logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Jazz IV

Kwalitatief een topauto

De Honda Jazz is als occasion niet enorm populair, maar verdient echt meer waardering. Net als de twee voorgaande generaties Jazz is ook deze weer ruimer dan veel andere compacte auto’s en er zitten mooie en slimme snufjes in. Bovendien is het kwalitatief een tòpauto.

Pluspunten
  • Compact, toch ruim en slim
  • Rijdt heel prettig
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Tikkeltje eigenwijs model
  • Ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Honda Jazz is een zeer betrouwbare auto. Bij de Wegenwacht zijn twee kleinigheden bekend, die wel eens kunnen voorkomen.
  • Bij de versies met automatische transmissie komt het voor dat de selectie-handle geblokkeerd zit in de P-stand. De Wegenwacht demonteert even de afdekplaat rond de handle, drukt met een schroevendraaier de noodontgrendeling in en zet de handle in de N-stand. Dit kan een keer gebeuren, er is geen verdere actie of reparatie nodig.

Bij een Jazz met een ‘smartkey’ kan het voorkomen dat de startknop niet werkt. Dat kan twee oorzaken hebben: de sleutel is defect, of de auto staat onder invloed van straling van buitenaf. De Wegenwacht zal de sleutel tegen de startknop houden en dan zal de motor alsnog kunnen starten. Voor deze zekerheid is het slim de auto honderd meter verder even te stoppen, motor uit en opnieuw proberen te starten. Als alles dan normaal werkt, dan was het inderdaad straling van bijvoorbeeld een sterk alarmsysteem, een zendmast o.i.d.

Waar praten we over?

Jarenlang was de Honda Jazz ook in ons land een zeer gewaardeerde, compacte auto. Populariteit moet onderhouden worden en dat is nou precies waar de organisatie achter het merk het heeft laten liggen. Heel Honda verdwijnt zo naar de achtergrond en dat is niet terecht, als we uitgaan van de vele kwaliteiten van de auto’s op zich. Deze vierde generatie van de Jazz –als we die uit de jaren tachtig even meetellen- kwam medio 2015 en heeft nooit echt de bekende potten kunnen breken, zonder dat daarvoor een aanwijsbare reden bestaat.

Uitvoeringen en varianten

  • Deze Jazz is er met slechts één motorisering, in drie uitvoeringen.
  • Die motor is een moderne 1,3 liter viercilinder, met een relatief bescheiden vermogen van 74 kW/100 pk.
  • Standaard heeft de Jazz een vijfversnellingsbak, als optie is op alle uitvoeringen ook een CVT-transmissie leverbaar.
  • De drie beschikbare uitvoeringen heten Trend, Comfort en Elegance, die onderling alleen verschillen in uitrusting. Tijdelijke, extra rijk uitgeruste uitvoeringen zijn niet bekend.

De Honda Jazz als occasion

De Jazz is typisch een auto die wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat verklaart tevens waarom de kilometerstanden over het algemeen bescheiden zijn. Dat is mooi, in de regel worden die auto’s keurig onderhouden en gezien de uitstekende kwaliteit van Honda is zo’n Jazz ‘met net de kop eraf’ in vrijwel alle gevallen een goede en risicoloze aankoop. Bij de officiële Honda-dealers zijn in het algemeen alleen jongere exemplaren van de Jazz te vinden. Dit model zien we bij dealers van andere merken, of bij niet-merkgebonden occasionaanbieders. Overigens is ongeveer een derde van het hele aanbod Jazz-occasions van dit model voorzien van de CVT-automaat.

De proefrit

De meest onderscheidende eigenschap van de Jazz is zijn geweldige interieurruimte, die bovendien heel variabel is. Vier uit de kluiten gewassen volwassenen kunnen er prima in zitten. De eerste van de vier die in de verdrukking kan komen, is nota bene de bestuurder, want de middenconsole kan wel eens in de weg zitten voor wie relatief lange benen heeft.

De achterbank kan uiteraard op de gebruikelijke manier plat gelegd worden. Heel bijzonder is dat de zitting van de achterbank ook tegen de rugleuning aan kan worden geklapt. Hierdoor ontstaat achter de voorstoelen een laadruimte met een opvallende hoogte. Je zult maar een forse kamerplant willen vervoeren, of een kinderfietsje, of een cello…? De minimale inhoud van de bagageruimte bedraagt 354 liter, waarmee het nou niet de ruimste is in deze klasse.

De Jazz rijdt erg prettig. De zittingen van de voorstoelen zijn wel wat aan de korte kant, maar dit is ook typisch geen auto waarmee je vaak grote internationale reizen gaat maken. De 1,3 liter motor is voldoende soepel, sterk en levendig. Over het algemeen is hij ook aangenaam stil. Het gevolg daarvan is wel dat op kruissnelheid op de autosnelweg vrij veel bandengeluid hoorbaar is.

De vijfbak schakelt heel mooi precies, erg prettig. De CVT-transmissie is in stadsverkeer wel handig. Bij inparkeren is het wel even opletten, want de voorzijde is totaal niet te zien. Bijzonder: de cruise control in de duurdere versies kan als instelsnelheid ook de gegevens gebruiken die de verkeersbord-herkenning oppikt. Zo kies je in de bebouwde kom heel simpel ’50 km/h’, of op een buitenweg 80, omdat de auto ‘dat zelf heeft gezien’. Handig! Met een handgeschakelde transmissie rijdt de Jazz gemiddeld 1 op 15 á 16.

Conclusie

De Honda Jazz is een zwaar onderschatte auto, dat mag duidelijk zijn. Er zijn veel meer mensen voor wie de Jazz een zeer geschikte auto is, dan men zich realiseert. Dat kunnen we hier niet veranderen, alleen het feit op zich signaleren. De Jazz verdient beter. Met zijn eigenschappen op zich en met het hoge kwaliteitsniveau dat Honda eigen is.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Honda Jazz.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Automotive-centre Van Nieuwkerk, Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.