Auto Review BMW 4-Serie I (F32)
BMW 4 in drie occasion-smaken
De BMW 4-serie is als occasion best gewild. Het is een beetje verwarrend dat onder deze noemer feitelijk drie flink verschillende modellen bestaan, maar die hebben onderhuids wel sterke technische overeenkomsten.
- Pluspunten
- Rijdt bijzonder prettig
- Geslaagd, ingetogen model
- Minpunten
- Relatief erg gewild en dus duur
- Wel wat technische euveltjes bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
- In de 2,0 liter viercilinder benzinemotor kan het kunststof van de distributiekettingspanner verouderen/verslijten. Hierdoor krijgt die ketting te veel ruimte, wat in eerste instantie waarneembaar is door een zingend geluid. Voordat de ketting echt veel te ruim komt te liggen, moet deze met spanners en al worden vervangen. BMW heeft hierop op een goed moment een modificatie doorgevoerd, dus het komt niet voor bij alle exemplaren.
- De individuele bobines gaan wel eens stuk. De motor gaat dan op drie cilinders lopen, wat direct opvalt. Verder rijden kan schade aan de katalysator veroorzaken en dat is een kostbare grap. Dus… zet de Wegenwacht er ter plekke een nieuwe in, mits die snel is aan te komen. Hetzelfde euvel kan natuurlijk ook op de overige cilinders ook voorkomen.
- Bij de TwinTurbo-motoren kan vervuiling van de injectoren optreden. Wellicht is dit op te lossen door injectorreiniger aan de brandstof toe te voegen, maar dat is niet altijd afdoende. Als het al te erg wordt, gaat de motor slechter lopen en is vervanging de enige mogelijkheid.
Voor een cabrioletdak (wegklapbare hardtop) die niet meer dicht wil, bestaat een noodprocedure, maar die is alleen uitvoerbaar met twee personen.
Over de BMW 4-serie
Op enig moment heeft BMW ervoor gekozen de coupé’s en cabrio’s van de diverse modelreeksen voortaan aan te duiden met een even cijfer als typering, zoals dat al jaar en dag het geval was met de 6-serie. De opvolgers van de 3-serie coupé en cabrio heten sinds 2013 4-serie en dat aanbod is nog uitgebreid met de Gran Coupé, een vierdeurs coupé-model. Zo krijgen deze varianten een sterkere eigen positie binnen het hele merk. De Cabrio is overigens niet voorzien van een ‘stoffen’ dak, maar van een driedelige, wegklapbare hardtop.
Uitvoeringen en varianten
- De variatie is enorm. Van de Coupé/Cabrio en Gran Coupé bestaan elk ruim honderd uitvoeringen. Dat komt mede omdat zo’n beetje alles met alles is te combineren.
- Zo zijn er alleen al zeven benzinemotoren en vijf diesels.
- Al die varianten zijn er ook met automatische transmissie.
- Vanaf voorjaar 2016 is de basis-benzinemotor de 418i, een 1,5 liter driecilinder met 100 kW/136 pk.
- De 420i heeft een 2,0 liter viercilinder turbomotor met 135 kW/184 pk.
- De 428i staat voor dezelfde motor, maar dan met 180 kW/245 pk.
- Begin 2016 is die vervangen door de 430i, opnieuw dezelfde motor, nu met 185 kW/252 pk.
- De 435i is dan een 3,0 twinturbo zescilinder in lijn, met 225 kW/306 pk.
- De 440i heeft dezelfde motor, maar dan met 240 kW/326 pk.
- Er is ook nog de M4, dat is een àndere 3,0 liter zescilinder, met 317 kW/431 pk.
- De lijn diesels start met de 418d, voorzien van een 2,0 liter met 110 kW/150 pk.
- De 420d haalt 135 kW/184 pk uit hetzelfde motorblok en in de 425d levert dat 160 kW/218 pk.
- De 430d beschikt over een 3,0 liter zescilinder lijndieselmotor met 190 kW/258 pk en in de 435d is dat 230 kW/313 pk.
- De Cabriolet is er niet met de motortypes 418i en 418d.
- De Gran Coupé is er niet als M4.
- De 420i, 425i, 430i en 435i, plus de dieselvarianten 420d en 430d zijn ook beschikbaar met de xDrive vierwielaandrijving, de 435d is er uitsluitend in die vorm, in dat geval is de automatische transmissie ook standaard in zowel de 430d als de 435d.
- Tot het voorjaar van 2015 waren de normale uitvoeringen een naamloze basisversie, gevolgd door Executive en High Executive.
- Enkele technische varianten zijn in 2015/6 ook geleverd als ‘Corporate Lease Executive’.
- Bij een vrij geringe facelift in het voorjaar van 2017 is het aantal uitvoeringen flink op de schop gegaan en teruggebracht tot minder dan een kwart (!) van het programma.
- De 435i is helemaal verdwenen. Het aantal uitrustingsniveaus is teruggebracht en er zijn nog maar enkele handgeschakelde versies beschikbaar.
De BMW 4-serie als occasion
Door de gigantische variatie in uitvoeringen is de zoektocht naar de gewenste 4-serie niet zo eenvoudig. Om de boel een beetje overzichtelijk te houden, is het wel zaak vooraf een aantal keuzemogelijkheden vast te zetten.
Welke carrosserievorm moet het zijn, benzine of diesel, handbak of automaat en wellicht zijn er heel specifieke wensen bijvoorbeeld een bepaalde motorisering? Daardoor wordt het aanbod al heel veel kleiner en dan is de kans groot dat precies ‘die ene’ niet bepaald bij de deur staat. Tja, dat moet je er dan even voor over hebben, om precies die BMW te scoren die je hebben wilt.
Om een aanzet te geven: ruim de helft zijn ‘Gran Coupé’s’, oftewel hatchbacks, de andere helft is ongeveer gelijkmatig verdeeld over coupé’s en cabrio’s. De benzineversies zijn ver in de meerderheid, minder dan tien procent is een diesel. Handgeschakelde versies zijn helemaal schaars, dat is maar een paar procent.
Een groot deel van het aanbod staat bij de officiële BMW-dealers. Zij bieden hun occasions aan onder het ‘Premium Selection’-label, met onder meer twee jaar volledige garantie. Geleidelijk zal een groter deel zijn terug te vinden bij BMW-specialisten in het land, of bij algemene occasionbedrijven. Vooral de snellere versies van BMW komen op latere leeftijd nog wel eens in handen van lieden die er niet al te zachtzinnig mee omspringen en geen royaal budget voor onderhoud hebben. Een deskundige technische keuring is dan zeer gewenst, om de kans op een miskoop, bijvoorbeeld in de vorm van een voormalige schade-auto, te voorkomen.
De proefrit
Elke 4-serie ‘ademt’ het typische BMW-DNA is elk opzicht. Het maakt niet eens zoveel uit welke versie je kiest, hij klinkt, stuurt, schakelt en voelt zoals je dat van een echte BMW mag verwachten. Vooral die verfijnde besturing is op elke kilometer een genot, met dank aan de achterwielaandrijving (xDrive moet je echt ‘willen’). De onderstelafstemming is ook een compliment meer dan waard: stevig, maar zeker niet te hard, mits niet is gekozen voor velgen met een overmatige diameter. De bagageruimte is per model flink verschillend (Cabriolet: 370 liter, Coupé: 445 liter, Gran Coupé: 560 liter). Achterin de Cabriolet en de tweedeurs Coupé is het vrij krap, maar ook de Gran Cabrio is geen limousine, dan moet je maar voor een 5-serie kiezen. Door de verfijnde motortechniek kan een 4-serie in een normale versie en bij gemiddeld gebruik best zuinig zijn. Met een 428i reden we gemiddeld 1 op 12 en dat is heel netjes voor een auto van dit kaliber.
Conclusie
BMW’s zijn al geen echte allemansvrienden, een 4-serie, ongeacht de carrosserievorm, is ronduit een liefhebbersauto. Er bestaat wel wat concurrentie, maar wie eenmaal besmet is met het blauw-witte virus, kijkt daar niet echt naar om. Vaak is het ook zo dat je eerste BMW niet ook je laatste is. Besmettingsgevaar!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW 4-serie.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
