logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen Ds4 I

Onderscheid van de massa

Citroën - DS4

Pluspunten
  • Geen voor de hand liggende keuze
  • Rijdt redelijk comfortabel
  • Tamelijk onderscheidend model
Minpunten
  • Enkele bekende euvels

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,6 liter THP-benzinemotor die in een hele reeks modellen van PSA voorkomt, zit ook in de DS4. Een zwak puntje van die motoren is een lekkende koelvloeistof-temperatuursensor. Dat merkt de bestuurder door een moeizame koude start en een onregelmatig draaiende motor. Het typische is dat de weglekkende koelvloeistof zich een weg weet te banen via de kabelboom en zo uitkomt in de computer die de motor aanstuurt. Die kan daar niet tegen, er komt kortsluiting en de motor slaat af. Door de boel droog te maken, krijgt de Wegenwacht de auto wel weer aan de praat, maar uiteraard moet er zo snel mogelijk een nieuwe sensor in. Bij de DS4 met 1,6 liter benzinemotor kan onregelmatig draaien van de motor ook gepaard gaan met een benzinelucht in de auto. De aansluiting van de brandstofleiding op de inspuitgalerij is niet goed. De Wegenwacht zet de boel goed vast, definitieve reparatie moet in de garage plaatsvinden. Bij de 1,2 liter driecilinders zijn niet alleen deze euvels onbekend, maar juist die kleine motor toont zich uitermate betrouwbaar. De regelaar van het ABS is ook een zwak punt bij de DS4. Het ABS werkt dan niet meer, er komen foutmeldingen en het kan zelfs gebeuren dat één wiel geen remdruk meer heeft. Dat zal elke bestuurder merken, want dan trekt de auto scheef tijdens het remmen. Er moet in de garage gewoon zo snel mogelijk een nieuwe regelaar in en dat is een dure reparatie.
De (Citroën) DS4 is als occasion geen echt veel voorkomende auto. de nieuw-verkoop is ook altijd heel overzichtelijk geweest. Citroën bracht dit model naast de toenmalige C4 en de Cactus, voor wie echt iets anders, eist exclusiefs wilde. Helaas is dat door de markt niet helemaal opgepikt.

Waar praten we over?

In 2011 bracht Citroën de DS4 naast de bestaande modellen. De C4 was een jaar eerder compleet vernieuwd, de DS-lijn was al van start gegaan met de DS3 en DS5. Medio 2015 is ervoor gekozen DS als apart merk in de markt te zetten. Dit betekent tevens dat auto’s als de DS4 niet meer gewoon in elke Citroën-showroom staan. Medio 2018 is de verkoop van dit model gestaakt.

Uitvoeringen en varianten

Er is aardig wat geschoven met de motoriseringen van de DS4. De 1,6 liter benzinemotor was er aanvankelijk als VTi 120 (88 kW/120 pk), THP 155 (115 kW/156 pk) en THP 200 (147 kW/200 pk). Begin 2012 ging het vermogen van de THP 155 al naar 118 kW/160 pk en begin 2015 nog eens naar 121 kW/165 pk. Deze 1,6 liter THP is steeds geleverd in combinatie met een (semi-)automatische zestraps transmissie. Intussen was de VTi medio 2014 al vervangen door de 1,2 liter driecilinder ‘Puretech 130’-motor, met 96 kW/130 pk. Bij de diesels is het al even ingewikkeld. De 1,6 liter e-HDi (82 kW/112 pk, standaard met zestraps semi-automaat) had gezelschap van de 2,0 HDi 160 (120 kW/163 pk). Begin 2012 is de e-HDi opgewaardeerd naar 85 kW/115 pk (nu ook handgeschakeld) en medio 2014 is de naam veranderd in BlueHDi met 88 kW/120 pk. Begin 2015 is de 2,0 HDi vervangen door de 2,0 Blue HDi, met naar keuze 110 kW/150 pk of 133 kW/181 pk (met zestraps automaat). Met DS als merknaam is de DS4 medio 2015 opnieuw gelanceerd. Het motorenaanbod is in de DS4 in eerste instantie gewoon identiek aan de eerdere versie, maar enkele maanden na de introductie onder de nieuwe merknaam is daar een streep doorheen gezet. Het aanbod is terug gebracht tot de 1,2 liter PureTech (96 kW/130 pk) en de 1,6 THP, nu met 121 kW/165 pk (standaard met automaat) en 154 kW/210 pk. Deze laatste versie is in mei 2017 komen te vervallen. Bij de diesels eenzelfde verhaal, de 2,0 liter BlueHDi is er nog met 88 kW/120 pk (zestraps automaat als optie), 110 kW/150 pk en 133 kW/181 pk (standaard met automaat). De normale uitvoeringen van de DS4 heten Chic en So Chic, plus sport Chic alleen voor de krachtigste benzineversie. Vanaf najaar 2012 is er ook een Business-uitvoering. Onder de merknaam DS zijn die uitvoeringen in eerste instantie gehandhaafd. Na de grote opruiming in het programma bleven in eerste instantie alleen de Chic en Business gehandhaafd, in 2017 aangevuld met de ‘Performance Line’ en de ‘Connected Chic’. Tegelijk met de lancering van het merk DS verscheen ook de DS4 Crossback. Als ‘urban crossover’ staat die hoger op de forse lichtmetalen wielen, zwarte dakdragers, een achterspoiler en wat details om deze versie te onderscheiden. De DS4 Crossback is er met de motoren PureTech 130, THP 165 (standaard met automaat), BlueHDI 120 (automaat als optie) en 180 (standaard met automaat). De Crossback kent de uitvoeringen Chic en Business, de ‘Connected Chic’ (alleen PureTech 130) kwam daar bij, evenals voorjaar 2017 een tijdelijke versie die ‘Moondust’ heet.

De Citroën DS4 als occasion

Helaas heeft de DS4 nooit het succes gekend dat er mede op grond van de hoge waardering voor de DS3 en DS5 van werd verwacht. Een onhandigheidje is daarbij dat wie nu zo’n auto als occasion zoekt, zowel onder Citroën als DS moet kijken. Het wordt nog ingewikkelder, omdat diverse aanbieders, óók de eigen dealers, in hun online aanbod DS nog niet als merknaam gebruiken en dus ook latere exemplaren gewoon onder Citroën zetten. Voorlopig zijn de officiële Citroën- en DS-dealers bij uitstek de plaatsen om een mooie DS4 te vinden. Jonge occasions worden door de meeste officiële dealers aangeboden onder het Citroën Select-label, met een aantal voor de kopers interessante extra voorwaarden (zie: www.citroenselect.nl). Een deel van de DS4’s is nieuw als zakenauto op de weg gekomen. Dit verklaart ook waarom ongeveer een kwart van het totale aanbod een diesel is. Onder verwijzing naar het kader van de Wegenwacht is het voor kopers van een normale benzineversie wellicht een aanbeveling om juist naar de 1,2 liter PureTech te kijken, aangezien die een heel sterke reputatie ontwikkelt. Bij de 1,6 THP is het een extra aanbeveling om de onderhoudshistorie te checken om reparatie van de onderdelen die de Wegenwacht noemt.

De proefrit

Achter het stuur vraagt de DS4 even gewenning. Dat geldt bijvoorbeeld in verband met de uitzonderlijk ver in het dak doorlopende voorruit. Aan weerszijden is er wel voorzien in een uitschuifbaar deel aan de hemelbekleding, met daaraan de zonneklep, waarmee het hoogste deel van de voorruit kan worden afgeschermd. Het gevolg daarvan is tevens dat de zonneklep niet zijdelings gedraad kan worden. Het dashboard vraagt eveneens gewenning, door de wat afwijkende vormgeving. De ruimte in het interieur is voldoende voor vier volwassenen van normaal postuur. Bij het instappen is hier de vorm van de achterportieren een aandachtspuntje. De sterk naar achteren wijzende punt van de deur blijkt geen functie te hebben, zodra het portier is geopend, maar in krappe parkeergarages en dergelijke is die punt wel een onhandig detail, dat ervoor zorgt dat het portier minder ver open kan. De bagageruimte is met een minimum inhoud van 385 liter één van de grotere in deze klasse. Een leuk detail is de verlichting van de bagageruimte, die ook uit kan worden genomen en dan als zaklamp bruikbaar is. Een serieuze proefrit overtuigt dat de 1,2 liter PureTech-motor ook in de Ds4 uitstekend op zijn plaats is. Die 96 kW/130 pk is echt voldoende voor normaal gebruik. Het lage geluidsniveau op kruissnelheid is een sterk punt van deze motor en net als de fijne voorstoelen een bijdrage aan het rijcomfort van de DS4. Juist in dat verband is het opmerkelijk dat de DS4 tamelijk harde schokdemping heeft, waardoor ook kleine oneffenheden in het wegdek relatief hard aan het interieur worden doorgegeven.

Conclusie

De DS4 is een buitenbeentje gebleven. De aantrekkelijkheid van het model schuilt vooral in het feit dat het weer eens wat ànders is, dan de veelvuldig verkochte concurrenten. Een auto voor mensen die zich graag willen onderscheiden, al is het ook weer niet zo dat de DS4 constant alle aandacht opeist.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autohuis ‘De Poort’, Woudrichem

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.