logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V40 II 1e facelift

Bestseller van Volvo

De Volvo V40 is als occasion enorm gewild. Dat is mooi, want er is ook een enorm aanbod. dat maakt ‘m wel héél courant. Nieuw is het gros van de V40’s zakelijk op de weg gekomen, maar nu is het als occasion ook particulier een auto die veel kopers weet te bekoren.

Pluspunten
  • Sterk imago
  • Sportieve rijeigenschappen
  • Vooral zakelijk enorm populair
Minpunten
  • Hard onderstel, bescheiden rijcomfort
  • Wel wat euveltjes bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Wat vindt de Wegenwacht van de Volvo V40 als occasion?

Er zijn bij de Wegenwacht verschillende euvels bekend bij deze generatie V40, maar het zijn vrijwel altijd tamelijk onschuldige euvels. Zo komt het voor dat de auto tijdens het rijden stilvalt. Tevens brandt de verlichting niet meer en de deuren zijn niet met de afstandsbediening te vergrendelen. Dat zit ‘m in massacontacten bij de accu. De Wegenwacht boort hier een gaatje, schroefje erin: opgelost. Onder het rijden afslaan en niet meer willen starten kan ook een andere oorzaak hebben. De bedrading van de brandstofpomp is dan beschadigd op een steun achter op het motorblok. De Wegenwacht herstelt de bedrading en vervangt de doorgeslagen zekering. Specifiek bij de D3–motor komt het ook voor dat de motor inhoudt tijdens het optrekken. De oorzaak is dan een kabelbreuk van de brandstofdruksensor. Dat is door de Wegenwacht ook ter plekke en zonder kosten te herstellen. Ernstiger is het als op het dashboard de melding verschijnt: ‘storing remsysteem – zet motor uit’. Als de motor is uitgezet, start deze om veiligheidsredenen niet meer. De ABS-unit is defect. De Wegenwacht zal het stop-/start-systeem uitschakelen en een accu-reset uitvoeren. Nu start de motor weer, maar de Volvo-rijder krijgt het dringende advies z.s.m. naar de garage te gaan en de ABS-unit te laten vervangen: dat is wel een kostbare reparatie. Als de contactsleutel vastzit in het contact, dan kent de Wegenwacht een noodgreep om die er toch uit te halen. In de garage moet z.s.m. het contactslot worden vernieuwd, anders gebeurt het steeds weer.

Geen pech, wel goed om te weten: als een V40 zonder brandstof heeft gestaan, moet minimaal vijftien liter in de tank worden gedaan om ‘m weer te kunnen starten. Een jerrycan van vijf liter volstaat dus niet. Wanneer een V40 met automatische transmissie moet worden versleept en de automaat staat in ‘P’, dan is het via het opbergvak in de console heel eenvoudig mogelijk de automaat te ontgrendelen.

Handig: anders dan bij veel moderne auto’s is een koplampunit heel eenvoudig uit te nemen, voor verwisseling van een lampje, indien van toepassing.

Over de Volvo V40:

De V40 is door de jaren heen ‘mooi gerijpt’. Bij de introductie van deze modelserie was dit nogal een schokeffect voor wie traditionele Volvo’s gewend is of was. Hier hebben we het over de V40 nà de facelift van 2016. Die is uiterlijk direct te herkennen aan de koplampen met daarin ‘Thor’s hammer’: de dondergod Thor slaat daarmee op de wolken, wat het geluid van onweer veroorzaakt, volgens Scandinavische legenden. Allemaal mooi en aardig, het benadrukt wel nog eens dat ook deze Volvo’s nadrukkelijk Zwéédse auto’s zijn, met hun eigen stijl en eigenschappen.

Uitvoeringen en varianten:

De V40 is er uitsluitend als vijfdeurs. Niettemin kent Volvo meer dan 200 (!) uitvoeringen. Tegelijk met de genoemde facelift is een groot aantal details gewijzigd, in- en uitwendig en er is een aantal nieuwe kleuren beschikbaar gekomen. Technisch maakt Volvo het tamelijk ingewikkeld. De basisversie met benzinemotor, de T2, is geleverd met de vertrouwde 2,0 liter viercilinder met 90 kW122 pk. De T3 beschikte aanvankelijk over dezelfde 2,0 liter motor, maar dan met 112 kW/152 pk. In het najaar van 2018 is deze motor in de T2 en T3 vervangen door een nieuw ontwikkelde 1,5 liter viercilinder, met exact dezelfde motorvermogens, in combinatie met een zestraps automatische transmissie. De handgeschakelde versies zijn toen uit het programma genomen. De T4 behield steeds de 2,0 liter, met twee turbo’s goed voor 140 kW/190 pk, maar deze versie is medio 2018 uit het programma verdwenen. De T4 was optioneel leverbaar met de zestraps automaat. De T5 haalde nog steeds uit dezelfde 2,0 liter motor 180 kW/245 pk, dank zij één turbo met intercooler. De T5 is uitsluitend geleverd met een achttraps automatische transmissie en is in 2018 eveneens uit het programma verdwenen.

De D2 is de minst krachtige diesel. De 2,0 liter motor, overigens hetzelfde motorblok als in de benzineversies wordt toegepast, levert in dit geval 88 kW/120 pk. In de D3 leverde hetzelfde motorblok 110 kW/150 pk en in de D4 140 kW/190 pk. De D2 en D3 zijn steeds optioneel beschikbaar geweest met de zestraps automaat, in de D4 was dat een achttraps transmissie. Bij de diesels is het leveringsprogramma in 2018 ingekrompen, waarbij alleen de D3 is gehandhaafd, eveneens uitsluitend nog met automatische transmissie.

De normale uitvoeringen hadden de gebruikelijke Volvo-benamingen. Op volgorde van compleetheid: Base (alleen D2, tot 2017), Kinetic, Momentum, Inscription en de wat sportievere R-Design. In 2016 is het aanbod aangevuld met de Nordic en Nordic+, in 2018 waren er tijdelijk ook de versies Edition, Edition+ en Dynamic Edition. Bij de beperking van het programma in 2018 verdwenen alle bestaande versies, om plaats te maken voor –uitsluitend- de Polar en Polar+.

Naast de normale V40 is ook steeds de V40 Cross Country geleverd, die een extra stoere uitstraling heeft, onder meer doordat die iets hoger op de wielen staat en dat wordt geaccentueerd door zwarte randen rond de wieluitsparingen. Met uitzondering van de T2 zijn alle motoriseringen van de V40 er ook als Cross Country. In 2018 is het leveringsprogramma van de Cross Country teruggebracht tot uitsluitend de T3, in slechts één uitvoering.

De Volvo V40 als occasion:

Het aanbod gebruikte V40’s van na de facelift is behoorlijk groot. Het aantal uitvoeringen is weliswaar onoverzichtelijk, maar het moet geen enkel probleem zijn op betrekkelijk geringe afstand een exemplaar te vinden dat volledig aan de wensen en eisen van elke koper voldoet. De Volvo-dealer is een logische plek om een gebruikt exemplaar te vinden. Daarbij is het opvallend dat de dealers ook vaak exemplaren aanbieden met een aanzienlijke praktijkervaring. Daarmee willen ze de lange levensduur van de diverse modellen onderstrepen. Volvo kent het label ‘Volvo Selekt’, voor streng geselecteerde occasions, met onder meer minimaal twaalf maanden garantie. Kijk voor alle voorwaarden op www.volvocars.com/nl/modellen/volvo-occasions. In het land zijn ook diverse Volvo-specialisten actief, waar ook vaak mooie, gebruikte exemplaren zijn te vinden. Juist omdat die bedrijven zich op één automerk richten, hebben ze niet alleen diepgaande kennis van de diverse modellen, maar er is hen ook veel aan gelegen de reputatie van bedrijf en merk hoog te houden. Juist omdat zoveel V40’s zakelijk zijn ingezet, zijn die ook te vinden bij de outlets van grote leasemaatschappijen, al zijn dat vooral veel diesels. In het totale occasionaanbod nemen de dieselmotoren maar ongeveer 20% van het aanbod voor hun rekening.

De proefrit:

Enigszins onverwacht is de V40 een tamelijk sportieve auto om te rijden. Hij ‘stuurt’ uitstekend, maar dat heeft wel als keerzijde dat het onderstel erg hard is afgestemd, wat het rijcomfort wel wat geweld aandoet. Achter het stuur valt tevens meteen op dat de dode hoeken, met name rechtsachter, heel aanzienlijk zijn. Dat komt door de vormgeving van de carrosserie, maar ook door de achterste hoofdsteunen die nogal wat zicht wegnemen. Het is ook wat vreemd dat het instrumentarium zo compact is uitgevallen. Het kleine formaat van het display centraal in het dashboard, onder meer voor de achteruitrijcamera, geeft aan dat het ontwerp van de V40 zachtjes aan op leeftijd begint te komen. Typisch Volvo zijn de uitstekende voorstoelen, die ook veelzijdig verstelbaar zijn. De opbergruimte rond de bestuurder lijkt klein, maar achter de ‘zwevende’ console is ook nog de nodige opbergruimte beschikbaar. De zitruimte achterin is wat krap. Volwassenen tot pakweg 175 cm lengte kunnen er nèt zitten, mits de persoon op de voorstoel ook niet grote van postuur is. Met een inhoud van 324 liter is de bagageruimte voor een auto in deze klasse ook nogal krap.

Conclusie

Het imago en de reputatie van Volvo zijn ijzersterk. De V40 is in menig opzicht een èchte Volvo. Dit is typisch zo’n keuze die je niet hoeft uit te leggen. Volvo-rijders zijn in de regel ook heel merkentrouw en dus blijft er volop vraag naar mooie, gebruikte V40’s.

Concurrenten

Ford Focus (2012 / 2018)

Opel Astra (2014 / heden)

Volkswagen Golf ‘XII’ (2012 / heden)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Niham Den Haag B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.