Auto Review Mercedes C-Klasse IV (S205)
Beter plus
Mercedes - C180
Conclusie
Vonden we de Mercedes C-Klasse al goed, de stationwagen is geweldig. De C-Klasse Estate combineert een fraai exterieur met bruikbare binnenruimte en mits je kiest voor een versie met automatische versnellingsbak, is de eenvoudigste versie al goed genoeg. Al moet je dan wel kunnen leven met een interieur waar je de stevige prijs niet aan af ziet.Type auto en prijs
De Mercedes C-Klasse treedt aan tegenover auto’s als de BMW 3 Serie en Audi A4. Van die concurrenten is ook een stationwagen leverbaar. De komst van de C-Klasse Estate was daarom slechts een kwestie van tijd. Zijn typenaam is wel een verrassing; voorheen doopte de Duitsers hun stationwagens ‘Combi’. De nieuwste versie is een zogenaamde ‘lifestyle-station’: een stationwagen waarbij het accent op de vormgeving ligt en niet op de laadruimte. De vanafprijs is met € 40.695 een kleine 3 mille hoger dan die van de vierdeurs C-Klasse.Hoe rijdt de Mercedes C180
Hoewel er meer dan genoeg stevig gemotoriseerde uitvoeringen van de C-Klasse Estate zijn om aan de pers uit te lenen, konden wij op pad met het instapmodel. Daarin vinden we een 156 pk sterke benzinemotor, waarmee we ook al reden in de sedan. Was de krachtbron toen gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, dit keer kregen we een versie met automaat mee. En die beviel uitstekend! De versnellingen van de handbak waren lang en je moest behoorlijk je best doen om een beetje gang in de Mercedes te krijgen. Daar hadden we met de zeventraps automaat geen last van: de motor geeft direct thuis en leent zich zowel voor ontspannen cruisen als een flitsende inhaalmanoeuvre. De C-Klasse heeft een fijne, zware besturing; je hebt echt het gevoel met een luxe wagen onderweg te zijn. Een behoorlijk minpunt is het zicht rondom: schuin linksvoor zit niet alleen de voorruitomlijsting, maar ook de massieve buitenspiegel in de weg terwijl de B-stijl je het zicht ontneemt op aankomend verkeer. De C-Klasse is standaard voorzien van het ‘Agility Select’-programma: met een druk op de knop kies je voor Eco, Comfort, Sport, Sport + of Individual. Daarmee beïnvloed je de reactie op het gaspedaal, de afstemming van de schokdemping en de besturing. De meeste auto’s die van zo’n systeem zijn voorzien, worden in de Sport-stand nerveus om mee te rijden. De Mercedes niet, maar de motor wordt er wel erg rumoerig door. Op alle in Europa geleverde C-Klasses zit standaard het systeem Collision Prevention Assist Plus. Dat grijpt bij een dreigende botsing eerst in met een waarschuwingssignaal en vervolgens autonoom met een krachtige remingreep.De Mercedes C180 van binnen
‘Lifestyle-stations’ zijn over het algemeen niet de ruimste, maar met een bagageruimte van minimaal 490– en maximaal 1.510 liter is de C-Klasse Estate naast fraai ook nog goed bruikbaar. Een uitsparing in de voorstoelen zorgt dat ook lange personen probleemloos op de achterbank plaats kunnen nemen; de hoofdruimte is daar sowieso prima. Het interieur viel ons een beetje tegen voor een auto van meer dan 40 mille. De bouwkwaliteit houdt niet over (krakend, glimmend zwart plastic), het – optionele! – navigatiesysteem ziet er uit alsof het bij een goedkope supermarkt vandaan komt en we zochten voorin vergeefs naar bekerhouders. Ronduit storend is de startknop. Die staat weliswaar op de optielijst, maar wordt in eerste instantie zonder keyless entry geleverd. Op die manier heb je de sleutel wel nodig om de auto in te komen, maar kun je die sleutel nergens kwijt wanneer je eenmaal zit. Ben je eerder van het drukken dan het draaien, bijt dan door de zure appel heen en bestel voor het tienvoudige (!) van de oorspronkelijke accessoiresprijs (€ 1.198 in plaats van € 121) ook de ‘hands-free acces’ mee.De Mercedes C180 en het milieu
De C-Klasse Estate is leverbaar met 5 benzine- en 5 dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 116- tot 510 pk. Alle modellen beschikken over een start/stopfunctie en voldoen aan de Euro 6-norm. Het verbruik is gemiddeld zo’n 20 procent omlaag gegaan, onder meer dank zij verbeterde aerodynamica en een tot 100 kg lager gewicht. Wij scoorden met de door ons gereden C180 een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 15. De speciale BlueEFFICIENTY Edition, verkrijgbaar op de C180 en C220 BlueTEC, is goed voor 20 procent bijtelling. Ook de C300 Hybrid komt in aanmerking voor dat fiscale voordeel. De absolute prijspakker moet de C350e Plug-in Hybrid gaan worden: met die combinatie van een benzine- en een elektromotor komt de Estate in aanmerking voor slechts 7 procent bijtelling.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
