logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Cee D III

Onopvallend goed

De Kia Ceed doet het als occasion geleidelijk steeds beter. Een groeiende groep autoconsumenten heeft in de gaten dat Kia gewoon heel erg goede en fijne gebruiksauto’s levert. Deze Ceed kan zich zeer overtuigend meten met de bestsellers in deze klasse.

Pluspunten
  • Kwalitatief uitstekend
  • Ingetogen uiterlijk
  • Rijdt heel goed
  • Vooral de Sportswagon is heel ruim
Minpunten
  • Nog steeds ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

De kwaliteit van Zuid-Koreaanse auto’s in het algemeen is even goed als van Japanse auto’s. Deze Kia is daarop geen uitzondering. Voorlopig kennen we bij de Wegenwacht geen enkele vaker optredende klacht bij dit model. In principe is het mogelijk dat zoiets wel gaat optreden als deze auto’s ouder worden en (veel) kilometers achter de wielen hebben. Dat kan, maar echte ‘rampen’ verwachten we ook dan niet.

Over de Kia Ceed

Bij deze modelserie, vanaf 2018 dus, is die gekke apostrof in de naam (was dus Cee’d) voor het eerst achterwege gelaten. Feitelijk past dit ook beter bij de auto op zich: doe nou maar gewoon, want dat is méér dan goed genoeg. Kia verdient als merk alleen al een pluim voor het feit dat ze eerdere kritiek vlijmscherp analyseren en bij een volgende generatie is die kritiek niet meer aan de orde. Zo is deze Ceed als vanzelf een auto geworden waarop heel weinig is aan te merken.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn twee carrosserievormen: vijfdeurs hatchback en vijfdeurs ‘Sportswagon’. Er zijn nogal wat verschillende aandrijflijnen beschikbaar, maar niet in alle varianten. De belangrijkste (want meest verkochte) motor is de 1,0 liter driecilinder benzinemotor (88 kW/120 pk). Deze benzinemotor worden steeds aangeduid als T-GDi, wat wel eens verwarring veroorzaakt, maar dit staat voor ‘Turbo Gasoline Direct injection’; directe benzine-inspuiting met turbo, dus. Die motor, met hetzelfde vermogen, is er ook als ‘mild hybrid’, dus met een elektromotor die de benzinemotor wel ondersteunt, maar niet zelf aandrijft. Vooral bij wisselend verkeer (in de stad of in de file) kan die een duidelijk lager verbruik scoren. De volgende motor is een 1,4 liter viercilinder, met 103 kW/140 pk. Er is ook een 1,5 liter viercilinder benzinemotor, met 118 kW/160 pk vermogen, een opvallend groot verschil en per januari 2021 was dit de vervanger van die 1,4. Die 1,5 is er eveneens als mild hybrid. Er is ook een 1,6 liter (150 kW/204 pk), maar die is voorbehouden aan de uitvoering GT. Daarnaast is alleen de Sportswagon ook geleverd met een plug-in hybride-aandrijving. Deze heeft weer een andere 1,6 liter benzinemotor (103 kW/140 pk) en de theoretische, elektrische actieradius op een volle accu bedraagt 58 kilometer.

De Ceed is ook geleverd met een 1,6 liter dieselmotor in twee specificaties (85 kW/115 pk en 100 kW/136 pk), maar die zijn in de loop van 2020 en 2021 geleidelijk uit gefaseerd.

De Sportswagon is er niet met de ‘snelle’ 1,6 liter motor, wel met de overige, zoals genoemd.

De handgeschakelde versies hebben in alle gevallen een zes versnellingsbak. De mild-hybrids en plug-in hybrids zijn er uitsluitend met een zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen. Deze is tevens standaard op de 1,6 GT en als optie beschikbaar op de 1,5 GDi.

De Ceeds zijn geleverd met een flink aantal uitvoeringsvarianten: ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine, GT-Line, GT-Plusline en ExecutiveLine. De GT staat geheel op zichzelf.

De Kia Ceed als occasion

Heel geleidelijk begint Kia ook steeds meer door te dringen in de zakelijke markt, waar het merk in het verleden vrijwel uitsluitend particuliere kopers aansprak. Dit betekent dat op termijn ook bij de outlets van grote leasemaatschappijen mooie, gebruikte Ceeds kunnen opduiken. De meest voor de hand liggende plek om een mooie Ceed op te duiken is uiteraard, gewoon, de lokale Kia-dealer. Voor relatief jonge, gebruikte Kia’s hanteren zij het occasionlabel Kia Top Selectie, met een aantal aantrekkelijke voorwaarden. De belangrijkste troef is echter dat Kia op elke nieuwe auto zeven jaar fabrieksgarantie verleent, tot een maximum van 150.000 km. Voor jongere occasions is dat natuurlijk een prachtig stuk extra zekerheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een Kia het na die zeven jaar meteen laat af weten. Het aanbod gebruikte Ceeds is heel gemakkelijk te verdelen: twee derde van de beschikbare exemplaren is een Sportswagon, de rest zijn hatchbacks. Van deze laatste zijn er niettemin ook zoveel beschikbaar, dat er beslist vlak in de buurt een mooie te koop staat. Exemplaren met een dieselmotor zijn wel zeldzaam, het aanbod mild hybrids wordt geleidelijk juist steeds groter.

De proefrit

De populariteit van de Sportswagon heeft alles te maken met het grote ruimte aanbod in dit model, al betreft dit vooral de bagageruimte. Die bedraagt liefst 625 liter, met de achterbank gewoon omhoog en daarmee steekt deze Kia al zijn concurrenten (net) de loef af. Handig is ook het ‘onzichtbare’ vak onder de rolhoes en de vloer die in delen apart is te openen. De Ceed hatchback heeft overigens 395 liter bagageruimte. Dat is ook niet slecht, maar het verschil is opmerkelijk. Het interieur zelf is nèt groot genoeg voor vier volwassenen van gemiddeld postuur. De voorstoelen zitten uitstekend, met voldoende ondersteuning van de bovenbenen. Het dashboard is keurig afgewerkt en leidt nergens tot verbazing (of ergernis) qua bediening. Net als dit geldt voor het uiterlijk van de Ceed is ook het interieur netjes, wat terughoudend en dus nergens spannend of zo. Maar ja, waarom zou je dat willen?

De Ceed rijdt ook nog eens erg goed. Hij stuurt voldoende nauwkeurig voor zo’n auto, de zesbak schakelt mooi precies. Het veercomfort is stevig, maar niet te hard. De 1,0 liter driecilinder (88 kW/120 pk) is sterk genoeg en zéker voor zo’n driecilinder prachtig soepel en stil. Met deze motor mag de Ceed 1.200 kilo trekken, wie een serieuze caravan wil aankoppelen, kan beter kiezen voor een van de sterkere motoren, dat scheelt een paar honderd kilo trekgewicht. Met de normale 1,0 rijdt de Ceed met gemak 1 op 15 á 16, de mild hybrid zal het er, zoals geschetst afhankelijk van de omstandigheden, nog wat beter vanaf brengen.

Conclusie

De Ceed is voor veel mensen nog steeds zo’n auto waaraan je niet automatisch denkt, bij de mogelijke aanschaf van een middenklasser. Dat zouden méér occasionkopers toch eens moeten doen, want de auto heeft héél in huis en stelt op geen enkel vlak teleur. Los van alles zet het zeer hoge kwaliteitsniveau nog eens een dikke streep onder de keuze voor een Ceed.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Ceed.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Kia Wolters IJsselstein

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.