/100 pk) en 1,8 (92 kW/125 pk). In 2006 kwam er één 1,6 met 77 kW/105 pk. In het begin waren er als diesels de 1,3 (51 kW/69 pk) en tweemaal 1,7 (55 kW/75 pk en 74 kW/100 pk. Na de facelift kreeg de 1,3 55 kW/75 pk en bleef alleen de sterkste 1,7. De 1,6 en 1,8 benzine is er ook met de vijftraps halfautomaat Easytronic. De Meriva is er in de uitvoeringen Essentia, Enjoy, Selection, Edition, Temptation, Business, Executive en Cosmo, plus een aantal tijdelijke versies, zoals de Maxx en Maxx Cool.
De Opel Meriva als occasion:
De Meriva was nieuw aanhoudend heel populair, maar is dat ook als occasion steeds gebleven. Nog steeds is deze ‘oude’ Meriva als occasion erg gewild. Bijzonder is dat de kopers vaak geen gezinnen zijn die ruimte nodig hebben, maar ouderen die vooral de hoge zit waarderen en de flexibele achterbank nooit gebruiken. Daar past bij dat er opvallend veel exemplaren van de duurste Cosmo-uitvoering op de markt zijn. Kennelijk stellen veel kopers een rijke uitrusting op prijs. De diesels zijn in ons land met een lampje te zoeken, ongeveer 155 is voorzien van de automaat. Er staan zoveel van deze Meriva’s in het land, dat het geen zin heeft ver uit de buurt te zoeken.
De proefrit:
De constructie van die variabele achterbank brengt het nodige aan gewicht met zich mee. Daardoor is de Meriva niet alleen compact, ruim en variabel, maar vooral ook zwaar. De combinatie van de hoge zit, het stevige gewicht en vrij soepele schokdemping maken rijden in deze Meriva tot een onzekere ervaring. De auto voelt vooral op de snelweg onduidelijk aan en de carrosserie wiegt steeds zachtjes van links naar rechts. Door het gewicht is de 1,4 liter motor voor veel kopers echt onder de maat. De 1,6 brengt het er wat beter af, moet er vaak hard voor werken, maar haalt wel 1 op 13. Dat haalt de 1,4 door de zware belasting niet, een 1.8 is wat vlotter en rijdt nog steeds 1 op 12. De Meriva is een auto die je verplaatst, maar aan het rijden op zich is weinig plezier te beleven.
Conclusie
De Opel Meriva is beslist niet de fijnste en ook niet de betrouwbaarste of zuinigste in zijn klasse. De populariteit van het model volgt vooral uit de naam van het merk, de hoge zitpositie in een vrij compacte auto en in mindere mate het flexibele interieur.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
