Auto Review Opel Astra K 1e facelift
Voor eigen rekening
Opel Astra 1.2T Elegance (145 pk)
- Pluspunten
- Verbruik
- Veergedrag
- Prijskaartje
- Minpunten
- Vervelend start/stop-systeem
- Tikkie oubollig
Voordat Opel definitief kopje onder gaat in het concerngeweld van het Franse PSA, presenteren de Duitsers nog eenmaal een volledig eigen model in de vorm van de vernieuwde Astra. Levert dat een waardig afscheid op?
Conclusie
De vernieuwde Opel Astra komt volledig voor rekening van de Duitse autofabrikant zelf. Nog één keer laten ze in Rüsselsheim zien wat ze in huis hebben en dat is niet mis: de Astra is zuinig, ruim en comfortabel en dat alles tegen een scherpe prijs. Toch heeft Opel baat bij een nauwere samenwerking met hun Franse moederbedrijf. Want fraaie interieurs bouwen, dat kunnen ze bij Peugeot en Citroën beter.
Type auto en prijs
Toen de vijfde modelgeneratie van de Astra in 2015 op de markt verscheen, stond Opel nog op eigen benen. Inmiddels is de fabrikant ingelijfd door het PSA-concern, waartoe ook Peugeot en Citroën behoren. Hoewel de Duitsers voor hun andere modellen al gebruik maken van Franse techniek, kwam de recente opfrisbeurt van de Astra nog voor eigen rekening. De vernieuwde compacte middenklasser is herkenbaar aan de enkele sierstrip in de grille (voorheen waren dat er twee). Bovendien is de Opel voortaan leverbaar met een digitaal instrumentarium en kan hij overweg met ondersteunende diensten als Apple CarPlay. Het belangrijkste nieuws schuilt onder de motorkap, in de vorm van een nieuwe generatie zuinige benzinemotoren. Ook die zijn van eigen fabricaat, wat saillant te noemen valt, aangezien PSA dergelijke ‘schone’ krachtbronnen al lang en breed op de plank had liggen. Hoe het ook zij: prijzen beginnen bij € 24.699 voor de eenvoudigste vijfdeurs Astra. Er bestaat ook een stationwagenvariant van het model, die een meerprijs kent van € 1.300. Belangrijke concurrenten zijn de Volkswagen Golf (minimaal € 25.995) en Ford Focus (vanaf € 24.305). Beide alternatieven zijn leverbaar met een elektrische hulpmotor; die optie behoort in Rüsselsheim niet tot de mogelijkheden. Daarentegen lepelt Opel in het basismodel al een 110 pk sterke benzinemotor: de instappers van Ford en Volkswagen komen niet aan een soortgelijk vermogen.
Hoe rijdt de vernieuwde Astra
Een extra grote, volledig elektrische startmotor of een traditionele verbrandingsmotor met cilinderuitschakeling: vandaag de dag doen autofabrikanten er alles aan om ook hun brandstofgestookte modellen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. De laatste generatie Opel benzinemotoren functioneert zonder kunstgrepen. Wij reden het voorlopige topmodel: een 145 pk en 225 Nm sterke driepitter met een trekgewicht van 1.350 kilogram. Een soepele krachtbron, die zonder te protesteren oppakt vanaf lage toerentallen. De aandrijflijn is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die zich trefzeker laat bedienen. Wil je een beetje opschieten, dan moet je zorgen dat je boven de 3.000 toeren komt. Op dat moment hoor je de motor wel, maar storend is dat niet. Op kruissnelheid is de driecilinder zelfs aangenaam stil! Ook het veercomfort valt in de smaak: de vernieuwde Astra blijkt een fijne reisauto. Sinds de vierde modelgeneratie van de populaire gezinsauto maken ze bij Opel werk van het zitcomfort, door ergonomisch verantwoorde stoelen aan te bieden. Die zijn meervoudig verstelbaar, maar ben je langer dan gemiddeld, dan houdt de rugleuning in dit geval op ter hoogte van je schouders. De veiligheidsgordels zijn ook niet in hoogte verstelbaar; daardoor zit je toch minder prettig. Daarover gesproken: de standaarduitrusting van de vernieuwde Astra omvat géén noodstopsysteem. En zelfs al kies je voor een duurdere uitvoering, dan nog remt de Opel alleen bij stadssnelheden uit zichzelf. Voor alle aanvullende veiligheidsvoorzieningen moet worden bijbetaald, of het nu gaat om verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, dode hoek signalering of de vernuftige Intellilux LED-verlichting, waarmee je optimaal zicht houdt zonder je tegenliggers te verblinden.
De vernieuwde Astra van binnen
De Opel stamt alweer uit 2015. Toentertijd waren traditionele bedieningsknoppen nog heel normaal en die heeft de Astra dan ook volop. De middenconsole oogt er wat minder opgeruimd door, maar je hoeft in ieder geval nergens naar te zoeken! Die ‘ouderwetse’ knoppen functioneren ook een stuk beter dan het aanraakscherm, dat traag op je commando’s reageert. Het interieur van de Opel oogt gedateerd en donker en er is maar weinig opbergruimte aan boord. De vakjes en bakjes die er zijn, hebben de Duitsers alvast voor je ingedeeld. Of jij het daar nou mee eens bent of niet! Onder de bagagebodem gaat in principe het reservewiel schuil, maar laat je dat achterwege, dan heb je op die plek nog wat extra opbergruimte tot je beschikking. De kofferbak zelf is minimaal 370- en maximaal 1.210 liter groot; klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. In vergelijking met zijn rivaal de Volkswagen Golf heeft de Astra een drie centimeter langere wielbasis. Dat komt de beenruimte van de achterpassagiers ten goede. De afmetingen van de middentunnel zijn bescheiden, de hoofdruimte toereikend. Achterin beschik je bovendien over meerdere stroompunten. Je moet het daar echter zonder ventilatieroosters stellen. Want geloof het of niet, maar die moeten van de optielijst (!) komen.
De vernieuwde Astra en het milieu
Opel levert de Astra in ons land met vier benzine- en tweedieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 105- tot 145 pk. De Duitsers geven voor de door ons gereden uitvoering een fabrieksverbruik op van 1 op 19,3. Wij schopten het in de dagelijkse praktijk tot een score van 1 op 17,4: da’s zeker niet verkeerd! We plaatsen echter een kritische kanttekening bij het start/stopsysteem van de Astra. Dat is zelden bij de les, zodat het geregeld gebeurde dat wij een fractie eerder wilden optrekken dan de Opel op dat idee kwam. Hadden wij de motor net gestart, zette de Astra ‘m weer af.
De Astra als trekauto
De Astra schopte het in 2016 tot Trekauto van het Jaar. Als caravantrekker toont de Astra zich nog altijd als een prettig rijdende auto; vooral de directe besturing valt positief op. Het opgegeven trekgewicht van 1.350 kg is met een caravan te hoog: met name vanwege zijn lage eigen massa komt het ANWB-advies niet verder dan 1.220 kg. De motor lijkt in het lage toerengebied wat mat. Dat neemt niet weg dat de acceleratie met een caravan aan de haak prima in orde is.
Techniek | ||
| Wegligging | zoekerig gevoel in de neus | |
| Wegrijden op helling | ||
| Besturing | ||
| Bediening remmen | pedaal vergt veel druk | |
| Geluidsniveau bij 90 km/u | ||
| Aansluiting 12V/usb/AUX | 1/1/0 | |
| Maximale kogeldruk (kg) | 75 | |
| Caravanmerk/model bij rijimpressie | Adria Aviva 442 PH | |
| Beladen massa (kg) | 1.200 |
Welke caravan past het beste achter de Opel Astra?
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
