logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 307 I

Populaire Franse occasion

Peugeot - 307

Pluspunten
  • Stevig rijcomfort
  • Opvallend ruim interieur
  • Keurig brandstofverbruik
Minpunten
  • Elektronische storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de Peugeot 307 zijn diverse vaker voorkomende euvels bekend bij de Wegenwacht. De zekering voor de aansturing van de startmotor gaat wel eens stuk, bijvoorbeeld gewoon door veroudering. De motor start dan niet, de Wegenwacht monteert een nieuwe zekering en de 307 kan weer jaren vooruit. Er kan water binnendringen in de kast waarin de zekeringen en de centrale computer zitten. Dat leidt tot allerhande storingen. Je kunt alleen hopen dat goed droog- en dichtmaken afdoende is, anders moet er een nieuwe computer in, dat is een kostbare grap. Op dezelfde manier kan er bij de versies met 1,6 en 2,0 liter motoren ook lekkage optreden op de zender van de motortemperatuur. Dan kan er inwendig koelvloeistof via de bedrading in de computer terechtkomen en daar allerhande storingen veroorzaken. De individuele bobines stoppen er soms ook mee, de motor gaat dan op drie cilinders lopen. Niet mee doorrijden, want daar kan de katalysator niet tegen en dat wordt dan een onnodig dure reparatie. Vervangen van die bobines kan alleen als blok, voor alle cilinders tegelijk. De diesels kunnen slecht gaan lopen door een te lage inspuitdruk. Dit kan een mechanisch defect zijn, maar ook worden veroorzaakt door slechte stekkerverbindingen of bedrading van de druksensor. Schakelproblemen kunnen worden veroorzaakt door een loslopende moer op de schakelgaffel van de vijfde versnelling. Als dat alles is, dan kan de Wegenwacht die moer aandraaien. Die gaffel kan echter ook breken, dat is ter plekke niet te maken, de auto moet dan op transport. Typisch 307 zijn achterremmen die blijven kleven en daardoor bloedheet worden, dat kan zelfs ten koste gaan van de wiellagers.
De Peugeot 307 is als occasion nog steeds zeer gewild. Er is een enorm aanbod beschikbaar en dat komt door het aanhoudende verkoopsucces van dit model. Deze ruime middenklasser was geruime tijd één van de meest verkochte auto’s in ons land.

Waar praten we over?

Met de 307 sloeg Peugeot plots een heel andere weg in. Dit was een heel ander concept dan de voorganger 306. De iets hogere zit en eveneens wat hogere carrosserie zorgden voor heel veel interieurruimte. De bagageruimte is met minimaal 420 liter inhoud ook groter dan veel concurrenten. Het onderstel leek naar Duits voorbeeld afgestemd. Weg Frans comfort! Dat kwam Peugeot op kritiek te staan, maar het merk trok aan het langste eind, want de 307 werd een geweldig succesnummer. Samen met de populaire 206 bracht dit Peugeot in ons land zelfs in de top van de autoverkoop.

Uitvoeringen en varianten

De 307 is er als drie- en vijfdeurs hatchback, in twee varianten als stationcar (SW en Break) en er is een coupé/cabrio (CC). In 2005 was er een facelift, die vooral verschuivingen in het motorenaanbod teweeg bracht. Vóór die facelift zien we vier benzinemotoren en liefst zes verschillende diesels. De 1.4 is er met 55 kW/75 pk en 65 kW/89 pk, dan is er een 1.6 met 80 kW/108 pk en een 2.0 met 100 kW/136 pk. Bij de diesels zien we de 1.4 HDi (50 kW/68 pk), de 1.6 HDi (66 kW/90 pk) en HDiF (80 kW/108 pk), 2.0 HDi (66 kW/90 pk) en 2.0 HDiF (80 kW/108 pk en 100 kW/136 pk). In 2005 verviel de kleinste 1.4, maar er kwam een snelle 2.0 bij (130 kW/175 pk) en alle HDi’s kwamen te vervallen. De F staat overigens voor het roetfilter volgens Peugeots eigen systeem met een speciale vloeistoftoevoeging. Opmerkelijk is dat de Break de wat eenvoudiger uitgevoerde stationcar is, de SW is wat sjieker en heeft onder meer een grotendeels glazen dak. De SW is er ook niet met de basismotoriseringen. De CC is er met keuze uit twee benzinemotoren, maar die bestaat ook als diesel, wat best opmerkelijk is. De vraag daarnaar is natuurlijk ook heel klein. De belangrijkste uitvoeringen zijn de bekende Peugeot-aanduidingen XR, XS en XT, plus de sjieke Gentry. Daarnaast is de 307 geleverd in een fors aantal tijdelijke uitvoeringen, die het overzicht nu nog lastig maken.

De Peugeot 307 als occasion

De 307 is ook veel zakelijk verkocht en het logische resultaat van de sterke verkoop is dat er nu ook volop aanbod aan gebruikte exemplaren bestaat. De 307 is als occasion ook nog steeds heel populair. Grofweg de helft van het hele aanbod is een SW of Break, met de hatchbacks als goede tweede. De SW’s zijn het meest gewild en daardoor relatief duur. Als het puur om de ruimte gaat, heel belangrijk in een gezinsauto, kies dan voor een Break. Exemplaren van na de facelift zijn duidelijk duurder dan van net daarvoor. Los van de schifting in motoren en uitvoeringen is er niet zoveel verschil, dus het is slim er eentje te zoeken van (net) voor die wijziging. Het valt ook op dat de vijfdeurs-uitvoeringen aanmerkelijk duurder zijn dan de driedeurs hatchbacks. Als die achterportieren niet heel noodzakelijk zijn, ga dan voor een driedeurs dat scheelt gewoon geld, of voor hetzelfde budget koop je een mooier exemplaar. Het aanbod is trouwens ook zo groot dat het geen enkele zin heeft een 307 aan de andere kant van het land te gaan kopen. In de buurt staan er beslist ook genoeg! Bijna een kwart van het occasionaanbod is nu een diesel.

De proefrit

Vering en schokdemping zijn veel steviger dan we van eerdere Peugeots gewend zijn. Wie uit een 306 komt, doet er goed aan eerst eens een flinke proefrit te maken en zich af te vragen of de 307 is wat je wilt. Vergeleken met veel andere merken moet overigens worden gesteld dat de 307 nog steeds scoort met zijn veercomfort. De meest voorkomende motor is de 1,6 liter benzineversie. Die zal voor het gros van alle occasionkopers ook sterk genoeg zijn. Beide 1,4 liters zijn wat onderbemeten. Met een 1.6 is een gemiddeld verbruik van 1 op 13 á 14 te bereiken. Dat is wel heel netjes voor deze klasse.

Conclusie

De Peugeot 307 is een blijvend populaire middenklasser. Hij is ruim, best zuinig en rijdt prima. De populariteit houdt de prijzen relatief hoog, maar die verschillen onderling nogal, dus kritisch kiezen is heel zinvol. Vooral door de weigerachtige elektronica is de 307 niet het toppunt in betrouwbaarheid.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Nefkens Gooi- en Eemland, Amersfoort

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.