Auto Review Hyundai I20 I 1e facelift
Opgefrist van buiten en ruimer van binnen
Hyundai - i20
Conclusie
De Hyundai i20 is op een aantal punten verbeterd. Hij ziet er leuker uit. En de binnenruimte is toegenomen. Verder schakelt hij nu nog preciezer. Van binnen ziet hij er goed uit. Voorts is hij behoorlijk compleet uitgerust. Alleen is de bovenzijde van het dashboard wel heel erg dun. Dat doet een beetje afbreuk aan de kwaliteitsbeleving die verder behoorlijk hoog is.Type auto en prijs
De Hyundai i20 is ten opzichte van de eerste generatie zo’n zes centimeter langer geworden. De hoogte, breedte en wielbasis zijn gelijk gebleven. De koets is scherper gelijnd. En het interieur is onder handen genomen. Hij valt in dezelfde klasse als waar we auto’s vinden als de Volkswagen Polo, Ford Fiesta en Opel Corsa. Hij wordt leverbaar in zowel een vijfdeurs als driedeurs versie. De i20 wordt gebouwd in Turkije, onder de rook van Istanbul. Daar heeft Hyundai al sinds 1997 een fabriek staan. Er zijn drie motoren leverbaar, twee benzinestokers en een diesel. De 63 kW (85 pk) sterke 1.2 benzine vormt de basis. Die is gekoppeld aan een vijfbak. Verder is er nog een 1.4 benzine leverbaar die goed is voor 74 kW (100 pk). Die wordt voorzien van een zesbak of een vijftrapsautomaat. De nagelnieuwe diesel is een driecilinder met een inhoud van 1.120 cm3. Die is goed voor 55 kW (75 pk). Daar kan alleen een handgeschakelde zesbak op worden besteld. De vijfdeurs Hyundai i20 kent een vanafprijs van € 11.995 voor de 1.2 First Edition die rijk is uitgerust. Deze aanbieding geldt tot 1 juli 2012 omdat veranderingen in de belastingwetgeving de prijzen doen veranderen. Na 1 juli betaal je eenzelfde prijs voor de 1.2 driedeurs in de basisuitvoering. De 1.4 benzine is er vanaf van € 14.795. En de goedkoopste i20 met de 1.1 dieselmotor verwisselt voor € 12.405 van eigenaar. Voor alle modellen geldt dat de driedeurs € 700 goedkoper is.Hoe rijdt de Hyundai i20
Wij maken kennis met de meest aangeklede versie met 1.4 l benzinemotor. Die is buitengewoon vlot. Hij sleurt je in 11,6 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt volgens de fabriek 181 km/h. Prestaties waar prima mee te leven is. De zesbak schakelt als in de spreekwoordelijke boter. En de besturing is licht en redelijk direct. De wegligging is heel voorspelbaar. In snel genomen bochten wordt hij merkbaar onderstuurd. Maar dat is goed op te vangen door het gas een beetje te lossen. Voorts doet de motor zijn werk in betrekkelijke stilte. En dat komt ten goede aan het rijcomfort. In deze duurste versie is de i20 rijkelijk uitgerust met onder meer airco, een lederen stuurwiel, led-dagrijverlichting, achteruitrijcamera, cruisecontrol en regen- en lichtsensoren.De Hyundai i20 van binnen
Ook binnenin is de i20 behoorlijk aangepakt. Er zijn allerlei nieuwe bekledingsstoffen leverbaar. De schakelaars zijn van een hogere kwaliteit. En in de duurste uitvoeringen vind je mooie zwarte sierpanelen in hoogglans. Het instrumentarium ziet er netjes uit en de meters laten zich goed aflezen. Ruimte is er genoeg, Voorin is de hoofd- en beenruimte goed voor elkaar. Maar ook achterpassagiers vinden voldoende ruimte voor het menselijk onderstel en het hoofd. Allemaal prettige consequenties van de verlengde koets. Ook de kofferruimte kan er mee door. Die is met een capaciteit van 295 liter groot genoeg voor een auto uit deze klasse. De middenconsole straalt zelfs enige luxe uit. Alleen is het materiaal waar de rest van het dashboard van is gemaakt wel erg dun. Aan de kant van de passagier kun je de bovenplaat van het dashboard met twee vingers zomaar indrukken. En dat voelt kwalitatief niet echt goed aan. Dat waren we toch niet meer gewend van Hyundai.De Hyundai i20 en het milieu
De 1.2 heeft een CO2 uitstoot van 109 gr/km en krijgt een A-label. De 1.4 l stoot 115 g/km uit en wordt voorzien van een A-label (automaat C-label). De A-gelabelde 1.1 l diesel tenslotte stoot 84 g/km CO2 uit. De uitvoeringen met de 1.2 l benzinemotor en de 1.1 diesel zijn ook na 1 juli 2012 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot 2014. De diesel kan ook na 1 juli 2012 nog bpm-vrij worden aangeschaft.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
