logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Eos I

Volkswagen Eos: cabrio met stalen klapdak

Vooral vrouwen zijn zeer gecharmeerd van de VW Eos, een auto waarmee Volkswagen inhaakte op de trend met coupé/cabrio-modellen. Een cabrio dus met een stalen klapdak.

Pluspunten
  • Weer eens wat anders dan een Golf Cabrio!
  • Rijdt vooral comfortabel
Minpunten
  • Wel wat euveltjes bekend
  • Achterbak en kofferruimte beperkt bruikbaar

Wat vindt de Wegenwacht?

Technisch is de Eos nauw verwant aan de Golf ‘6’. De euvels die wel eens optreden komen derhalve overeen met dat model.

  • Bekend is dat de T(F)SI-motoren bij hoge kilometerstanden last kunnen krijgen van een doorgesleten coating in de cilinders en dat leidt tot ernstige motorschade.
  • Een andere eigenaardigheid van deze motoren is dat het olieverbruik gemiddeld wat hoger ligt. Op zich is dat geen probleem, maar regelmatig peilen en eventueel bijvullen is wel zeer aanbevolen.
  • Wat ook voorkomt, is dat de brandstofpomp, die ín de tank gemonteerd zit, stukgaat. Een goede garagist zal de pomp eruit halen en repareren en niet meteen de hele tank vervangen, want dat is een kostbare ingreep.
  • Een zwak puntje is ook de remlichtschakelaar, die wel eens kapot gaat.
  • Bijgeluiden uit de aandrijving komen in de regel van de homokineten in de aandrijfassen. Het klinkt niet fijn, maar echt kapot gaan ze normaal gesproken niet.
  • Specifiek voor de Eos: het klapdak wil niet meer dicht. Hiervoor bestaat een noodgreep, maar daarvoor moet je wel met twee personen zijn. De definitieve reparatie moet in de garage plaatsvinden.

Waar praten we over?

Globaal tussen het jaar 2000 en het midden van de jaren ’10, zagen we de opkomst van coupé-cabrio-modellen, die daarna trowuens ook weer verdwenen. Volkswagen had al decennia lang de Golf Cabriolet, waardoor het even duurde voordat het merk inhaakte op deze ontwikkeling.

Dat deden ze met de Eos, technisch gebaseerd op de Golf ‘6’, maar binnen het modelaanbod bekleedde de Eos een eigen positie. De Eos geldt als één van de aantrekkelijkste creaties in deze klasse. De belangstelling voor dergelijke modellen groeide snel en nam ook weer af. Daardoor is de Eos nooit echt vervangen en kwam Volkswagen in 2011 gewoon weer met een Cabriolet op Golf-basis.

Uitvoeringen en varianten

In de zeven jaar dat de Eos deel uitmaakte van het Volkswagen-programma, heeft het merk nogal geschoven met motoren en uitvoeringen voor deze coupé-cabrio. In het voorjaar van 2011 is er een facelift doorgevoerd. Behalve de komst van een compleet ander front zijn toen wat details gewijzigd en het leveringsprogramma is flink gestroomlijnd.

  • In eerste instantie was er een basisversie, die als enige was voorzien van een 1,6 liter 16-klepper, met 85 kW/115 pk. Deze is begin 2008 komen te vervallen.
  • De 1,4 TSI is er in twee varianten, met 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. Deze tweede versie verving vanaf begin 2008 de 2,0 TSI met 110 kW/150 pk.
  • Die motor was er ook met 147 kW/200 pk en die is op zijn beurt in het najaar van 2009 weer vervangen...
  • ... door een versie met 155 kW/210 pk.
  • Voor wie behoefte had aan nog meer vermogen, was er ook de 3,2 liter VR6 met 184 kW/250 pk.In het voorjaar van 2009 werd dat 191 kW/260 pk, nog steeds met alleen maar voorwielaandrijving.
  • De Eos is ook geleverd met de 2,0 TDI-dieselmotor (103 kW/140 pk).
  • Bij de facelift in 2011 is de VR6 komen te vervallen, de andere motoren zijn ongewijzigd gebleven, maar het aantal uitvoeringen is wel beperkt.
  • Zestraps DSG automatische transmissie was standaard op de VR6 en is als optie geleverd op de 2,0 TSI en 2,0 TDI.
  • De Eos was er vóór de facelift in alle technische varianten (m.u.v. de 1,6) in een naamloze basisversie en een Highline-uitvoering.
  • Na de facelift gold dit nog voor de 1,4-versies en de 2,0 TDI.De 2,0 TSI was er nog uitsluitend als Highline.

De Volkswagen Eos als occasion

Ook járen nadat de Eos uit productie is gegaan, is hij nog volop als occasion te vinden. Daarbij is het opvallend dat veel exemplaren relatief lage kilometerstanden kennen. Blijkbaar gebruiken veel Eos-rijders (m/v) de auto gemiddeld duidelijk minder dan 10.000 km per jaar.

Dit zijn typisch auto’s die vrijwel uitsluitend particulier worden gereden en niet zelden als tweede auto worden ingezet. In dit verband is het ook logisch dat de diesels knap schaars zijn, rond de 10% van het totale aanbod. Tegelijk is het juist opvallend dat het aanbod exemplaren met automatische transmissie even klein is, terwijl de DSG-automaat heel goed past bij het karakter van de Eos.

We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de Eos vaak heel keurig wordt bereden. De auto’s zijn ook na jaren nog vrijwel allemaal in originele conditie, dit is geen auto die zich leent voor dikke wielen en in handen valt van stoere jongens. Als occasionkoper heeft dat de fijne bijkomstigheid dat er een breed aanbod is van uitstekende exemplaren. Bij dealerbedrijven komt de Eos vrijwel niet meer voor, de aanbieders zijn voornamelijk universele garagebedrijven en occasionspecialisten.

De proefrit

Uiterlijk verdient de Eos nog steeds een pluim. Eenmaal achter het stuur is vooral de overeenkomst met een Golf uit dezelfde bouwjaren groot. Dashboard, allerhande bedieningsorganen en zelfs het motorgeluid is heel vertrouwd, voor wie een Golf gewend is.

Daardoor zien we dezelfde logische bediening, maar ook de kwetsbare matzwarte lak op de nodige schakelaars en dergelijke. Sterk puntje van de Eos zijn de standaard gemonteerde, erg fijne sportstoelen.

De Eos is rijdt best comfortabel en is keurig stil, op kruissnelheid overheerst het bandengeluid, maar dat komt ook doordat de motor zo stil is, zeker in de zesde versnelling. Wie met een 1,4 TSI een beetje wil opschieten, voelt al gauw een logisch gevolg van de ingenieuze dakconstructie: zijn hoge rijklare gewicht. Een Eos weegt al gauw ruim 1.450 kg.

Zeker wanneer je relatief veel stadsverkeer rijdt, moet je rekening houden met een gemiddeld brandstofverbruik van rond 1 op 10 á 11 en dat is bij een 2,0 TSI beslist niet gunstiger.

Dé alles bepalende eigenschap van de Eos is natuurlijk dat dak. Dit leidt er om te beginnen toe dat de achterbank voor volwassenen niet bruikbaar is. Zeker als ook nog eens een windscherm wordt gemonteerd, zal die bank vooral dienen als aanvullende bagageruimte.

Met het dak gesloten is een flinke, bagageruimte beschikbaar, al wordt die ook nogal verstoord door een soort kap, die moet worden gesloten om het dak te kunnen openen. Met het dak open resteert alleen de ruimte ònder die kap en die is echt heel bescheiden. De constructie van het driedelige dak is overigens erg mooi gedaan; openen of sluiten voor een vol terras trekt vanzelf heel veel aandacht. De keerzijde hiervan is wel dat die constructie ook heel kwetsbaar is. Er hoeft maar íets niet helemaal goed te zitten en de zaak loopt vast. Voor occasionkopers betekent dit ook dat het zaak is de auto erg goed te controleren op sporen van eventuele schade.

Conclusie

Op zoek naar een gebruikte coupé/cabrio is de Volkswagen Eos niet te missen: dit is één van de beste en mooiste representanten van deze autosoort. Alle kwaliteiten van een Golf, zijn hier gecombineerd met een enorme extra dosis rijplezier, met name zodra het dak open kan.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Eos.

Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.