Auto Review Mitsubishi I-Miev I
Pioniersgeest
Mitsubishi - i-MiEV
- Pluspunten
- Rijdt heel gemakkelijk
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Beperkte actieradius
- Onwennig model
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn twee euveltjes bekend die bij de i-MiEV wel eens optreden. De elektromotor wordt gekoeld met vloeistof. Het komt voor dat dit vloeistofniveau daalt, waardoor de elektromotor te warm dreigt te worden. De auto waarschuwt voor oververhitting door op het dashboard een controlelampje in de vorm van een schildpad te laten zien. Het is de bedoeling dat de bestuurder langzaam gaat rijden, om de motor te sparen. Zo niet, dan valt de motor even later vanzelf stil. De Wegenwacht zal het koelvloeistofniveau op peil brengen, waardoor weer gewoon door kan worden gereden. Het advies is wel om een garage te bezoeken, want het is de vraag waar die koelvloeistof blijft. In geval van lekkage kan dit verhaal zich blijven herhalen. Een andere kleinigheid betreft de elektrisch bediende buitenspiegels, die niet naar buiten draaien nadat de auto is ‘gestart’. Dat kan de bestuurder zelf oplossen, met iemand van de Wegenwacht aan de lijn, een zogenaamde ‘phone-fix’.Waar praten we over?
De opkomst van volledig elektrische auto’s in de huidige tijd begon zo’n beetje met deze: de i-MiEV van Mitsubishi. Feitelijk is dit een bestaand model van Mitsubishi, de i, die we hier verder niet kennen, aangepast tot elektrische auto. Het is jammer dat Mitsubishi de pioniersrol die ze hiermee op zich hebben genomen niet heeft kunnen voortzetten, waardoor nu andere merken de vruchten plukken van wat Mitsubishi in gang heeft gezet. De Citroën C-Zero en Peugeot iOn zijn overigens exact dezelfde auto’s als deze Mitsubishi, alleen met een ander logo erop.Uitvoeringen en varianten
Er is steeds maar één uitvoering van de i-MiEV beschikbaar geweest, maar zowel de uitrusting is wat veranderd, als de prijs die Mitsubishi voor de auto vroeg. In 2010 verscheen dit kleine model, een jaartje later waren er al wat wijzigingen, met onder meer een geluidssignaal dat voetgangers en fietsers moet waarschuwen voor de naderende auto. In de loop van de jaren zijn er ook wat detailwijzigingen aan het uiterlijk geweest. Technisch is de i-MiEV nooit veranderd. De elektromotor ligt tussen de achterwielen en levert 49 kW/67 pk.De Mitsubishi i-MiEV als occasion
Het lastige is dat het tamelijk onvoorspelbare prijsbeleid van Mitsubishi flink doorwerkt in de waardering voor de i-MiEV als occasion. Bij de eerste wijziging in uitrusting in 2011 ging de prijs met een sprongetje omhoog en daarna heeft Mitsubishi de nieuwprijs een paar keer drastisch verlaagd, in de orde van zeven á achtduizend euro. Per keer, wel te verstaan. Dat is natuurlijk desastreus voor de afschrijving van de weinige al verkochte exemplaren. De kopers die zo’n kleine Mits’ kochten vóór die prijsverlaging, hebben uiteindelijk toch heel duur gereden, per kilometer gerekend. In het kleine aanbod occasions dat in het land is te vinden van dit model, zien we dat een beetje terug. Er is vrijwel geen logica te verbinden aan de vraagprijzen in relatie tot ouderdom en kilometers. Hierdoor worden occasionkopers –als ze al in zo’n auto geïnteresseerd zijn- huiverig: wat is nu wel of niet een verantwoorde koop?De proefrit
De i-MiEV staat voor heel basaal elektrisch rijden. Dat neemt niet weg dat het vooral in stadsverkeer een bijzonder slimme keuze is, door zijn wendbaarheid, kleine buitenmaten en relatief goede binnenruimte en natuurlijk veroorzaakt hij geen uitstoot en geen geluid van betekenis. De praktisch bruikbare actieradius is klein. Op een goede dag haal je wel eens 120 kilometer, maar vooral als de verwarming aan moet, daalt het bereik enorm, gemakkelijk tot de helft. Met volop oplaadmogelijkheden en liefst een eigen laadpaal of –punt is er in stadsverkeer of op bescheiden afstanden in het ‘streekvervoer’ prima te leven met de i-MiEV. Een bijkomende eigenschap van de kleine Mits’ is dat de auto uitermate gemakkelijk rijdt, echt iedereen kan hiermee overweg. Een handig detail is ook de mogelijkheid op de achterste zitplaatsen, die vanwege de standaard vier portieren prima bereikbaar zijn, twee ISOFIX kinderzitjes te plaatsen. De hele auto is natuurlijk vrij smal, waardoor bestuurder en voorpassagier ook heel dicht bij elkaar zitten, maar juist door zijn opmerkelijke vorm is er hoofdruimte genoeg. Het uitstekende kwaliteitsniveau waarom Mitsubishi bekend is, werkt ook hier door, want ook in die zin is de i-MiEV uitermate zorgeloos autorijden.Conclusie
Vraag en aanbod zijn niet groot, maar de i-MiEV is zo’n auto die eigenlijk meer waardering verdient. In de stad is het een vis in het water, het bedieningsgemak is geweldig en natuurlijk rijdt hij spotgoedkoop, mits de afschrijving binnen de perken blijft.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
