logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Kangoo II

Praktisch en lekker comfortabel

Renault - Kangoo

Pluspunten
  • Ruim, maar niet overdadig
  • Opvallend comfortabel
  • Sympathiek uiterlijk
Minpunten
  • Enkele bekende storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

Het kan gebeuren dat de Kangoo er plotseling mee ophoudt, of dat de motor in het geheel niet wil aanslaan. Dit komt omdat de brandstofpomp weigert. De wegenwacht weet dat dit twee oorzaken kan hebben. Het kan een kwestie van een defecte zekering zijn, of de elektrische stekkerverbinding van de pomp is niet goed. De pomp zit in de tank, dus het is wel even een gedoe om dit laatste te controleren en herstellen. In beide gevallen krijgt de wegenwacht de Kangoo wel weer aan de praat, maar het is verstandig dit euvel bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt even te melden. Het komt ook voor dat de stuurbekrachtiging wegvalt. Zet de Kangoo op een veilige plaats, niet gewoon mee doorrijden, want de auto reageert nu veel lastiger dan normaal, dit kan tot gevaarlijke situaties leiden. De stuurbekrachtiging werkt elektro-hydraulisch. Het kan zijn dat de aandrijfmotor van de bekrachtiging geen stroom krijgt. Zo niet, dan gaat de Wegenwacht verder zoeken. De 1,6 liter benzinemotor, gebruikt tot begin 2014, is voorzien van individuele bobines per cilinder. Die kunnen ieder voor zich spontaan kapot gaan, waardoor de motor direct op drie cilinders gaat lopen, het motormanagementlampje brandt ook direct. Doorrijden is niet gewenst, want daar kan de katalysator niet tegen en dat is een dure reparatie. De bobine zelf, mits er snel is aan te komen, heeft de wegenwacht in korte tijd verwisseld en kost minder dan honderd euro.
De klasse ‘bestelwagens met ramen en banken’ was een aantal jaren ook onder particulieren geliefd. Dat is veranderd, toen de overheid fiscale maatregelen op CO2-basis doorvoerde. Daardoor werden die auto’s duurder en een auto als de Renault Kangoo minder aantrekkelijk.

Waar praten we over?

De Kangoo heeft in die klasse altijd een eigen positie bekleed. Deze Renault was altijd net even compacter dan zijn voornaamste concurrenten. Voor de categorie kopers die wel wat extra ruimte wenst, maar niet meet het idee wil met ‘een bus’ op pad te zijn, is de Kangoo ideaal. De genoemde fiscale maatregelen hebben vooral effect gehad op de nieuw-verkoop, als occasion zijn dergelijke modellen nog steeds best interessant.

Uitvoeringen en varianten

Deze - tweede - generatie Kangoo is voornamelijk verkocht als vijfdeurs, waarbij de achterportieren als schuifdeuren zijn uitgevoerd en aan de achterzijde een grote klep. Dit in tegenstelling tot de echte bestelwagen, die achterdeuren heeft. Van 2009 tot 2011 is ook de kortere, driedeurs Kangoo ‘BeBop’ gevoerd. In 2013 verscheen ook een langere versie, de Grand Kangoo, als vijf- of zevenpersoons. Eind 2013 is er een facelift uitgevoerd, direct herkenbaar aan de veranderde neus met een dwarse, zwarte grille. Bij die gelegenheid is ook het leveringsprogramma danig aangepast. Er komen in al die jaren maar drie benzinemotoren voor, plus een flinke reeks diesels. Oorspronkelijk was de 1,6 liter 16V-benzinemotor er in een 66 kW/90 pk basisversie en een 78 kW/106 pk uitvoering. De basisversie is in 2011 vervallen, de sterkere versie, aangeduid als ‘110’, is heel beperkt ook geleverd met automatische transmissie. De 1,5 liter dCi-dieselmotor verscheen in eerste instantie in een 51 kW/70 pk basisversie en verder met 63 kW/85 pk en 76 kW/105 pk. In 2009 groeide de derde variant naar 66 kW/90 pk, de basisversie verviel in 2010 en in 2012 veranderde alleen de naam van de sterkste versie van 105 in 110. De BeBop was er met de 1,6-16V benzinemotor en 78 kW en als diesel met 76 kW. De Grand Kangoo was er alleen als diesel met 66 kW. Vanaf 2011 was er ook een lange versie, aangeduid als Kangoo maxi, met volledig elektrische aandrijving. De normale uitvoeringen zijn volgens de bekende Renault benamingen de Authentique, Expression en Privilège. Na de facelift was het programma een stuk overzichtelijker. De enige benzinemotor is dan de 1,2 liter zestienklepper met 85 kW/115 pk. De 1,5 liter diesel is er met 50 kW/70 pk, optimistisch aangeduid als 75 en met 66 kW/90 pk. Alleen die laatste motor is er ook in de langere Grand Kangoo. Daarnaast is het aantal uitvoeringen beperkt tot één: de Expression. De verlengde elektrische versie is ook gebleven.

De Renault Kangoo als occasion

Er is een heel breed aanbod gebruikte Kangoos. Dat beeld is wel een beetje vertekend, omdat veel aanbieders niet het onderscheid maken tussen de bestelwagenversie Kangoo Express en de personenuitvoering waarover we het hier hebben. Dit is typisch een categorie auto’s die wordt gekocht door mensen die veel van hun auto eisen. Vanwege het ruimte-aanbod worden Kangoos en zijn soortgenoten vaak heel intensief gebruikt. Dat mag, daar zijn ze voor, maar gebruiken is iets anders dan ‘uitwonen’ of verwaarlozen. Als je een auto goed bekijkt, vertelt die vaak heel veel over hoe met de auto is omgesprongen. In hoeverre je allerhande beschadigingen belangrijk vindt, mag ieder voor zich weten. In de praktijk is het wel vaak zo, dat wanneer een auto heel ruw wordt gebruikt, men het ook met noodzakelijk onderhoud niet zo nauw neemt. Vraag dus zeker naar de onderhoudshistorie en probeer met name achterstallig onderhoud vast te stellen. Bij twijfel: gewoon een andere opzoeken, er staan er genoeg te koop. Personenuitvoeringen met dieselmotor zijn vrij schaars. Sterker nog: de benzineversie met automatische transmissie is dan nog beter te vinden. De Kangoo is ook bij uitstek geschikt voor rolstoelvervoer en ook dergelijke versies worden nog wel eens gebruikt aangeboden, voor wie daaraan behoefte heeft.

De proefrit

De verwachtingen zijn bij dit soort auto misschien niet zo hoog gespannen. Daarom is het des te verrassender dat de Kangoo best lekker rijdt. Er is een prima balans tussen vering en schokdemping, daarmee is deze Renault een stuk comfortabeler dan menig moderne auto. Een onderdeel van het hele concept is natuurlijk de vrij hoge zit en dito instap. Dat kan een sterk aankoopargument zijn. Door die hoge zit zijn dwarskrachten sterker voelbaar, maar ondanks de comfortabele vering is de neiging tot overhellen beslist niet storend. Daarbij is in elk geval de 1,6 liter benzinemotor mooi stil en de voorstoelen zitten ook best goed. De bagageruimte in de normale Kangoo bedraagt met de achterbank rechtop al minimaal 660 liter. Dat is echt héél ruim. De mogelijkheid de hoedenplank op te bergen is heel goed gevonden. De royale opbergruimte valt ook op, niet in de laatste plaats op de ‘plank’ boven de voorruit. De instap naar de achterbank is heel ruim, via de schuifdeuren aan beide zijden en volwassenen kunnen ook achterin behoorlijk goed zitten. Er zijn in de meeste versies zelfs klaptafeltjes aan de rugleuningen van de voorstoelen bevestigd en onder de vloer zitten ook nog opbergvakken. Dit moet ook een soort rijdend kinderparadijs zijn. De veruit het meest voorkomende 1,6 liter benzinemotor is krachtig genoeg voor het soort auto. Door de hoge en hoekige bouw van de carrosserie heeft de Kangoo nogal wat luchtweerstand en dat vindt zijn weerslag in het brandstofverbruik. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 11 á 12 is met de 1,6 liter motor naar verhouding toch heel acceptabel.

Conclusie

Er zijn nog volop particuliere occasionkopers die niet te veel geld willen uitgeven, maar voor werk of hobby regelmatig veel ruimte nodig hebben. Dan is een ‘aangeklede bestelwagen’ nog steeds ideaal. De Renault Kangoo is voor die groep kopers een uitstekende mogelijkheid en door zijn prettige rijeigenschappen ook best een aanbeveling.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Kerkhoff & Visscher B.V., Rotterdam

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.