logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 2008 I 1e facelift

Kleine opdonder

Peugeot - 2008 1.2 PureTech (130 pk)

De Peugeot 2008 is bijgepunt. De crossover beschikt nu weliswaar over een grote mond, maar blijkt voor de rest ouderwets klein.

Conclusie

De Peugeot 2008 doet het goed bij het Nederlandse koperspubliek en deze bijpuntsessie zal alleen maar bijdragen aan die warme verstandhouding. Hij smoelt goed en de sterkste benzinemotor geeft een boel rijplezier. Die uitvoering kost alleen wel 27 mille. Voor zulke bedragen zijn er aanmerkelijk grotere crossovers te koop, die bovendien een rijkere veiligheidsuitrusting en een betere zitpositie bieden.

Type auto en prijs

Voor een crossover ziet de Peugeot 2008 er verdacht veel uit als de compacte gezinsauto waarvan hij is afgeleid. Parkeer je hem naast zo’n 208, dan lijkt het net alsof je die auto vreselijk kwaad hebt gemaakt: de 2008 zet letterlijk een hoge rug op. Alternatieven zoals de Renault Captur en Citroën C4 Cactus zijn als op zichzelf staande modellen ontworpen, maar gezien het verkoopsucces van de Peugeot hadden de concurrenten zich die moeite kunnen besparen. Na drie jaar werd het desondanks tijd voor een opfrisbeurt en dus voert de 2008 tegenwoordig een tikkeltje opzichtig front, waardoor het model weer als moderne Peugeot herkenbaar is. Verder veranderde er weinig. Prijzen beginnen bij € 19.200 voor de eenvoudigste uitrustingsvariant, waarmee de semi-terreinwagen duurder uitvalt dan de eerder aangehaalde concurrentie. Dat prijsverschil neemt nog verder toe wanneer je de auto rijk aankleedt. Ter illustratie: de duurste C4 Cactus kost € 24.270, de Captur € 28.190. Peugeot vraagt € 29.560 voor diens topmodel.

Hoe rijdt de Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 pk)

Wij gingen op pad met de GT-Line, een uitvoering die nieuw is sinds de facelift. Om recht te doen aan diens sportieve uiterlijk (zwarte grille, speciale wielen), is de versie uitsluitend leverbaar met de sterkste benzinemotoren. In ons geval hadden we de beschikking over het vlaggenschip, goed voor 130 pk. Dat vermogen wordt geleverd door dezelfde driecilinder die ook al onder de kap van de eenvoudigste 2008 ligt. Met dit verschil, dat er bij onze testuitvoering een turbo op geschroefd zit. Het koppel groeit daarmee tot 230 Nm, het trekgewicht bedraagt 1.270 kilogram. Hoewel de krachtbron onderin niet thuis geeft, is dat boven de 2.000 toeren een ander verhaal. Dan blijkt de driepitter knap vinnig, wat het een leuke auto maakt om mee te rijden. Het karakteristieke kleine stuurtje, dat Peugeot sinds de introductie van de 2008 op al zijn nieuwe modellen voert, draagt nog verder bij aan het rijplezier. Niet omdat je de tellers beter kunt aflezen - wat de Fransen zelf altijd roepen – maar omdat de semi-terreinwagen dan werkelijk stuurt als een skelter. Smijt je de 2008 een bocht in, dan loop je wel tegen de beperkingen van de voorstoelen aan: die bieden nauwelijks steun vanwege de korte zittingen. In combinatie met de hoge zit is ’n potje scheuren geen onverdeeld genoegen. Maar zelfs al pas je jouw snelheid aan, dan is het nog geen pretje om achter het stuur van de crossover plaats te nemen. Er bevindt zich een hinderlijke bult in de leuning, precies ter hoogte van je onderrug. De stoelen hebben geen verstelbare lendensteun, dus daar valt niets aan te doen. Zo zal je ook moeten leren leven met de beperkte ruimte aan boord; een erfenis van de 208, die ook al zo’n smalle cabine heeft. Lange bestuurders zitten steevast met hun linkerbeen tegen de deur. In de 2008 houdt het zicht rondom niet over vanwege de relatief forse raamstijlen. De veiligheidsuitrusting is bescheiden: vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikt de Peugeot over een SOS-systeem, dat de nooddiensten alarmeert bij een ongeluk. Houdt echter in het achterhoofd dat het hier om een abonnement gaat: na drie jaar zal er voor de service moeten worden bijbetaald. Op de duurdere uitvoeringen kan verder een zelfstandig remsysteem worden mee besteld, dat aanrijdingen voorkomt bij stadssnelheden.

De Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 pk) van binnen

We stipten het al even aan tijdens het optekenen van onze rij-indrukken: je hebt het niet breed aan boord van de 2008. De inzittenden zitten relatief dicht op elkaar. Ook achterin, waar de been- en hoofdruimte bovendien onder de maat zijn. Welbeschouwd kun je hier alleen een stel kinderen kwijt. Ook de kofferbak heeft met minimaal 350- en maximaal 782 liter een bescheiden omvang: in de concurrerende Citroën en Renault kun je tot wel honderden liters extra bagage kwijt. Klap je de achterbank neer, dan beschik je wel over een vlakke laadvloer. Het interieur van de Peugeot oogt verzorgd en is opgetrokken uit fraaie materialen. Met de komst van een nieuw, 7-inch infotainmentsysteem kun je voortaan ook via de auto je smartphone bedienen. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay. Het is alleen jammer dat het optionele panoramadak zorgt voor hinderlijke weerspiegelingen op het scherm. Minstens zo lullig is de tankdop, die nog met de sleutel moet worden opengedraaid. Het is niet denkbeeldig dat je het kleinood vervolgens bij het pompstation vergeet.

De Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 pk) en het milieu

Peugeot biedt de keuze uit drie benzinemotoren en een dieselversie. Het vermogen loopt uiteen van 82- tot 130 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting, behalve bij het instapmodel. Met de 130 pk sterke driepitter realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 15,5. Volgens de fabrikant moet 1 op 20,8 haalbaar zijn. De vraag is alleen of je dat met zo’n gretige krachtbron moet willen; in onze optiek zijn spaarzame automobilisten beter af met een van de minder sterke benzine-uitvoeringen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.