Auto Review Hyundai I10 II 1e facelift
Puntjes op de ‘i’
Hyundai - i10 1.0i i-Comfort
Conclusie
De Hyundai i10 deed al aan als een klasse groter, maar beschikt voortaan ook over een volwassen veiligheidsuitrusting. Het is niet de vlotste stadsauto die er te koop is, en een koopje kunnen we de i10 evenmin noemen. Toch blijft ‘t in het A-segment een ijzersterke aanbieding.Type auto en prijs
De Hyundai i10 is een ANWB favoriet. In 2014 werd de stadsauto door ledenblad Kampioen uitgeroepen tot winnaar in een vergelijk met vier alternatieven die vandaag de dag nog steeds als concurrent gelden, waaronder de drielingen van Volkswagen en Toyota. Een jaar later versloeg de Koreaan ook de Opel Karl, in een dubbeltest van het ANWB Autoportal. We zijn zo gecharmeerd van de i10 vanwege de geboden binnenruimte, de vijf portieren die standaard worden meegeleverd en het volwassen karakter van het model, waardoor je het idee hebt in een grotere auto onderweg te zijn. In een zo druk bevochten klasse als het A-segment is het echter onverstandig om lang op je lauweren te rusten. Vandaar dat de Hyundai recentelijk een opfrisbeurt onderging, waarbij niet alleen de buitenzijde maar ook de veiligheidsuitrusting onder handen werd genomen. Prijzen beginnen bij € 11.695, maar pas vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikt de i10 over gewilde extra’s als airconditioning, elektrische ramen en een radio. Die versie kost minimaal € 12.995, waarmee de i10 overigens niet noemenswaardig veel duurder uitvalt dan de concurrentie. Dat is wel eens anders geweest.Hoe rijdt de Hyundai i10 1.0i i-Comfort
De i10 dankt een deel van zijn volwassen uitstraling aan het stuurgevoel. Dat is best zwaar voor een stadsauto, hoewel je in de bocht ieder gevoel met de voorwielen verliest. De Hyundai schuift dan al snel over zijn voorwielen weg. Op de snelweg ligt hij echter als een blok, met dank aan een lager zwaartepunt. Rijd je 120 kilometer per uur, dan draait de 67 pk sterke driecilinder benzinemotor meer dan 3.000 toeren. Horen doe je de krachtbron echter nauwelijks, omdat de rijwind het motortje nog overstemt. Snel kunnen we de i10 niet noemen. Zeker bij tussenacceleraties komt de auto vermogen tekort, wat invoegen of inhalen tot langdurige operaties maakt. Een rotonde in de derde versnelling kun je even goed vergeten. Hoewel de schakelindicator doet vermoeden dat het driepittertje een soepel karakter heeft, bewijst de praktijk dat je die adviezen maar beter naast je neer kunt leggen. Veel schakelen dus, ook in de stad, maar dankzij de trefzekere vijfbak is dat geen straf. Verder zitten de stoelen voortreffelijk, met voldoende steun voor lange benen. Het is alleen jammer dat het stuur wiel niet in diepte verstelbaar is. De nieuwe i10 profiteert in het duurste uitrustingsniveau van een tweetal actieve hulpsystemen, te weten een rijstrookassistent en een waarschuwing bij een dreigende aanrijding. Beide systemen werken met geluidssignalen en grijpen niet zelfstandig in. De aanvullende veiligheidsuitrusting ontbreekt bovendien op de optielijst. Op de achterbank beschikt de Hyundai over twee veiligheidsgordels, terwijl er daar drie kinderen passen. Verder heeft de auto een aanzienlijke dode hoek over de rechterschouder, vanwege de oplopende raamlijn van de achterportieren. Gelukkig voorzien de Koreanen in twee uit de kluiten gewassen buitenspiegels.De Hyundai i10 1.0i i-Comfort van binnen
Het interieur van de i10 is het enige wat niet van de recente opfrisbeurt heeft geprofiteerd. Voorheen was de stadsauto naar wens leverbaar met oranje of blauwe kleuraccenten op het dashboard en de stoelen, maar in dit nieuwe model oogt alles grijs. Daar staat tegenover dat je vanaf het tweede uitrustingsniveau voortaan een fraai, geïntegreerd navigatiesysteem bij de Hyundai krijgt, dat aangenaam hoog in het dashboard is geplaatst. Op die manier hoef je jouw ogen nauwelijks van de weg te halen. Je smartphone kan ook in je broekzak blijven zitten, want dankzij Apple CarPlay kun je jouw telefoon ook via het infotainmentsysteem bedienen. De i10 biedt in deze klasse nog altijd onverminderd veel binnenruimte, al houdt de beenruimte op de achterbank niet over voor wie langer is dan 1.90 meter. De kofferbak meet minimaal 252- en maximaal 1.046 liter. Een vlakke laadvloer behoort niet tot de mogelijkheden, zoals de Hyundai ook geen extra bergruimte onder de laadvloer beschikbaar heeft. Het wemelt in het binnenste van de i10 echter van de handige opbergvakjes. Bovendien zijn er vanaf het Comfort-niveau voor alle inzittenden genoeg stroompunten voor handen; er bevindt zich bijvoorbeeld een extra 12V-aansluiting direct naast de handrem.De Hyundai i10 1.0i i-Comfort en het milieu
Een brandstofbesparend start/stop-systeem is standaard op de i10, die maar met één motorisering leverbaar is. Volgens de fabrikant is de driepitter goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 25. In de praktijk realiseerden wij 1 op 15,8. Dat een verbruikscijfer niet overeenkomt met de folder, gebeurt eigenlijk altijd wel. Maar in het geval van de i10 zagen we ook een opmerkelijk verschil met de score die op de boordcomputer werd weergegeven: gedurende onze testweek zagen we daar een achteraf wel erg optimistische 1 op 19 voorbij komen.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
