logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 3-Serie VI (F31)

Ruimer, lichter en zuiniger

BMW - 320d

De nieuwe BMW 3-Serie Touring is een logisch vervolg op de ‘gewone’ 3-serie die een half jaar geleden is geïntroduceerd. Voor deze ‘Dreier’ met aanzienlijk meer ruimte betaal je € 7.000 meer dan voor een vergelijkbare sedan.

Conclusie

De BMW 3 Serie Touring is ruimer geworden. De motoren zijn bovendien zuiniger zonder aan vermogen te hebben ingeboet. Bovendien is de stroomlijn ten opzichte van de vorige verbeterd. En ondanks de groei is er toch weer gewicht bespaard.

Type auto en prijs

Als je de concurrenten van de 3-Serie Touring zoekt, kom je al snel uit bij een Audi A4 Avant of een Mercedes-Benz C-klasse in de Estate-uitvoering. Maar de vanafprijzen van deze modellen liggen wel een stuk lager dan die van de BMW. In elk geval onder de € 40.000. De goedkoopste Touring van het Beierse merk verwisselt voor € 44.130 van eigenaar. Daar staat tegenover dat hij ten opzichte van de concurrentie de meeste extra ruimte biedt. Er komt is een keur aan motoren beschikbaar voor deze nieuwe stationcar, zowel diesels en benzinekrachtbronnen. De eerste motoren die je nu kunt krijgen zijn twee typen diesels en een benzinemotor. Wij rijden in deze autotest met de 320d. Die heeft een tweeliter viercilinder in het vooronder hangen die 135 kW (184 pk) levert. Er is ook nog een 330d met een drieliter zespitter, goed voor 190 kW (258 pk). De benzineversie is de 328i. Die is uitgerust met een tweeliter viercilinder die 180 kW (245 pk) opwekt. Later volgen nog de 318i, 318d en de 316d. Alle motoren zijn voorzien van efficiënte TwinPower turbotechnologie.

Hoe rijdt de BMW 320d

Wij maken kennis met de 320d. Behalve een fors vermogen heeft hij ook een enorme trekkracht tot zijn beschikking. En de maximale 350 newtonmeters komen al vanaf 1.250 r/min vrij. De testauto is uitgerust met een prachtig schakelende achttrapsautomaat. Het ding schakelt ongemerkt en houdt de motor constant in zijn meest efficiënte toerenbereik. En dat is gunstig voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Het vermogen wordt ook prima op de weg overgebracht. En de wegligging is uitstekend en de auto stuurt erg precies. Omdat dit een achterwielaandrijver is voel je geen aandrijfkrachten in de besturing. Dat zorgt voor een hoop rust. Heel vroeger wilde een achterwielaandrijver nog wel eens gemeen uitbreken als je wild tekeer gaat met de auto, maar die tijden liggen allang achter ons. Een hele reeks aan elektronische beschermengeltjes zorgt er voor dat je niet in slip terecht kan raken.

De BMW 320d van binnen

De 3-Serie Touring is ten opzichte van zijn voorganger een stuk ruimer geworden. De wielbasis is met vijf centimeter gegroeid en bedraagt nu 281 centimeter. De gehele koets heeft er een decimeter bijgekregen. Al deze groeistuipen hebben geresulteerd in meer bagageruimte. Die bedraagt nu, met de afdekhoes dichtgetrokken, een flinke 495 liter. Maar als je de bank weg klapt en de bagageafdekking eruit klikt, kun je dat vergroten tot 1.500 liter. Verder is ook de ruimte voor met name de achterinzittenden toegenomen. Het dashboard ziet er zeer verzorgd uit. Er zijn mooie materialen gebruikt. En het dashboard is prima afleesbaar. Het hele dashboard is om de berijder gebouwd. Dat maakt van deze BMW een echte rijdersauto. Verder kun je zaken krijgen zoals en head up-display, wat de veiligheid vergroot. Belangrijke gegevens zoals de snelheid worden in de voorruit geprojecteerd zodat je op de weg kunt blijven kijken.

De BMW 320d en het milieu

BMW heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om schone motoren. Geen wonder dus dat alle dieselversies een A- of een B-label scoren. De EfficientDynamics-versies zijn door een reeks technische aanpassingen extra schoon. Ook toepassing van een geavanceerde achttraps automaat draagt bij aan een schonere uitstoot.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.