Auto Review Skoda Enyaq I 1e facelift
Geslaagde facelift met technische verfijningen
De Skoda Enyaq heeft zichzelf de afgelopen jaren wel bewezen met z’n klinkende verkoopcijfers. Met een technische facelift wil Skoda de populariteit van deze EV verder opstuwen.
- Pluspunten
- Ruimte
- Praktische inzetbaarheid
- Comfortabel
- Minpunten
- Stoterig op korte oneffenheden
- Gewicht
Conclusie
De technische verfijningen hebben de Enyaq goed gedaan. De elektrische aandrijving is nu efficiënter en het opladen van de batterijen is verbeterd. Zo laadt hij aan een snellaadpaal nu langer met een zo hoog mogelijk vermogen (de laadcurve is dus verbeterd) en de batterijen kun je nu preconditioneren voor het snelladen. Al het goede is gebleven. De Enyaq is nog steeds een ruime, prettig rijdende gezinsauto met praktische gebruiksmogelijkheden. Zo is er op de achterbank flink wat ruimte, is er veel opbergruimte in het interieur, is de kofferbak fors en zijn er allerlei slimmigheidjes aan boord zoals een constructie om een volle boodschappentas vast te zetten in de achterbak.
Type auto en prijzen
De elektrisch aangedreven Enyaq van Skoda is erg populair. Geen wonder want je krijgt een redelijk normale prijs een elektrische auto die beter is dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 en de Audi Q4 Etron die van hetzelfde concern afkomstig zijn. Ze delen bovendien hetzelfde platform. Het instapmodel van de Enyaq kost net geen € 44.000. Prijzen lopen vervolgens op tot liefst 62 mille. In dat laatste geval heb je natuurlijk een fikse standaarduitrusting, een krachtige elektromotor en een flink batterijpakket. Je kunt zelfs vierwielaandrijving krijgen. Ga je de Enyaq private leasen reken dan op een maandbedrag van tenminste 570 euro per maand.
Eerder dit jaar is de Enyaq gefacelift maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. Het is juist de techniek waaraan Skoda nu opnieuw aandacht heeft besteed. De ingenieurs hebben de Enyaq 80 nu vervangen door de Enyaq 85. Nu wees dat getal 80 losjes naar de kilowatts van de batterij (in werkelijkheid 77 kW). Je zou dus denken dat de 85 dus wel meer accucapaciteit zou hebben, maar dat is niet zo. Ook de 85 beschikt over 77 kW. Maar het batterijpakket is nu gekoppeld aan een veel krachtiger elektromotor, goed voor 286 pk en 310 Nm koppel. Deze krachtbron hangt bijvoorbeeld ook in de Volkswagen ID7.
Betere laadcurve
Andere technische wijziging betreft een betere laadcurve. De batterij is nu in staat langer met een zo hoog mogelijke kracht te snelladen; naarmate de accu voller wordt zal de laadsnelheid altijd afnemen. Maar het punt waarop dat nu gebeurt, ligt later dan voorheen waardoor het laden dus sneller verloopt. Bovendien kun je het accupakket nu preconditioneren. Je kunt het dus in aanloop naar een snellaadsessie alvast op de juiste temperatuur brengen waardoor het laden optimaal/sneller verloopt.
Onze testauto is een Enyaq 85 Sportline met achterwielaandrijving. Die heeft een basisprijs van € 53.885 maar dankzij de nodige extra’s kost dit exemplaar € 61.340. Zo zijn er 21 inch lichtmetalen Supernova velgen gemonteerd, heeft hij een elektrisch inklapbare trekhaak, een panorama-schuif-kanteldak en een Business Upgrade pakket.
Hoe rijdt de Skoda Enyaq
Dat de Enyaq - net zoals veel andere elektrische auto’s - een flink gewicht in de schaal brengt zal niemand verbazen. Onze Enyaq weegt 2.200 kilogram. Maar dankzij de nieuwe elektromotor merk je van al dat gewicht maar weinig. Als je wilt snelt de EV in 6,8 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h. Ook in tussenacceleraties is deze Enyaq echt rap. Kan ook niet anders met 310 Nm aan trekkracht en 286 pk maximumvermogen.
Het onderstel is afgestemd op een comfortabel rit. Dus ondanks zijn explosieve sprintvermogen past een rustige rijstijl hem beter; logisch het is tenslotte een gezinsauto en geen sportwagen. Wel merk je dat op korte oneffenheden of op een pokdalig wegdek de demping wat hard overkomt.
De Skoda Enyaq van binnen
Aan het interieur is vrijwel niets veranderd. Alleen het infotainment heeft een update ondergaan dat we kennen uit de VW ID.7. Er is een snellere processor gemonteerd en de menu-structuur is hier en daar wat vereenvoudigd. Zo zijn er nu programmeerbare sneltoetsen en zijn er wat sneltoetsen voor bijvoorbeeld de stoelverwarming. Maar de aircobediening zit nog steeds vooral in een menu, wat omslachtig werkt. Het navigatiesysteem kan nu een route voor je plannen waarin de snellaadstops zijn verwerkt, inclusief de hoeveelheid tijd die je er mee kwijt bent.
Zowel voorin als achterin zit je goed. Er is meer dan voldoende ruimte voor benen en hoofd. Op de achterbank heeft ook de middelste passagier het fijn want hij zit niet met z’n voeten opgetrokken op een middentunnel. Zit er niemand dan kun je op die plek een extra opbergvak plaatsen. Er is sowieso opbergruimte in overvloed aanwezig in de auto.
Skoda's handigheidjes
Dat geldt ook voor het kofferruim. Die is mininmaal 585 liter ruim en als je de achterbank wegklapt maximaal 1.710 liter groot. Net als in de overige modellen van de fabrikant beschikt ook deze Enyaq weer over typische handigheidjes zoals een ruitenkrabber in de achterklep, een slim trechtertje voor bijvullen van de ruitenspoeiervloeistof en paraplu’s in de voorportieren. Nieuw is nu ook een handige plastic houder waarmee je een volle boodschappentas klem kunt zetten in de achterbak. En er is nu een heel handige opbergtas voor de laadkabel. Verder valt op dat het interieur erg mooi is afgewerkt.
De Skoda Enyaq en het milieu
Deze nieuwe versie van de Enyaq kan snelladen met 170 kW. Dan is de batterij van 10 procent leeg in een half uurtje weer 80 procent vol. Volgens de fabrikant zou je op een lading stroom 536 kilometer ver moeten komen. Dat haalden wij niet, maar 480 kilometer is nog steeds een zeer behoorlijke actieradius. Laden aan een publieke laadpaal gebeurt met 3 fasen aan een 11 kW boordlader. Het gemiddelde stroomverbruik ligt volgens Skoda op 16,7 kW / 100 kilometer. Wij haalden tijdens een week met veel regen en een buitentemperatuur van rond de 11 graden een gemiddelde van 17,9 kW/100 km.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
