Auto Review Opel Insignia A 1e facelift
Uitschieter
Opel - Insignia 2.0 CDTI
Conclusie
De Opel Insignia is meer dan een mooi plaatje. Met zijn veiligheidsuitrusting was hij de concurrentie tijdens zijn introductie al te slim af en de Duitsers hebben deze opfrisbeurt aangegrepen om ook de nieuwste assistentiesystemen te implementeren. Helaas blijven de beschikbare motoren achter, net als de ergonomie van het interieur.Type auto en prijs
De Opel Insignia loste in 2008 de Vectra af. Een ware revolutie: plotseling stond er een fotomodel in de showroom in plaats van een belegen middenklasser. Na 5 jaar is de Insignia nog altijd fraai om te zien; geen wonder dat Opel het uiterlijk van de auto grotendeels ongemoeid liet bij diens recente facelift. Je kunt de vernieuwde versie herkennen aan een prominentere grille en (een sierstrip tussen de) LED-achterlichten. Onder de motorkap treffen we een drietal schonere motoren aan en voortaan is de Insignia ook leverbaar in een uitvoering met vierwielaandrijving. Prijzen beginnen bij € 28.495 voor de sedan. De stationwagen kost € 1.200 extra. De Opel is er ook als hatchback. Behalve de Ford Mondeo is er geen enkele concurrent die nog een dergelijke carrosserievariatie aanbiedt.Hoe rijdt de Opel Insignia 2.0 CDTI
Wij meldden ons bij de importeur voor een 140 pk sterke, 2.0-liter diesel. Een zuinige krachtbron - wij haalden moeiteloos een praktijkverbruik van 1 op 20 - maar wel een rumoerige. Het helpt niet dat je de Insignia op toeren moet rijden, wil je een beetje gang in de auto houden. De Opel stuurt precies, maar de handgeschakelde zesbak in onze testuitvoering schakelde stroef. Voor een middenklasser zit je vrij hoog achter het stuur. Gelukkig is de snelheidsmeter na de facelift ook voor langere mensen af te lezen; voorheen zat het stuurwiel in de weg. Door een nieuwe layout is dat probleem verholpen, al moet je nu bijna een leesbril op om tussen alle streepjes te ontwaren hoe hard je rijdt. De ergonomische comfortstoelen waarmee onze testauto was uitgerust, geven nadrukkelijk steun in je onderrug; daar moet je van houden. Bij zijn publieksdebuut stal de Insignia de show met zijn mogelijkheid om verkeersborden te ‘lezen’. Bovendien beschikte de middenklasser over een grootlicht assistent, zodat je nooit je voorgangers of tegenliggers kon verblinden. Beide features zijn op de vernieuwde versie behouden, maar de Opel is voortaan ook leverbaar met adaptieve cruisecontrol, dode hoek signalering, een rijstrookassistent en een radar aan de achterzijde, die voorkomt dat je tegen iets of iemand aanrijdt wanneer je achteruit een parkeerhaven uitsteekt. Die zaken staan overigens allemaal wel op de optielijst.De Opel Insignia 2.0 CDTI van binnen
Het dashboard van de oorspronkelijke Insignia was een janboel aan knoppen en de Duitsers hebben deze facelift aangegrepen om daar verandering in te brengen. Weliswaar ziet het interieur er met de komst van een groot infotainmentscherm overzichtelijker uit, maar een intuïtieve bediening is er nog altijd niet bij. Dat komt omdat er nog steeds 2 touchscreens en een ‘mousepad’ overblijven waarmee je zaken als de navigatie, radio en verwarming moet bedienen. Het scherm van het infotainmentsysteem deed ons met zijn her en der verspreide icoontjes denken aan een slecht opgeruimde PC. Multimediaal is de Opel wel, met twee USB-poorten en drie 12V-aansluitingen verspreid over de auto. Op de achterbank is de beenruimte riant en de hoofdruimte toereikend. Punten scoort de Insignia met zijn kofferbak. Die is in de sedan al niet misselijk, maar de door ons gereden hatchback heeft minimaal 530- en maximaal 1.470 liter te verdelen. Dat is een sloot aan ruimte, al doen de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat het nog beter. De handgreep om de kofferklep van de Opel te openen, is trouwens opvallend klein.De Opel Insignia 2.0 CDTI en het milieu
Met de komst van een aantal schonere motoren heeft Opel twee uitvoeringen in de aanbieding die in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling. Dat zijn de door ons gereden 2.0-liter diesel en zijn iets minder krachtige broertje met 120 pk. Het motorenpallet van de Insignia bestrijkt echter nog een 170 pk sterke dieselmotor en 4 benzinemotoren. Het vermogen daarvan loopt uiteen van 140- tot 325 pk. Dat laatste, gepeperde getal behoort toe aan de OPC-versie. De importeur biedt af fabriek ook een benzinemotor aan die op LPG loopt. Een start/stop-systeem is op de meeste uitvoeringen standaard; alleen de dikste benzinemotoren en de diesels met automaat moeten het zonder stellen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
