Auto Review Daihatsu Cuore VII
Betrouwbaar en betaalbaar
Het Japanse merk Daihatsu is helaas niet meer op de Europese markt vertegenwoordigd. Het opmerkelijke is dat de Daihatsu Cuore daardoor als occasion voor de oplettende autokoper alleen maar nog aantrekkelijker is geworden.
- Pluspunten
- Wendbaar, compact, ideale stadsauto
- Ondergewaardeerd, daardoor een goede aankoop
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Merk is niet meer vertegenwoordigd
- Bescheiden rijcomfort
Wat vindt de Wegenwacht?
- Met hoge kilometerstanden òf heel veel stadsverkeer kan de koppeling bijgeluiden maken. De koppeling moet gewoon worden vernieuwd. Dit kun je niet eens ‘pech’ noemen, het is heel normale slijtage.
- Door condensvorming onder het dashboard kan het voorkomen dat de regelunit van de startblokkering defect raakt. De auto herkent de sleutel nu niet meer en slaat niet meer aan. In sommige gevallen kan de Wegenwacht nog een noodreparatie doen.
- De draagarmen van de achterwielen zijn als ze ouder worden gevoelig voor roest. Tijdens de beurt en bij de APK moet dit goed worden gecontroleerd en indien echt nodig moeten ze worden vervangen. Dat is ook niet echt pech, gewoon ouderdom.
Over de Daihatsu Cuore
De Cuore was traditioneel het kleinste model van Daihatsu. Voor onze begrippen is dit soort auto’s ook zo’n beetje het meest compacte wat we kunnen bedenken. Daihatsu heeft in het verleden mede door de Cuore een zeer goede reputatie opgebouwd, want die relatief eenvoudige techniek blijkt ook nog eens kwalitatief onverstoorbaar.
In zekere zin kunnen we stellen dat Daihatsu in Europa ten onder is gegaan aan de kwaliteit van de auto’s. De winstmarge bij aankoop is klein, het onderhoud is zeer betaalbaar en er gaat gewoon niks kapot… hoe moet een autobedrijf daarop voortbestaan? Toch is het zo dat het grotere publiek de kwaliteit en de verdere goede eigenschappen nooit echt heeft ontdekt, het model is altijd in de schaduw gebleven van veel andere compacte auto’s. Dat gaat nu zeker niet meer veranderen.
Uitvoeringen en varianten
- Deze laatste generatie van de Cuore is er uitsluitend als vijfdeurs.
- Daarbij is er ook maar één motortype geleverd, dat is een 1,0 liter driecilinder benzinemotor met 51 kW/69 pk. Die motor is een goede bekende, die bijvoorbeeld ook is gebruikt in de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107/108.
- Naast de handgeschakelde vijfversnellingsbak is een aantal uitvoeringen tot in 2011 ook geleverd met een viertraps automatische transmissie.
- Daihatsu heeft in de looptijd van dit model nogal gegoocheld met diverse uitvoeringen. Aanvankelijk was er alleen de Trend en de Premium.
- In 2009 zijn die vervangen door de Clever, Comfort, Class, Cup en Complete. Dat was wat veel van het goede, daarom is het programma in 2011 weer teruggebracht tot Clever S, Comfort Plus, Comfort Plus S en Class S.
- De versies met die S zijn na 2012 als laatsten overgebleven, tot Daihatsu er in 2013 helemaal mee stopte.
De Daihatsu Cuore als occasion
Het is vreemd, maar de verdwijning van het merk legt een flinke druk op de restwaarde van de exemplaren die in het land beschikbaar zijn. Gek, want aan de auto op zich doet dit niks af. Feit is wel dat Daihatsu-eigenaren een flinke waardevermindering hebben moeten accepteren. Dat is dan weer goed nieuws voor de slimme occasionkoper die nu een compacte auto zoekt die in aanschaf èn gebruik bijzonder betaalbaar is. De voormalige dealers van het merk staan nog steeds achter dit product, maar het overgrote deel van alle gebruikte Cuores is intussen te vinden bij de algemene occasionbedrijven. Dat is mooi, daar zijn de prijzen lekker scherp. Kies voor een keurig exemplaar met een bekende onderhoudshistorie. Misschien valt er nog wat te onderhandelen als je de auto koopt zonder garantie. Zoveel builen kun je je hieraan immers nooit vallen. Beurtje en een verse APK is natuurlijk wel fijn. De kopers staan beslist niet in de rij voor een gebruikte Cuore, dus laat een verwaarloosd overkomend exemplaar gerust staan en kies een andere. Exemplaren met de automatische transmissie moet je echt met een lampje zoeken. Overigens is het een bevestiging van de kwaliteit van de Cuore dat er ook diverse exemplaren in het land staan met onwaarschijnlijk hóge kilometerstanden, zelfs meer dan twee ton hebben we gezien en die rijden nog steeds prima!
De proefrit
De Cuore staat natuurlijk voor heel ‘basic’ autorijden. Door de korte wielbasis is het veercomfort wat stoterig, de vlakke zijkanten zorgen er mede voor dat hij best wat last heeft van zijwind (oppassen bij vrachtwagens passeren) en de hele uitvoering van binnen en buiten is tamelijk eenvoudig. Maar… het knappe is dat je er echt met vier volwassenen in kunt zitten, zéker als je een wat duurdere versie treft met verschuifbare achterbank.
De bagageruimte bedraagt ook met die bank naar achteren nog steeds een acceptabele 210 liter en met de bank naar voren wordt die fors groter. Veel exemplaren hebben airco, wat nogal een luxe is, maar relatief ook veel kracht c.q. brandstof kost. Ze zijn er zelfs volop met stuurbekrachtiging, dat is totaal overbodig, tenzij je een dubbele hernia hebt. De driecilinder gromt er lustig op los, maar dat geeft de Cuore ook wel iets sympathieks. Het brandstofverbruik is heel sterk afhankelijk van wat je met de auto zoal doet. In stadsverkeer is zo’n Cuore als een vis in het water, maar dan kom je toch al gauw aan 1 op 13 á 14. Rij je veel meer op binnenwegen en snelwegen, dan daalt het verbruik al gauw richting 1 op 18. Met alle verdere bescheiden kosten kun je vrijwel onmogelijk goedkoper autorijden.
Conclusie
Er is helemaal niks mis met een Daihatsu Cuore. Dat is niet de reden waarom het merk niet meer is vertegenwoordigd. Sterker nog, als je een heel bescheiden budget beschikbaar hebt, dan is dit een aanrader van jewelste. Alleen… niet te veel verder vertellen, want veel occasionkopers lijken dit niet in de gaten te hebben.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Daihatsu Cuore.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
