logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 6 II (GH) 1e facelift

Betrouwbaar en comfortabel

Mazda - 6

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze Mazda 6 is kwalitatief even goed als zijn voorgangers en andere Mazda’s, uiteraard. Het kan een keer gebeuren dat de auto niet wil starten en helemaal ‘stroomdood’ is. Dat lijkt ernstiger dan het is. Vaak blijkt dan de massakabel tussen accu en carrosserie los, of gewoon slecht contact te maken. De Wegenwacht heeft dat snel gefikst. Bij een 6 met dieselmotor is het zaak regelmatig de olie te peilen. Het is niet ondenkbaar dat het oliepeil stíjgt! Hij het automatisch reinigen van het roetfilter kan motorolieverdunning optreden. ook inwendige uitlaatgaslekkage kan voorkomen, door een vastzittende verstuiver. In beide gevallen is het zaak snel de olie te verversen. De verstuiver is wel weer gangbaar te maken, dus de kosten vallen mee. Goed en regelmatig peilen is een vereiste. Andere euvels zijn bij de Wegenwacht over de Mazda 6 niet bekend.
De Mazda 6 van de derde generatie geniet als occasion gemiddeld méér waardering dan nieuw. dat gold trouwens ook voor zijn voorgangers. Misschien is Mazda te bescheiden over de vele kwaliteiten van deze 6. Veel occasionkopers kennen die kwaliteiten wel.

Waar praten we over?

Deze generatie van de Mazda 6 verscheen kort na de populaire CX-5 op de markt. Het is vrij logisch dat die twee modellen veel techniek delen. Dat is mooi, want bij die CX-5 introduceerde Mazda de nieuwe generatie ‘SkyActiv’-motoren, die dus ook hun weg vonden naar deze 6. Dat is interessant, omdat Mazda zich met deze motoren nadrukkelijk afzet tegen de ‘downsizing’-trend, die bij de meeste andere merken is te zien. In plaats van een kleine, turbogeblazen motor kiest Mazda voor een relatief grote, maar zeer efficiënte 2,0 liter motor. De 2,2 liter diesel in deze 6 volgt een vergelijkbare denkwijze.

Uitvoeringen en varianten

Deze generatie van de Mazda 6 bestaat als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationcar, Sportbreak genaamd. De 2,0 liter ‘SkyActiv’-motor is er in twee vermogensvarianten. De basisversie levert 107 kW/145 pk, de sterkere versie 121 kW/165 pk. Er is ook een topmotorisering met een 2,5 liter benzinemotor en 141 kW/192 pk. De 2,2 liter diesel is er eveneens in twee specificaties. De basisdiesel levert 110 kW/150 pk, maar er is er ook eentje met 129 kW/175 pk. Een en ander hangt samen met de gekozen uitvoering. De benzinemotor in basisversie is er alleen in de uitvoeringen S en TS. De TS+, Skylease+ en GT-M zijn voorzien van de sterkere 2,0 en de 2,5 is er als alternatief ook in de GT-M. De zestraps automatische transmissie is niet leverbaar in combinatie met de minst sterke benzinemotor. De dieselversies kennen dezelfde aanduidingen voor de uitvoeringen. De sterkere versie van de dieselmotor is er ook hier alleen als GT-M. Deze situatie gold vóór de vrij minimale facelift van begin 2015. Hierbij zijn op zich alleen wat detailwijzigingen doorgevoerd en een kleine verschuiving in het leveringsprogramma. Na de facelift is de 129 kW/175 pk sterke variant de enige nog leverbare dieselmotor en dan uitsluitend als GT-M. Deze is er nu ook met de zestraps automaat. Onderdeel van de uitrusting van die GT-M is een sportonderstel met een grotere wielmaat en plattere banden. Dat moet je maar net willen, dit gaat nogal ten koste van het veercomfort, maar ja, het stáát wel stoer. Medio 2018 ondergaat de 6 opnieuw detailwijzigingen, plus een ander front. De basisversie is nu al zeer rijk uitgerust, daarnaast is er een ‘Signature’-uitvoering met nog meer luxe. Technisch zijn er geen wijzigingen.

De Mazda 6 als occasion

Helaas heeft ook deze generatie van de Mazda 6 niet het verkoopsucces gekregen, dat de auto op grond van zijn kwaliteiten verdient. Daar kunnen we niks aan veranderen. Het betekent wel dat het occasionaanbod minder groot is dan van diverse grote concurrenten. Er staat best het nodige te koop in het land, maar wellicht niet op elke straathoek. Zoals in deze klasse gebruikelijk is een relatief groot deel van de verkochte 6-en in eerste instantie ingezet als zakenauto. Dat verklaart ook waarom bijna de helft van het aanbod bestaat uit diesels. In een andere verdeling zien we dat de twee carrosserievormen elk vrijwel precies de helft van het occasionaanbod uitmaken. Dat aanbod staat voorlopig op de eerste plaats bij de Mazda-dealerorganisatie, maar je kunt ze ook tegenkomen in de outlets van leasemaatschappijen. Mazda kent voor de dealerorganisatie een eigen occasionlabel, de KroonKollektie, waarin alleen gebruikte exemplaren vallen die aan zeer strenge eisen voldoen en zo extra zekerheid bieden.

De proefrit

De Mazda 6 is een bijzonder prettige auto om te rijden en zou alleen al daarom meer waardering moeten krijgen. De afstemming van vering en schokdemping is vrij stevig, maar de 6 is overwegend toch heel comfortabel. De al genoemde SkyActiv-motor is opvallend stil en ook bij lage toerentallen al heel sterk en soepel. Het karakter van deze motor past uitstekend bij de zestraps automaat, al hoeft niemand zich te schamen voor de heel fijn schakelende zesbak. De 121 kW-versie van de benzinemotor is méér dan sterk genoeg, het gros van de Nederlandse automobilisten zal aan de 107 kW/145 pk-versie ook ruim voldoende vermogen hebben. Om het goede nieuws compleet te maken: Mazda’s redenering achter de SkyActiv-techniek klopt, want met de tweede versie van de benzinemotor reden we onder Nederlandse omstandigheden gemiddeld 1 op 14, met de minst sterke ligt zelfs 1 op 15 wel in het verschiet. Die grote, efficiënte en dus zuinige motor belooft ook een flinke bijdrage te leveren in de betrouwbaarheid van de 6 en die is (zie column Wegenwacht) toch al van het allerhoogste niveau. In het interieur valt de prachtige afwerking op, alsmede de goede ergonomie, waarbij Mazda in deze 6 ook gebruik maakt van een draai- en drukknop voor allerhande functies. De voorstoelen zitten heerlijk, de achterbank is wat plat en vlak. De achterbankleuning is in twee ongelijke delen om te klappen, ook als je àchter de auto staat. De bagageruimte meet in de Sedan een keurige 490 liter, de Sportbreak is iets groter (520 liter), maar moet op dit vlak in diverse concurrenten zijn meerdere erkennen.

Conclusie

De Mazda 6 is misschien niet de eerste auto waaraan kopers in deze klasse denken. Dat zouden ze wel moeten doen. Over smaak valt te twisten, maar deze 6 is een moderne, erg fijn rijdende, zuinige en probleemloze auto. Daarmee is het een absolute aanrader in deze klasse occasions. Het blijft raar dat niet meer mensen dat beseffen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Hartgerink & Klomp B.V., Hoofddorp, tel. 023 – 5543838

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.