Auto Review Mitsubishi Space Star II 1e facelift
Gewilde dreumes
De Mitsubishi Space Star is als occasion een zeer gewilde dreumes. Geen wonder, hij is goedkoop in gebruik en hij is volgens de Wegenwacht erg betrouwbaar.
- Pluspunten
- Betrouwbaar
- Lage km-kosten
- Uitrusting
- Minpunten
- Indirecte besturing
- Populair, dus relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
De Space Star is erg betrouwbaar. Er zijn maar twee puntjes die wel eens kunnen voorkomen:
- De motor “verzuipt” wel eens. Dit komt eigenlijk niet door de auto zelf maar door het gebruik ervan: het gebeurt soms als er alleen maar hele kleine afstanden mee wordt gereden.
- De kabelboom in de motorruimte kan tegen een beugel aan schuren waardoor die kortsluiting kan maken. Makkelijk op te lossen door kabels opnieuw te isoleren en goed te monteren.
Waar hebben we het over?
De Mitsubishi Space Star is het schoolvoorbeeld van goedkoop autorijden. Koop je een gloednieuwe dan heb je het al jaren zelfs over de goedkoopste personenauto van Nederland. Ondanks dat het een auto uit de kleinste klasse is – marketeers spreken graag over het A-segment – is de ruimte op de achterbank best in orde. Er passen daar twee volwassenen, al moet je hen niet helemaal mee willen nemen naar Zuid-Frankrijk. De kofferbak is ruim genoeg voor de boodschappentas en een krat bier.
Oorspronkelijk stamt de Space Star in deze compacte vorm uit 2013 – rond de eeuwwisseling was er ook al een Spacestar (toen nog gespeld als één woord) met een heel ander uiterlijk want dat was een mini-MPV. De Space Star kreeg sinds 2013 tweemaal een andere neus. De auto die wij hier bespreken is de versie die vanaf 2019 is geleverd. In de loop van 2020 kwam er een nieuwere versie op de markt met opnieuw een andere neus.
Uitvoeringen en varianten
Deze Space Star, stammend uit 2019 – 2020, was leverbaar met twee benzinemotoren van respectievelijk 1,0 en 1,2 liter cilinderinhoud. De kleine leverde 71 pk, de ‘grote’ 80 pk. Het was altijd een driecilinder. De auto was leverbaar met naar keuze een handbak en een automaat in de vorm van een CVT.Afhankelijk van het bouwjaar zijn er aardig wat versies van deze Space Star te koop geweest. Kijken we naar 2019 tot en met 2020 dan hebben we het over:
- Active
- Cool+
- Libelle Edition (2019 - 2020)
- Life (1.2 versie)
- Connect Pro (1.2 versie)
- Active (1.2 versie, alleen in 2020)
- Advance (1.2 versie)
- Instyle (1.2 versie)
De Mitsubishi Space Star als occasion
Zo goedkoop als de Space Star als nieuwe auto is, zo stevig zijn de prijzen op de tweedehands markt. Een Space Star schrijft bijna niet af. Kwestie van grote vraag en relatief laag aanbod. Dat is even slikken als je er eentje aanschaft, maar daarna weet je dat hij z’n geld dubbel en dwars waard blijft zolang je hem maar goed onderhoudt.
Omdat Mitsubishi 5 jaar garantie geeft met een maximum van 100.000 km (en onder voorwaarden zelfs verlengde garantie tot 8 jaar) kun je exemplaren vinden waarop dus nog fabrieksgarantie zit. En die zijn dan automatisch ook dealeronderhouden, anders is de garantie immers niet meer van toepassing. Om die reden is het zinvol om niet alleen bij algemene aanbieders van occasions te kijken, maar vooral ook bij de Mitsubishi-dealers. Wij reden bijvoorbeeld met een exemplaar van Mitsubishi dealer Van Zessen in Lexmond.
De Space Star is prima inzetbaar als tweede auto of als eerste als je geen (thuiswonend) gezin hebt. Het is een compacte, overzichtelijke dreumes.
Zijn grootste troef is natuurlijk de prijs-per-kilometer. De versie met CVT-versnellingsbak weegt bijvoorbeeld maar 880 kg, waardoor je maar een klein beetje wegenbelasting betaalt. Het brandstofverbruik van de 1.0 versie is in de praktijk een keurige 1 op 17,5, zo bleek tijdens een test die wij in 2020 deden.
Wat verder positief opvalt is de uitrusting. Die is dik in orde. Kies wel voor een versie met airconditioning – dat komt de restwaarde ten goede. Weet dat de Instyle de rijkste standaarduitrusting heeft. Die heeft bijvoorbeeld diverse bedieningen op het stuurwiel en een aanraakscherm waarin diverse functies schuilgaan waaronder telefoonbediening.
De proefrit
Je zit hoog op de bok in de Space Star. De versie die wij voor een proefrit mogen lenen van Mitsubishi dealer Van Zessen in Lexmond heeft een handbak. Die schakelt prima. De driecilinder motor is bij optrekken duidelijk hoorbaar. Je kunt – als je bereid bent aardig wat te schakelen – lekker meekomen met het overige verkeer. Onder de 3.000 toeren per minuut zit er weinig beweging in de auto, maar daarboven voelt hij lekker levendig.
De besturing is nogal indirect. Je moet flinke stuurbewegingen maken om de auto van richting te veranderen. Dat is in het begin even wennen. De Space Star heeft in bochten enigszins de neiging op één oor te gaan hangen. Op zich niet erg, maar de stoelen bieden weinig zijdelingse steun. Fijn is de overzichtelijkheid van het koetswerk. En dankzij de compacte buitenmaten is achteruit inparkeren een fluitje van een cent.
Conclusie
Wil je goedkoop autorijden? Dan kun je niet om de Mitsubishi Space Star heen. Alleen weten meer mensen dat, waardoor hij als occasion best stevig is geprijsd. Maar eenmaal in je bezit betaal je per kilometer maar heel weinig. Daarbij rijdt de Space Star voor zo’n kleine auto heel behoorlijk, heeft hij een prima uitrusting – zeker als Instyle - en is hij volgens de Wegenwacht erg betrouwbaar. Waar wacht je nog op?!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mitsubishi Space Star.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
