logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Chevrolet Aveo I 1e facelift

Ruim en praktisch

Chevrolet - Aveo

Chevrolet gaat met de nieuwe Aveo de strijd aan met succesnummers als de Ford Fiesta, Fiat Punto en Toyota Yaris. Hij wordt meteen geleverd in twee carrosserie-uitvoeringen. Je kunt hem krijgen als hatchback of als sedan. Waarbij de versie met kofferbak (de zogenaamde notchback) maar liefst zesendertig centimeter langer is dan zijn hatchback-broertje. Wij testen de 1.4 in de meest luxueuze LTZ- uitvoering. Die kost € 16.895.

Conclusie

De Chevrolet Aveo 1.4 LTZ is een complete en praktische auto. En hij is ruim. Ook achterin. Al is de instap daar wel erg krap. En hij oogt fors. In deze uitvoering kost hij € 16.895. Hij smoelt aan de voorzijde behoorlijk stoer met de dubbele koplampunits. De rijeigenschappen zijn prima. En dankzij een uitgebreid modellengamma kun je de Aveo zo luxe krijgen als je wilt. Het verbruik van de 1.4 l benzine valt een beetje tegen. Wie wil dieselen moet geduld hebben. Een 1.3 l turbodiesel komt later in het jaar.

Type auto en prijs

Met de komst van de nieuwe Aveo is Chevrolet heel nadrukkelijk aanwezig in de belangrijke klasse waar auto’s als de Opel Corsa, de Fiat Punto en de Toyota Yaris het voor het zeggen hebben. Hiermee hebben we gelijk de belangrijkste concurrenten genoemd. De Aveo is in elk geval niet de kleinste van het stel. Want deze Chevrolet is als hatchback maar liefst 404 centimeter lang en 174 centimeter breed. De sedan-versie is met zijn lengte van 440 centimeter zelfs behoorlijk fors voor een auto uit deze klasse. Er is keuze uit twee viercilinder Ecotec benzinemotoren, een 1.2 l van 63 kW (86 pk) of een 1.4 l die goed is voor 74 kW (100 pk). We kennen deze motoren al uit de General Motors stal. Ze worden onder meer ook gebruikt in de Opel Corsa. Beide motoren zijn gekoppeld aan een vijfbak. De 1.4 kan ook worden voorzien van een zestrapsautomaat. Een 1.3 l turbodiesel zal later in het jaar worden geïntroduceerd. Die wordt dan standaard voorzien van een zesbak. De Aveo’s worden bij Daewoo in Zuid-Korea gemaakt. De Chevrolet Aveo is er al vanaf € 11.695. De sedans zijn € 400 duurder.

Hoe rijdt de Chevrolet Aveo

We rijden in de luxe uitgevoerde LTZ-uitvoering met 1.4 l benzinemotor. Die is 74 kW (100 pk) sterk. Deze 1.4 is gekoppeld aan een goed schakelende vijfbak. Maar je kunt hem ook met een zestraps automaat bestellen. De topsnelheid bedraagt 177 km/h. En de acceleratie van 0-100 km/h neemt 12,2 seconden in beslag. De wegligging van deze voorwielaangedreven Aveo voelt vertrouwd en voorspelbaar aan. Hij heeft in grote lijnen hetzelfde onderstel als de Opel Corsa die door hetzelfde General Motors wordt geproduceerd. Verder stuurt de Aveo redelijk licht en direct. Hij is voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging. In de slalom blijkt dat die zijn werk goed doet en bij snelle stuurbewegingen niet tegenwerkt. Bij de achterwielslip blijft de Aveo ook prima onder controle. Het verbruik tijdens onze testrit viel een beetje tegen. We hebben gemiddeld zo'n 8 l/100 km verbruikt. Dan schommel je zo tussen de 1 op 12 en 1 op 13. Dat moet heden ten dage beter kunnen. Het staat ook erg ver af van het verbruikscijfer dat Chevrolet zelf opgeeft. Wie zuiniger wil zal aangewezen zijn op 1.2 l versie.

De Chevrolet Aveo van binnen

De ruimte binnenin valt absoluut niet tegen. Ook de achterinzittenden vinden verrassend veel ruimte in deze Chevrolet. Ook de hoofdruimte is achterin meer dan voldoende. Alleen is de instap achter wel heel erg aan de krappe kant. In de hatchback vind je een kofferruimte van 290 liter. Die is nog te vergroten door de achterbankleuningen weg te klappen. Dan kun je 653 liter verstouwen. Wel is het jammer dat de laadvloer niet vlak is. De bagageruimte van de sedan is met 502 liter echt heel behoorlijk voor een auto uit deze klasse. Verder wemelt het voorin van de opbergvakjes. Er is zelfs een brillenvakje links boven de bestuurder te vinden. Je kunt heel veel klein grut kwijt. Het dashboard ziet er heel apart uit. De toerenteller laat zich analoog aflezen, de snelheidsmeter is digitaal. De digitale cijfers die de snelheid aangeven zijn van een enorm formaat. Je kunt dus altijd goed zien hoe snel je rijdt. Om de meterkast zijn alle controlelampjes geplaatst. Overzichtelijk en duidelijk afleesbaar allemaal.Het stuurwiel is zowel in de hoogte als in de diepte te verstellen.

De Chevrolet Aveo en het milieu

De 1.2 benzinemotor verbruikt 5,1 l/100 km waarmee de CO2 uitstoot uitkomt op 119 g/km. Die krijgt een A-label. Maar de door ons geteste 1.4 met handbak komt uit op 5,9 l/100 km en heeft een CO2 uistoot van 139 g/km. Die krijgt dus een B-label. De fiscale bijtelling bedraagt bij deze B-gelabelde Aveo 14 procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.