logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Qashqai III (J12)

Probleem opgelost

Nissan Qashqai e-Power N-Connecta

Pluspunten
  • Rijdt als een elektrische auto
  • Bekroond veilig
  • Praktisch in gebruik
Minpunten
  • Ingenieuze, maar overbodige techniek
  • Duurder dan een 'gewone' EV

De nieuwste motorvariant van de Nissan Qashqai biedt automobilisten de rijervaring van een elektrische auto, terwijl er gewoon benzine in gaat. De Japanners presenteren het bijzondere concept als dé oplossing voor actieradiusvrees, maar speelt dat probleem vandaag de dagnog wel?

Conclusie

De Nissan Qashqai e-Power is een technisch huzarenstukje, maar de bijzondere elektrische auto verschijnt eigenlijk een paar jaar te laat op de markt. De actieradiusvrees bij volbloed EV’s is inmiddels weggeëbd, er komen in eigen land nog iedere dag nieuwe laadpunten bij en elektrische auto’s zijn ook een stuk betaalbaarder geworden. Nissan komt dus eigenlijk met een oplossing voor een probleem dat inmiddels is opgelost. Voor het ruimteaanbod hoef je het ook al niet te doen, want zuiver op stroom zijn er inmiddels genoeg alternatieven te koop met een soortgelijke kofferbakinhoud. Alleen bij zijn zustermodel de Ariya steekt de Qashqai e-Power gunstig af: die volledig elektrische Nissan is namelijk nog duurder in aanschaf. Maar vermoedelijk niet in gebruik…

Type auto en prijs

De Nissan Qashqai heeft zijn plek in de geschiedenisboekjes al lang en breed verdiend. De compacte crossover vond zichzelf in 2007 uit en sindsdien zien we dit soort kruisingen tussen een hatchback en een terreinwagen op iedere hoek van de straat. De Japanners gaan voor extra eeuwigheidswaarde met een bijzondere nieuwe motorvariant: een elektrische auto, waarvan de motor wordt aangedreven door benzine. In feite doet de driecilinder onder de motorkap louter dienst als aggregaat. Dat hebben we al eens eerder gezien: bij de BMW i3. Destijds werd de extra brandstofmotor aangeprezen als zogenaamde range extender: een lapmiddel tegen actieradiusvrees, waarmee je altijd op jouw plaats van bestemming aan kwam. Vandaag de dag speelt dat probleem echter niet meer: laadpalen vind je in Nederland overal en een beetje EV komt op papier al 400 kilometer ver. Nissan werpt echter tegen dat zulke personenwagens hoofdzakelijk op kosten van de baas worden besteld. Met hun e-Power aandrijflijn hopen zij particulieren voor elektrisch rijden te interesseren, temeer daar de krachtbron dus afrekent met samengeknepen billen. Voor die gemoedsrust betaal je wel een stevige prijs: minimaal € 43.790 om precies te zijn. Voor dat bedrag kun je ook een volbloed EV als de Kia Niro aanschaffen. In tegenstelling tot de Nissan is voor de Koreaan geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd en met de huidige benzineprijs is een extra laadstop vermoedelijk nog altijd goedkoper dan een volle tank brandstof. De Japanners verstrekken 5 jaar of 100.000 kilometer garantie op de elektrische delen van de Qashqai. Een belangrijk voorbehoud, want de rest van de auto komt voor de reguliere garantietermijn van 3 jaar in aanmerking.

Hoe rijdt de Qashqai e-Power

Personenwagens met een benzine- en elektromotor onder de kap hebben hun bestaansrecht inmiddels bewezen. Hybrides zijn beter voor het milieu én jouw portemonnee, maar ze rijden nog altijd als een brandstofauto. En dat terwijl je juist zulke goede dingen hoort over de rijbeleving in een EV. De indrukwekkende stilte bijvoorbeeld, en de souplesse van zo’n elektromotor: al het vermogen is direct beschikbaar en afhankelijk van het model heb je jouw mechanische remmen nauwelijks nog nodig. De techneuten van Nissan gingen met die informatie aan de slag en het resultaat van hun inspanningen rijdt in Japan alweer eventjes rond. De e-Power aandrijflijn die nu naar Europa komt, verschilt echter wezenlijk van zijn Aziatische evenknie. Zo heeft de gebruikte benzinemotor een grotere literinhoud en levert de krachtbron meer vermogen: 188 pk en 330 Nm om precies te zijn. Het trekgewicht bedraagt 750 kilogram: genoeg voor een vouwwagen of kleine caravan. In de Qashqai vindt Nissan een dankbare drager voor deze alternatieve techniek. De koetsvorm van de crossover is hier mateloos populair en biedt voldoende ruimte om extra onderdelen in onder te brengen. Zo heeft deze e-Power variant een generator en een omvormer aan boord, waarmee van benzine stroom kan worden gemaakt. Die vloeit naar het 2,1 kWh grote batterijpakket, of drijft rechtstreeks de elektromotor aan. Alleen die krachtbron staat in verbinding met de voorwielen. Om te voorkomen dat de Nissan bij vollast een flinke keel opzet omdat de benzinemotor dan ineens aan het werk moet, is er door de ingenieurs stevig aan het toerental gesleuteld. Dat komt er niet in één keer in, maar gaat gelijk op met de snelheidsbeleving. Je hoort de motor nog wel, maar nooit nadrukkelijk. Bovendien ben je dankzij deze aandrijfvorm af van het ‘twijfelmoment’ dat veel hybrides kenmerkt: welke krachtbron spreken we aan? Voordat de auto dan op jouw gasrespons reageert, ben je kostbare seconden verder. Niets van dat alles in de Qashqai: je zoeft er vandoor als in een volbloed EV. Omdat het zo stil is aan boord, hoor je echter wel nadrukkelijk de afrolgeluiden van de banden. De rijeigenschappen hebben niet onder de nieuwe aandrijflijn te lijden. De crossover is door alle extra onderdelen weliswaar iets zwaarder geworden, maar dat misstaat de Nissan niet. Al dan niet optioneel kun je de gezinswagen uitrusten met een keur aan aanvullende rijhulpsystemen, waaronder een file-assistent die het mogelijk maakt om op de snelweg binnen jouw rijbaan autonoom te rijden. Mede vanwege al die reddende engeltjes werd de Qashqai in 2021 nog door botsproeforganisatie Euro NCAP uitgeroepen tot de veiligste semi-terreinwagen in zijn klasse.

De Qashqai e-Power van binnen

Ter gelegenheid van de komst van de e-Power aandrijflijn wordt de Qashqai licht bijgepunt. Er prijkt een nieuw merklogo voor- en achterop en er is nieuwe interieurbekleding beschikbaar. De binnenruimte blijft grotendeels gelijk aan die van de andere motorvarianten, al is er volgens Nissan iets minder bagageruimte beschikbaar. Daar merk je niks van, want de kofferbak heeft nog altijd een variabele vloer die je naar eigen inzicht kunt indelen: de bodem doet desgewenst dienst als afscheidingsschotten. De achterportieren van de Qashqai openen vrijwel haaks op de koets, wat de in- en uitstap kinderlijk eenvoudig maakt. Ook volwassenen zitten prima op de achterbank, hoewel de beschikbare hoofdruimte in het geval van onze testauto letterlijk gebukt ging onder een panoramadak. Aan het uiteinde van de middentunnel treffen we eigen ventilatieroosters voor de achterpassagiers, plus een tweetal verschillende stroompunten (USB-A én C). In de kofferbak is een derde stroompunt aanwezig. Het interieur van de Nissan oogt verzorgd en werkt gebruiksvriendelijk, met een prominent infotainmentscherm bovenop de middenconsole. Goed om te weten: de instellingen van de auto vind je juist in de boordcomputer van de Qashqai. Scheelt weer zoeken!

De Qashqai e-Power en het milieu

Hoewel het de elektromotor is die de wielen aandrijft, ligt er natuurlijk wel een brandstoftank achterin de Qashqai e-Power. Op die manier stoot de Nissan alsnog de nodige schadelijke stoffen uit, al blijft de hoeveelheid binnen de perken vanwege een fabrieksverbruik van 1 op 19. Tijdens onze eerste kennismaking, die in Zweden plaats had, kwamen wij tot een praktijkscore van 1 op 18. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de maximum snelheden in Scandinavië lager liggen dan in Nederland. De e-Power variant biedt verschillende mogelijkheden om de aandrijflijn zo schoon mogelijk te laten opereren. Hij heeft bijvoorbeeld een ‘one pedal drive’-functie, waarmee je remenergie kunt laten terugvloeien naar de batterijen. Dat werkt bijna tot stilstand. Wat opvalt, is dat de mechanische remmen vervolgens bruusk aangrijpen. Het kostte ons althans even om comfortabel tot stilstand te komen. Op de middenconsole treffen we ook een knop aan met daarop de tekst ‘EV Mode’. Dat voelt dubbelop voor een - soort van - elektrische auto, maar schakel je deze functie in, dan doet de benzinemotor eventjes niet mee en rijd je verder op de in de accu’s achtergebleven stroom. Volgens Nissan zou je dat een kilometer of 3 moeten kunnen doen, voordat de brandstofmotor zich weer met het aandrijfproces gaat bemoeien. Welke Qashqai je ook kiest: er is altijd een vorm van elektrische rijondersteuning aan boord. De eenvoudigste modelvariant beschikt al over een grotere startmotor, zodat de crossover bij het verkeerslicht in ieder geval elektrisch van zijn plek komt.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.