Auto Review Volkswagen Polo VI 1e facelift
Geschikt voor alle leeftijden
Volkswagen Polo 1.0 TSI 70kW Style
- Pluspunten
- Brandstofverbruik
- Waardevast
- Praktische gebruiksmogelijkheden
- Minpunten
- Stevige aanschafprijs
De jongste facelift van de Volkswagen Polo resulteert in een strak ogende auto zonder elektrische hulpaandrijving. Dat laatste mag vandaag de dag opmerkelijk worden genoemd. Toch past ook deze Polo weer bij alle rangen en standen.
Conclusie
De Volkswagen Polo is behoorlijk aan de prijs. Daarentegen is hij ook praktisch in gebruik: lange mensen hebben zowel voor- als achterin genoeg ruimte voor zichzelf en hun spullen. Iets dat niet vaak het geval is in deze compacte klasse!Onderweg kun je bovendien - al dan niet draadloos - jouwtelefoon opladen. Kleine zaken die het leven eenvoudiger maken. Ondanks het ontbreken van een krachtbron met elektrische rijondersteuning weet de Polo toch een keurige verbruiksscore te noteren. Hij rijdt ook nog eens fijn, zodat ook deze opgefriste variant zijn weg naar menig Nederlandse oprit zal weten te vinden.
Type auto en prijs
Volkswagen heeft ongemerkt een grote invloed op hoe wij de autowereld zien. Het D-segment noemen we ook wel de ‘Passat-klasse’, compacte middenklassers hebben het formaat van een Golf en de Polo is synoniem geworden voor kleine gezinsauto’s. Wanneer je zobeeldbepalend bent, kun je het jezelf niet permitteren om achterover te leunen. Vandaar dat de Duitsers de Polo recentelijk flink hebben beetgepakt. De voor- en achterzijde zijn voortaan gemodelleerd naar het evenbeeld van de Golf en het instrumentarium is nu digitaal, wat betekent dat je nauwelijks nog traditionele bedieningsknoppen in het interieur van de Volkswagen aantreft. Wel zijn er nu extra hulpsystemen. De eenvoudigste Polo - onder andere voorzien van een 80 pk sterke driepitter, handmatige airconditioning en spiegels in kleur - heeft een prijskaartje van € 19.990. De testauto is een 95 pk sterke Polo ‘Style’, voorzien van een zeventraps automaat. Die staat voor minimaal € 28.440 bij jou voor de deur, wat een fiks bedrag is voor een compacte gezinsauto. Bij Volkswagen mag je tot 4jaar na aankoop voor garantie bij de garage aankloppen, de eerste twee jaar zelfs zonder kilometerbeperking. Wil je de Polo lieverprivate leasen, houdt dan rekening met een maandbedrag vanrond de € 330.
Hoe rijdt de vernieuwde Polo?
Volkswagen verkoopt weliswaar modellen met elektrische rijondersteuning, maar niet wanneerhet om de Polo gaat. Onder de kap van onze testauto hangt een éénliter driecilinder benzinemotor, goed voor 95 pk en 175 Nm. Net als zijn voorgangers rijdt ook deze vernieuwde Polo weer met een vanzelfsprekendheid die je bijna saai zou kunnen noemen, maar wat in werkelijkheid natuurlijk een prestatie van formaat is. De besturing is mooi precies en biedt voldoende gevoel. De vering en demping zijn afgestemd op een comfortabele rit. Schoonheidsfoutje: de achteras reageert een tikkie springerig op korte oneffenheden. Verdere aanmerkingen betreffen de overmatige afrolgeluiden van de banden en de werking van de automaat. Dat is een exemplaar met dubbele koppeling en zeven verzetten. Laat je die ongemoeid z’n gang gaan, dan schakelt de transmissie erg vroeg (en razendsnel) op. Goed voor het verbruik, maar de motor draait vaak zo weinig toeren dat het klinkt alsof hij wil gaan afslaan. En tijdens het inhalen heb je liever wat extra vermogen voor handen. De transmissie heeft weliswaar een sportstand, maar terugschakelen gaat net te traag. De actieve veiligheidssystemen werken prima. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je de mogelijkheid tot autonoom rijden binnen je eigen rijbaan. De Polo heeft geen waarschuwing voor kruisend verkeer en ook een 360 graden camera is op de kleine gezinsautoniet verkrijgbaar.
De vernieuwde Polo van binnen
Tegenwoordig hebben nieuwe Volkswagens een digitaal instrumentarium. Dat wil zeggen dat zo’n beetje alle traditionele bedieningsknoppen zijn verdwenen en dat de klassieke meters een projectie zijn die je naar believen kunt aanpassen. De opgefriste Polo heeft de belangrijkste knop gelukkig nog wel: de volumeknop van de radio. Maar wil je de airconditioning bedienen, dan doe je dat door te vegen of te drukken. Dat gaat niet ongezien en dus moet je jouw ogen van de weg halen. Andere klachten: de deuren en de middenconsole van de Polo zijn bekleed met knalhard kunststof en starten doe je in het geval van onze een-na-duurste testuitvoeringnog met een ouderwetse sleutel!Achterin de Polo kun je minimaal 355 liter bagage kwijt, of 1.125 liter wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Bovendien is de bagagebodem variabel, al moet je daar wel voor bijbetalen. Leg je de rugleuning plat, dan tref je een flinke kier tussen de achterbank en de kofferbak aan. Niet handig, want kleine spullen kunnen daar eenvoudig tussen zoek raken.
De vernieuwdePolo en het milieu
De gereden Volkswagen Polo heeft een zuinige éénliter driecilinder benzinemotor, die in ons geval gekoppeld wasaan een zeventraps DSG-automaat.Wij haalden daarmee een praktijkverbruik van 1 op 19, wat niet verkeerd is voor een krachtbron die het moet stellen zonder hulp van een startgenerator of elektromotor. De Volkswagen wordt verkocht met in totaal drie driecilinder benzinemotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 80- tot 110 pk.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
