logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Qashqai II (J11)

Zeer succesvolle crossover

De Nissan Qashqai is als occasion terecht heel populair. Nissan was met de eerste Qashqai-generatie zo’n beetje de grondlegger van dit segment, deze tweede generatie plukt daar mede de vruchten van.

Pluspunten
  • Goede keuze in deze klasse
  • Rijdt tamelijk comfortabel
  • Best geslaagd model
Minpunten
  • Minder betrouwbaar dan verwacht
  • Heel populair, tweedehands relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Qashqai is in het algemeen zeer betrouwbaar, maar de Wegenwacht kent wel een paar vaker optredende euveltjes.
  • De startmotor draait wel, maar de motor slaat niet aan. Oorzaak is de bedrading boven de motor die kan doorslijten. Er slaat dan een zekering door, waardoor de stroomtoevoer is onderbroken en de bobines geen stroom meer krijgen. De Wegenwacht zal de bedrading herstellen en iets anders monteren. Tevens zal de zekering worden vervangen. Met hetzelfde euvel van de Nissan ook plotseling stilvallen.
  • Bij de 1,2 liter benzinemotor komt het voor dat de nokkenasverstelling vast blijft zitten. De motor loopt dan bij lagere tot middelhoge toerentallen niet lekker. De Wegenwacht zal de stekker van de elektronische aansturing van die verstelling loshalen en proberen de nokkenas in een bruikbare stand te krijgen. De Qashqai kan dan in elk geval verder rijden. Het controlelampje van het motormanagement blijft wel branden, wat de bestuurder erop wijst dat de definitieve reparatie in de garage nog moet plaatsvinden.
  • Wat ook gebeurt, is dat er een hoofdzekering doorslaat, als gevolg van kortsluiting in de koelventilator. De motor stopt dan vanzelf. De Wegenwacht haalt de stekker van de ventilator los en zet er een nieuwe zekering in. Ook dan kan de Qashqai in elk geval verder, maar de koelventilator moet wel zo snel mogelijk worden gerepareerd.
  • Bij alle Qashqai’s kan het voorkomen dat de auto de sleutel niet meer herkent, nadat de accu los of leeg is geweest. Dat is helaas ter plekke niet op te lossen, de Wegenwacht regelt transport naar de garage.

De Nissan Qashqai is als occasion terecht heel populair. Nissan was met de eerste Qashqai-generatie zo’n beetje de grondlegger van dit segment, deze tweede generatie plukt daar mede de vruchten van.

Over de Nissan Qashqai

Dit model is volledig nieuw ontwikkeld. Dit model is iets langer en breder, maar ook lager dan zijn voorganger. Daarmee is dit een heuse ‘crossover’, die ongeveer het midden houdt tussen een normale vijfdeurs hatchback en een pure MPV of SUV. Dat klopt precies, binnen het Nissan-programma houdt deze Qashqai het midden tussen de Pulsar, dat is die hatchback en de X-Trail, als echte SUV. Dat is slim van Nissan in de nieuw-verkoop, maar de keuze is ook op de occasionmarkt nog steeds waardevol. De klant mag de auto kiezen die precies past bij zijn behoefte… als het maar een Nissan is.

Uitvoeringen en varianten

De Qashqai is leverbaar met een keuze uit twee benzine- en twee dieselmotoren.

  • De benzine-basismotor is een heel moderne 1,2 liter met turbo en interkoeling, die 85 kW/115 pk levert.
  • Driekwart jaar na de introductie van deze Qashqai verscheen belangrijke aanvulling in de vorm van een 1,6 liter turbo, goed voor 120 kW/163 pk.
  • De twee diesels zijn een 1,5 liter met 81 kW/110 pk en een 1,6 liter met 96 kW/130 pk.
  • Standaard hebben alle Qashqai’s zes versnellingen. Het is opmerkelijk dat de 1,2 liter benzinemotor en de 1,6 liter diesel met een CVT-automatische transmissie beschikbaar zijn, maar de andere twee motoren niet.
  • Alleen de 1,6 liter diesel is er ook met vierwielaandrijving.
  • De normale uitvoeringen van de Qashqai heten Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna. Medio 2016 zijn daaraan nog de Business Edition en de tijdelijke N-Vision toegevoegd.

Medio 2017 is een facelift uitgevoerd. De Qashqai is hierbij op tal van punten aangepast en de nieuwere versie is direct herkenbaar aan het gewijzigde front. Het leveringsprogramma is toen ook uitgebreid met de Tekna+.

De Nissan Qashqai als occasion

Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte Qashqai’s in het land, een logisch gevolg van de goedlopende nieuw-verkoop. Nissan-rijders zijn vaak relatief merkentrouw en ruilen hun auto dus ook weer in op een volgend exemplaar. Logisch gevolg is dat een aanzienlijk deel van het aanbod in handen is van de officiële Nissan-dealers.

De Qashqai is een auto die ook zakelijk wel wordt ingezet. Dat is mede de verklaring voor het feit dat ongeveer 20% van het hele aanbod een dieselmotor heeft. Ondanks het feit dat automatische transmissie slechts in combinatie met twee van de vier motoren beschikbaar is, beslaat het occasionaanbod met automaat ook ruim 20%. In de praktijk betekent dit dat elke variant best ‘vindbaar’ is, al zijn bijvoorbeeld diesels met automaat niet zo dik gezaaid. Niet alleen de zakenauto’s, ook particulier gekochte Qashqai’s zijn vaak auto’s die behoorlijk intensief worden gebruikt. als occasionkopers is het niet nodig terug te schrikken voor een relatief wat hogere kilometerstand. Mits de onderhoudshistorie beschikbaar is en vertrouwenwekkend overkomt, is het zeer hoge kwaliteitsniveau van de Qashqai hier prima tegen opgewassen.

De proefrit

De Qashqai is een lekker ruime auto, zo is die natuurlijk ook bedoeld. Toch zijn hier enkele opmerkingen op hun plaats. De bagageruimte (430 liter) is in vergelijking met de concurrentie wat aan de krappe kant. Het is ook jammer dat Nissan de voor de hand liggende mogelijkheden als een verschuifbare achterbank en rugleuningdelen van de achterbank die zijn om te klappen als je achter de auto staat niet biedt.

Voor vier volwassenen is er ruimte genoeg in het interieur. De afwerking en uitvoering van het interieur laat niets te wensen over. De Qashqai veert, stuurt en schakelt voorbeeldig, eigenlijk zoals we dat in een Nissan wel verwachten. De 1,2 liter motor is voor een auto van dit formaat wat aan de krappe kant. Het gaat allemaal ‘net’, vooral tussenacceleraties vragen soms enig geduld. Juist omdat die 1,2 liter er hard voor moet werken in de ruim bemeten Qashqai, valt het brandstofverbruik met die motor wat tegen.

Bij normaal gebruik ligt dat rond 1 op 13. Exacte metingen ontbreken, maar het kan zo maar gebeuren dat de 1,6 liter onder exact identieke omstandigheden minder verbruikt en hij rijdt veel prettiger. Voor wie achter de Qashqai een aanhangwagen of caravan wil hangen, is het ook raadzaam even goed naar de beschikbare motoren te kijken.

De fabrieksopgave van het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht verschilt flink per motorisering. De 1,2 liter benzineversie mag slechts 1.200 kg trekken, voor de 1,6 is dat al 1.500 kg. Bij de diesels zien we iets vergelijkbaar: de 1,5 trekt 1.300 kg, de 1,6 zelfs 1.800 kg. Dat zijn flinke verschillen!

Conclusie

De Nissan Qashqai mag zich ook als occasion in een flinke belangstelling verheugen. Die populariteit is terecht. De Qashqai is een prettige rijdende auto met een modern uiterlijk en een heel hoog kwaliteitsniveau.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Nissan Qashqai.

Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV Nissan Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.