Auto Review Kia Niro I (DE)
Heerlijke hybride (of plug-in) SUV!
De Kia Niro is als occasion één van de meest gewilde modellen van Kia. Het is terecht dat dit model veel belangstelling geniet. Behalve dat het een mooie en ruime SUV is, beschikt dit model ook over zeer moderne aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride èn elektrisch!
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Rijdt heel comfortabel
- Ruim interieur
- Geslaagd model
- Minpunten
- Verdient meer waardering
Wat vindt de Wegenwacht?
KIA heeft de Niro m.i.v. modeljaar 2018 voorzien van een briljante vondst en voorlopig kennen we geen enkele andere hybride die dit heeft: de accu-reset-knop. Net als bij elke andere auto, kan de 12V-accu wel eens leeg raken. Die is echter noodzakelijk om de auto te starten. Die reset-knop pompt als het ware een klein beetje stroom vanuit de grote hybride-accu naar de 12V-accu. Direct daarna kan de auto weer gewoon starten. Het geeft wel aan dat die 12V-accu aan het einde van zijn levensduur is, dus er moet wel op korte termijn een nieuwe in, maar deze ‘zelfredzaamheid’ van de Niro is zeer goed gevonden.
Bij Niro’s uit de eerste bouwjaren komt het wel eens voor dat de auto niet wil starten en ook het lampje ‘READY’ op het dashboard niet verschijnt. Er is dan iets mis met de ‘interface control module’ tussen de hoogspanningsaccu en de rest van de auto. De Wegenwacht wist de foutcode uit de computer en voor het moment doet de Niro het weer, maar zodra de auto is uitgeschakeld en opnieuw wordt gestart, zal het euvel weer terugkomen. Deze klacht komt steeds minder vaak voor, want intussen is er een terugroepactie van KIA geweest, waarmee het probleem per exemplaar wordt opgelost.
Dit geeft ook meteen het belang aan van goed onderhoud, bij voorkeur bij de dealer. Op een gebruikte KIA die niet aantoonbaar zo z’n onderhoud heeft gehad, vervalt de langdurige fabrieksgarantie. Dat is ook wel een aandachtspuntje als een gebruikte Niro vanuit het buitenland wordt geïmporteerd.
Waar praten we over?
Met de Niro gaat Kia de concurrentie aan met enkele van de best verkopende middenklasse SUV’s. Het sterke van de Niro is daarbij dat die niet eens leverbaar is met een conventionele aandrijflijn. Het is altijd ‘minstens’ een hybride. Wie eenmaal heeft ontdekt hoe fijn en comfort verhogend zo’n aandrijflijn werkt en hoe zuinig zo’n Niro kan zijn als je er op de gewenste manier mee opgaat, is ‘verkocht’. En de Niro dus ook.
Voor alle duidelijkheid: de volledig elektrische e-Niro valt buiten het bestek van deze occasiontest.
Uitvoeringen en varianten
Technisch zijn er dus twee varianten van de Niro. Beide beschikken over de 1,6 liter benzinemotor, die in z’n eentje een vermogen levert van 77 kW/105 pk. Daar komt een elektromotor bij, die het totale vermogen brengt naar 104 kW/141 pk. Het verschil zit ‘m in de hybride-techniek. De hybride heeft een accu en elektromotor die de benzinemotor vooral ondersteunt onder ongunstige omstandigheden. Hij kan de auto ook zelfstandig aandrijven.
De plug-in (aangeduid als PHEV) kan, zoals de naam al aangeeft, worden opgeladen aan de stekker of aan de laadpaal. In alle gevallen beschikt de Niro over een zestraps automatische transmissie.
De normale uitvoeringen van de Niro (hybrid) heten: Comfortline, DynamicLine, BusinessLine, en ExecutiveLine. Tijdelijke versies waren de First Edition (2016/17), Comfortline StylePack (2016/17), SportsLine (2016/18), Style Edition (2017), Connect Edition (2017/18), Design Edition (2018/19), DynamicLine of BusinessLine Travel Connect (2018/19). De PHEV is er uitsluitend als DynamicLine, DynamicPlusLine en BusinessLine (alleen 2018).
De Kia Niro als occasion
Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte Niro’s in het land. Dat aanbod zal nog verder toenemen, als met name de PHEV’s vrijkomen uit langlopende (vijf jaar) leasecontracten. Een aanzienlijk deel van alle Niro’s is nieuw als zakenauto ingezet. De gewone hybride-versies zijn ook vaak ingezet als leaseauto. Hierdoor bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat er een gaaf exemplaar opduikt bij de outlets van de grote leasemaatschappijen. Als de prijs goed is en er geen enkele twijfel bestaat over de onderhoudshistorie, dan kan dit een goede mogelijkheid zijn. Die onderhoudshistorie is van belang, want de fabrieksgarantie van liefst zeven jaar is hier mede van afhankelijk. Reden te meer om ook zelf voor onderhoud bij de Kia dealer aan te kloppen en die garantie in stand te houden. Een groot deel van het occasionaanbod staat ook bij de eigen dealers van het merk. Dat is ook de meest logische plek om te starten met een zoektocht naar een mooie, gave Niro. De dealers leveren hun mooiste occasions onder het label Kia Top Selectie. Hieraan is een flink aantal aantrekkelijke extra voorwaarden en voordelen gekoppeld. Occasions van de Niro vind je ook op https://www.anwb.nl/auto/kopen
De proefrit
In rijplezier en –comfort is er geen wezenlijk verschil tussen een Niro hybride en een PHEV. Bij een hybride zal de elektromotor zijn benzinekameraad ondersteunen, bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand en bij accelereren. Wie rustig gas geeft, kan een Niro hybride in stadsverkeer moeiteloos volledig elektrisch laten rijden, waardoor die dus helemaal geen benzine verbruikt. Het spreekt voor zich dat het gemiddelde verbruik dat de auto uiteindelijk bereikt enorm sterk afhankelijk is van de wijze waarop er met de auto wordt gereden. Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is voor een Niro echt niet bijzonder, er zijn gebruikers die nog een stukje gunstiger uitkomen. Bij de PHEV ligt het nog iets gecompliceerder, of beter gezegd: gunstiger, zuiniger. Op een volle accu bedraagt de actieradius van een PHEV officieel 58 kilometer. In de praktijk zal dat net iets minder zijn. Wie dagelijks bijvoorbeeld veertig kilometer woon-werk-verkeer rijdt en consequent oplaadt, verbruikt dus helemaal geen benzine. Na die 58 kilometer gedraagt de plug-in hybride zich precies als de normale ‘full hybrid’. Het werkelijke gemiddeld hangt dus af van zowel de manier van gebruik, als de frequentie van opladen van de accu. Een verbruik van 1 op 100 is zelfs te realiseren, of ehhh… gewoon niks!
Los van dit alles is de Niro ook nog eens een heel aangename gebruiksauto. Zoals het een heuse SUV betaamt is hij lekker ruim. De zitpositie is iets hoger dan in een normale hatchback, maar niet zo hoog als in menig andere SUV. De afwerking is heel keurig. De inhoud van de bagageruimte bedraagt bij een normale hybrid 436 liter, dat is heel behoorlijk. Bij een PHEV is dat 324 liter. Dat is wat minder dan je in zo’n auto zou verwachten, maar ja, die accu moet ook ergens blijven, hè? In alle gevallen biedt de Niro een hoog comfortniveau. Dat komt om te beginnen door de erg fijne en ruim bemeten voorstoelen (beide in hoogte verstelbaar), hij heeft een heel prettig veercomfort en het geluidsniveau is bijzonder laag, zowel met als zonder een meewerkende benzinemotor. Sterker nog: je moet heel scherp opletten of die benzinemotor ‘het doet’ of niet.
Enkele zaken zijn nog het vermelden waard. Een Niro heeft een maximale ‘kogeldruk’ van liefst 100 kilo. Dit betekent dat een fietsendrager met twee elektrische fietsen geen enkel probleem is. Vanaf het tweede productiejaar (vanaf eind 2017 geleverd) mag een Niro hybride ook een aanhangwagen van 1.300 kilogram trekken. Daarbij is het wel aanbevolen dat de auto is/wordt voorzien van een originele trekhaak, onder meer vanwege de nodige bodemvrijheid. Dat geldt nog sterker vanaf modeljaar 2018 (levering eind 2018), want dan is de Niro af fabriek voorzien van ‘Drive Guide’. Met een ingeplande route in de navigatie ‘weet’ de auto dat er een lange of steile helling aankomt èn dat er een aanhanger/caravan is aangekoppeld en zal daarmee rekening houden met het opladen van de accu voor het hybridesysteem. Mooie, moderne techniek in een heerlijke auto!
Conclusie
De Kia Niro krijgt geleidelijk een steeds grotere schare fans. Terecht. Hij is niet alleen technisch heel vooruitstrevend en mede daardoor zeer tot zelfs extreem zuinig met brandstof, maar bovendien is het een heerlijke auto om gewoon elke dag intensief te gebruiken. Aanrader!
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
